Dragon Ball Z: The Legacy Of Goku

Det er ikke nyt at lave et RPG over Akira Toriyamas tegninger og fantasi. Tidligere har vi set så fantastiske titler som Chrono Trigger og spillene i Dragon Quest serien, og det er heller ikke første gang, der bliver lavet et RPG over hans Dragon Ball-univers. Denne gang er spillet til Gameboy Advance, og vi har set nærmere på, om det kan leve op til Toriyamas populære serie.

Velkendt historie

I efteråret begyndte Danmarks Radio at sende Dragon Ball tegnefilmserien. Man følger seriens helt - den stærke, men også ret naive kampsportsspecialist Son Goku. Har man læst tegneserierne, som Carlsen udgiver på dansk, ved man, at tegnefilmen først begynder omkring bind 15, når Son Goku er blevet voksen. Det kan derfor være lidt forvirrende at se tegnefilmen uden at have læst tegneserierne – der er mange personer og steder, som man ikke kender. Samme problem lider The Legacy of Goku af – det starter nemlig nøjagtigt samme sted som tegnefilmen. Son Goku er sammen med sin søn Gohan på besøg hos sin gamle kampsportstræner, da en mystisk kæmper pludselig dukker op og bortfører Gohan. Son Goku begiver sig nu af sted for at redde sin søn. Har man enten læst tegneserien eller set tegnefilmen, er historien altså ikke ny. Der er dog i løbet af spillet små sidequests, der er helt nye.

Lækker grafik

Spillet starter med en kort introsekvens taget direkte fra tegnefilmen – det er sjældent, man ser den slags filmsekvenser på Gameboy Advavnce, men det virker faktisk ret godt. Senere i spillet dukker der fede mellemsekvenser op i form af billeder fra tegnefilmen. Selve spillet ses oppe fra, som det kendes fra eksempelvis Zelda og Dragon Quest. Grafikken er flot og detaljeret uden at blive gnidret. Stilen minder meget om tegnefilmens farverige og klare udtryk. Går man ind i et hus ændres perspektivet. Her går man rundt på flotte håndtegnede baggrunde, der minder meget om Toriyamas tegninger fra tegneserien. Når man går omkring i landskabet, møder man mange små dyr, der får det til at virke mere levende. Animationen af både mennesker og dyr lever dog ikke op til grafikken og begrænser sig til ben der går, og vinger der vifter.

Svære kampe
Styringen af Son Goku er ret simpel, man kan gå i fire retninger og med knapperne kan der udføres 2 angreb og den ene skulderknap får ham til at flyve. Kampene foregår i realtime, som vi kender det fra Zelda og andre action-RPGs. Desværre er kampene ikke så finpudsede som i Zelda. Det er svært at ramme sin modstander og ofte foregår kampene således: man slår, løber væk, slår igen, løber væk osv. Det kan være ret frustrerende, at man aldrig kan få lov til at uddele en ordentlig omgang tæsk, men det tilføjer alligevel kampene en smule taktik og gør, at kampene ikke bliver monotone affærer, der bare skal overstås. Det, der især gør kampene svære, er, at man hele tiden bliver nødt til at bruge af sin begrænsede mængde items for at helbrede – ofte løber man tør og bliver derfor hurtigt overmandet af monstrene. I løbet af spillet lærer Son Goku flere forskellige angrebsteknikker, der gør kampene lidt sjovere, men ikke nemmere.

Enkelte fejl

Spillet er desværre ikke fejlfrit. Som nævnt så kan Son Goku flyve – desværre kun over en begrænset strækning, efter det må man have fat på en power-up der giver ny energi. Er man så uheldig at flyve ind på et lukket område og løbe tør for energi er der ikke andet at gøre end at save og loade igen. Det betyder ikke en hel masse, da man ikke starter, hvor man har savet, men det er alligevel en irriterende fejl. Generelt er der problemer med flyvningen, det kan være svært at se, hvor man kan flyve, og hvor man kan lande igen.
Historien i spillet må også virke en smule tynd, hvis man ikke har læst tegneserien, da der er meget få folk Son Goku kan tale med. De folk, man møder har tit en sidequest, de vil sende Son Goku ud på – der er ingen folk, som ikke har en bestemt grund til at være med. Der mangler folk til at uddybe historien eller bare til at give spillet mere liv.

Dragon Ball er et fint RPG-spil, desværre er det alt for kort – en dag eller to så er det gennemført. Det er alt for kort spilletid for et RPG. Kampene er svære, hvilket i dette tilfælde må siges at være godt, da selve spillet er så kort. Spillets største plus er grafikken, den er rigtigt lækker, og mange ting kan genkendes fra Toriyamas tegneserie. Alt i alt kan vi kun anbefale Dragon Ball – The Legacy of Goku til fans af serien.

Dragon Ball Z: The Legacy Of Goku (EU)
3/6

Dragon Ball Z: The Legacy Of Goku   © Infogrames 2002   (GBA)    1/3 Dragon Ball Z: The Legacy Of Goku   © Infogrames 2002   (GBA)    2/3 Dragon Ball Z: The Legacy Of Goku   © Infogrames 2002   (GBA)    3/3