Game & Watch Gallery Advance

Nintendo er på banen med en genudgivelse af seks snart tyveårige Game & Watch spil. Der er dog ikke blot tale om en genudgivelse, men nærmere en ansigtsløftning med mere, da det er muligt både at spille de oprindelige versioner samt de mere moderne fortolkninger af spillene. De seks ”udvalgte”:

Hvorvidt Nintendo har udvalgt disse seks spil med samme omhu som de ”værdige” kæmpere i Van Dams film ”The Quest” er ikke til at vide, men det er godt nok en blandet omgang, med noget for enhver smag. Gennemgående for alle spillene er, at udover den tydelige grafiske forskel mellem original udgaverne og de moderne, så er de moderne udgaver heller ikke så ”stive” i det, men mere flydende.

”Boxing” – Den originale udgave er med i Game & Watch serien ”Micro Vs. System”. Her kæmper man mod en modstander der løbende stiger i sværhedsgrad efter hver gang man slår én i gulvet. I moderne udgave spiller man som Luigi, i stedet for en ”rigtig” person. Her kæmper man imod Boo, Wiggler og Waluigi.

”Donkey Kong Jr.” – Hjælp Donkey Kong Jr. med at redde Donkey Kong fra Mario.

”Donkey Kong 3” – Endnu et spil i ”Micro Vs. System” serien og et ikke så kendt Game & Watch spil. Her gælder det om, at transportere Boo over til Donkey på den modsatte side, ved hjælp af bobler. Da disse bobler bliver lavet af vand, og man ikke har uendeligt af det, skal man tanke op. I det øjeblik man vender blikket fra Boo, gør han som Boo altid gør, kommer efter dig.

”Fire” – Et af de mest klassiske Game & Watch spil. Huset brænder, og ud af det kommer en masse personer, de er så ens opgave af få transporteret dem sikkerhed. I Den moderne udgave er det intet mindre, end Prinsessens slot der brænder og det er Yoshi, Toad og Donkey Kong Jr. der skal i sikkerhed.

”Mario’s Cement Factory” – Her gælder det om at sørge for, at en beholder med cement ikke flyder over. Mens man er på sin vej hen til den, skal man nå at komme på elevatoren i rette tid.

”Rainshower” – Pas på! Tøjet må ikke blive vådt, og det er din opgave at sørge for dette. Ved at trække i snorene hvorpå vasketøjet hænger, undgår man det. I den morderne udgave er det ikke vasketøjet der risikerer at blive vådt, men Toad, prinsessen, samt andre. Det er heller ikke noget så uskyldigt som vand der ryger ned, men balloner med maling i, og det er ingen ringere end ”Bowser” der kaster dem.

Smuk at se der på – men ej at høre på
Game & Watch Gallery er uden tvivl et flot spil. De gamle spil har nydt godt af at komme igennem den velsmurte Nintendo-maskine og det er til glæde for spilleren. Det er virkelig en fryd at se hvordan Mario, Luigi, Bowser, Boo og de andre Nintendo personer har indtaget de mere kiksede tændstikmænds plads. Spillet er fyldt med små flotte animationer, og når de enkelte personer bliver udsat for noget mindre behageligt, er der ingen tvivl om, at det koster blod, sved og tårer. Luigi bryder sig slet ikke om at få en omgang på siden af hovedet og Donkey Kong Jr. nyder bestemt ikke at blive tabt fra anden sal fra prinsessens slots. De klassiske udgaver af spillene taler for sig selv. Intet nyt, selvfølgelig ikke, det er netop derfor, de bliver omtalt som ”Classic” i spillet.
Lydsiden i spillet er intet mindre end katastrofal. Blip, blop, blup, blip. Til tider er det svært at høre om man spiller de moderne udgaver af spillene, eller om det rent faktisk er den originale. Musikken er virkelig sølle, det virker som om alle kræfterne er lagt i at pudse grafikken op og så er lydsiden mere eller mindre gået i glemmebogen. Hvis man ikke har fået nok af musikken mens man spiller, så er der som prikken over i’et er blevet tilføjet en jukeboks, så man kan ”nyde” spillets musik. Dette er måske tiltænkt som torturmiddel, eller hvis man er blevet træt af de små spil, men ikke musikken.

En billig affære

Selvom grafikken er noget så flot, så har Nintendo virkelig sprunget over hvor gærdet er lavest med hensyn til alt det andet. På trods af de ”finpudsede” udgaver er Game & Watch Gallery ikke noget at skrive hjem om. I de enkelte spil føler man ikke, der sker en udvikling. Selvom der måske er tre forskellige baner eller tre forskellige modstandere, kører spillet bare i ring og selv efter flere timers spil er man ikke blevet stimuleret på nogen måde. Faktisk kan det anses som tidsspilde. Spillet bliver utrolig nok promoveret med ”6 games in 1!”, men man skal ikke lade sig snyde. Holdbarheden er på samme niveau som de seks skandaløse spil der fulgte med Super Scope til Super Nintendo, der sjovt nok blev promoveret på samme måde - ”6 games in 1!”. Game & Watch Gallery kan underholde i kort tid, men bliver så kedeligt og ej at forglemme, utroligt trivielt.

Med mindre man som ung spillede disse spil i de originale udgaver, finder man nok ikke megen underholdning her. Det er en ret ”billig” udgivelse og hvis man ikke har 450 kr. for meget, burde man hellere bruge de hårdt optjente penge på en anden titel.

Game & Watch Gallery Advance (EU)
2/6

Game & Watch Gallery Advance   © Nintendo 2002   (GBA)    1/3 Game & Watch Gallery Advance   © Nintendo 2002   (GBA)    2/3 Game & Watch Gallery Advance   © Nintendo 2002   (GBA)    3/3