Formula One Arcade

Det er nærmest ikke til at sparke sig vej frem for Formel 1-titler til PSOne, men det har nu ikke forhindret Sony i at smide endnu en på markedet. Denne gang drejer det sig dog om Formel 1 i arkadestil. Vi gav spillet et syn for at se, om det er køredygtigt. Det er det ikke.

Når man sætter sig ned med et racerspil man aldrig har prøvet før, og placerer sig på førstepladsen i de tre første løb, man deltager i, er det forholdsvist klart, at der er noget galt. Formula One Arcade er Sonys forsøg på at gøre Formel 1-genren mere tilgængelig og det er der i sig selv intet galt i. Formel 1-spil har for størstedelens vedkommende været prægede af simulation og idéen med, at gøre løbene kortere og mere actionprægede er egentlig ganske god. I Formula One Arcade kan man vælge mellem alle de rigtige hold og kørere, da spillet er lavet med fuld licens fra FIA. Der kan enten spilles enkelte løb, eller man kan deltage i diverse mesterskaber, nogle af hvilke først bliver låst op efterhånden, som man gør fremskridt i spillet. Man vælger et hold, en kører og en bane eller et mesterskab og så er det bare om at holde klampen i bund.

Så svært som at klø sig i nakken

Det gælder helt bogstaveligt, for det er forbavsende sjældent, at man i spillet er nødt til at bremse op. Støder man ind i en barriere mister bilen godt nok en smule fart og bliver lidt skadet, men det går sjældent ud over placeringen. Det går tilsyneladende heller ikke ud over bilens hastighed og manøvreevne, at frontvingen ligner en sammenkrøllet mælkekarton og at hjulene er mere eksede end ens mormors 56 år gamle rustbunke af en damecykel. Dertil kommer, at Formula One Arcade opererer med et antal power-ups, der samles op på banen og rangerer i funktionalitet fra at gøre bilen urørlig til at give spilleren 10 sekunders autopilot. Disse autopilot power-ups ligger gerne lige før svære cikaner, hvilket gør, at enhver form for færdigheder spilleren måtte have, er stort set overflødige. Endvidere har man et assisterende styresystem der gør, at man automatisk holder en ordentlig kørelinie og i det hele taget ikke kommer for galt af sted. Dette kan heldigvis slås fra, men det gør stadig ikke spillet udfordrende nok til, at selv den mest uengagerede bilist ikke skulle kunne sikre sig en plads på sejrsskamlen.
Jævn grafik og anonym lyd

Spillet er nogenlunde pænt at se på uden på noget tidspunkt at vise noget, der kan få én til at tabe kæben. Menusystemet er fint designet med god overskuelighed og billeder af alle kørere og biler og der er en nydelig lille fly-by over feltet før hvert løb. Vejen og landskaberne er set pænere, men begge dele tjener deres formål godt og man har et godt udsyn over banen, kommende power-ups og forankørende biler. Bilerne er der kræset noget mere for. De fremstår detaljerede og skinnende og er faktisk noget af det bedre, der er set på PSOne. Tager man den grafiske pakke som helhed, er der ikke er noget at kritisere, men, bortset fra bilerne, heller ikke noget, der gør, at man lige kigger en ekstra gang. Musikken i Formula One Arcade er temmelig nem at beskrive, da man hører den samme sang igen og igen. Det er en instrumental Heavy Metal skæring, som egentlig ikke er dårlig, men som lynhurtigt fortager sig i glemsomhedens tåger. Det er muligt, at den skifter til en anden melodi undervejs, men i så fald er forandringen ikke så drastisk, at den umiddelbart er noget, man lægger mærke til. Der er nogenlunde godt riv i motorerne og der kommer et par farverige kommentarer af og til, men resten af lydeffekterne er, lige som resten af spillet, forholdsvis anonyme.

Styr uden om

Formula One Arcade er en god idé, der bliver dødeligt såret af et alt, alt for let gameplay. Havde spillet fremstået i sin nuværende form, bare med sværhedsgraden rykket fem trin op, havde vi kunnet anbefale spillet til et bredt udsnit af racerentusiaster i det ganske land. Da spillet desværre byder på omtrent lige så meget udfordring, som en tur med sporvognen igennem Tivoli, kan vi ikke gøre meget andet end at konstatere, at Formula One Arcade står i spillemæssig tomgang.

Formula One Arcade (EU)
1/6

Formula One Arcade   ©  2002   (PS1)    1/3 Formula One Arcade   ©  2002   (PS1)    2/3 Formula One Arcade   ©  2002   (PS1)    3/3