Downforce

Efter de nærmest katastrofale Driven og Cart Fury har arcaderacere løst baseret på Formel 1 ikke det bedste ry. Det vil Titus nu forsøge at lave om på med deres nyeste spil Downforce. Spørgsmålet er så bare om det er bedre end de førnævnte titler, eller om det er ligeså elendigt. Får svaret i vores anmeldelse her.

Spillets ”historie” fortæller, at ude i fremtiden er der nogle kørere der er blevet trætte af det, til tider stereotype, Formel 1 og derfor har lavet deres helt egen race-liga. De racer derfor rundt i forskellige storbyer i deres eget lille cirkus, hvor de har sørget for, at reglerne ikke er så stramme som i Formel 1. Dette betyder ren arcaderæs for os spillere, så vi skal ikke bekymre os om setups, pitstop, flag og alt hvad der normalt hører til i Formel 1.

Gamemodes

De forskellige spilmuligheder i Downforce er ganske som vi kender det fra mange andre bilspil. Der er et Championship, hvor man skal samle point sammen, for så til sidst at stå med trofæet, hvis man er dygtig nok. Der gives point på præcis samme måde som i Formel 1, men der er kun 10 biler til start, så det er ikke så svært at komme på pointtavlen. I Trophy skal man køre alle banerne igennem én efter én og man går kun videre hvis man opnår en given placering. Derudover er der Free Race, hvor man bare kører uden noget specielt mål på en valgfri bane. Til sidst er der en Time Trial, hvor man kan prøve at slå omgangstiderne fra de forskellige baner, samt en 2-player mode, hvor man kan køre mod sine venner. Spillet har 3 sværhedsgrader så der er lidt konkurrence hvis man føler det er for nemt.

Masser af ulykker

Selve spillet er, som en arcaderacer bør være, ganske simpelt at gå til. Man vælger ganske enkelt hvilken gamemode man vil spille, derefter en bil og så er det ellers bare om at jokke på sømmet. Der er omkring 20 forskellige biler at vælge imellem og de er alle løst baseret på Formel 1 biler. De har nogle specielle modifikationer, som f.eks. specielle vinger eller bremser og man kan så vælge hvilken type bil der gør sig bedst til ens kørestil. Når man så kommer ud på banen er det bare om at træde på speederen for at komme først i mål. Dette er dog ikke helt så simpelt som det lyder, da ens modstandere har en væmmelig tendens til, at køre deres eget lille dødsløb. Der bliver i hvert fald ikke taget hensyn af nogen art, så man skal være forberedt på en del ulykker. Skulle man køre galt, får man straks en ny bil til rådighed og kan køre videre. Banerne i spillet er placeret i forskellige storbyer som Las Vegas, Tokyo og Sydney,
hvilket gør at alle løbene er gadeløb, som vi f.eks. kender det fra CART-serien. Der er absolut ingen afkørselsmuligheder, hvilket gør spillet ganske intenst i ny og næ. Desværre er disse baner ikke specielt lange og det tager sjældent mere end ét minut at køre en omgang. En af de ting der gør spillet nemt at gå til er, at man stort set aldrig er ude af løbet. Hvis man taber nogle placeringer efter en ulykke vil man hurtigt få kontakt med de foranliggende biler, da disse også kører nådesløst mod hinanden. Dette gør, at man aldrig føler sig chanceløs, hvilket er med til at man holder interessen lidt længere.

God fartfornemmelse

Grafisk er Downforce en blandet fornøjelse. Banerne er ganske udmærket designet, med skarpe kurver og chikaner, men specielt kønne er de ikke. De forskellige biler er dog glimrende lavet, uden at være prangende og de mange slags ulykker er temmelig spektakulære. Når man kører galt flyver vinger, hjul og andre vragdele til højre og venstre og man kan også køre rundt med knækkede vinger der blafrer i vinden. Selv om grafikken ikke er specielt prangende er fartfornemmelsen dog god og det er jo positivt. Der er flere forskellige synsvinkler at vælge imellem og de varierer alle i intensitet. Lydmæssigt er det som forventet. Soundtracket er noget dunkende techno, der spiller i en uendelighed på menuerne og i selve spillet er motorlyden den kendte, dvs. den høje hvinende lyd vi kender fra Formel 1. Lyden af de forskellige ulykker er desværre lidt tam, da man kun hører et lille brag. Det havde hjulpet lidt med nogle lyde af bøjet metal og eksplosioner, så det havde passet bedre med det der skete på skærmen. Styringen af bilerne er utrolig simpel. Man har en speeder og en bremse og mere er der ikke i det. Bilerne drejer iøvrigt så godt at der sjældent er brug for bremsen, hvis man bare finder den rigtige linie ind i kurverne. Der mulighed for manuelt gear, hvis man foretrækker dette, men så bliver det heller ikke mere indviklet.

Bedre end konkurrenterne

Hvis man skal drage sammenligninger mellem Downforce og de lignende Driven og Cart Fury, falder fordelen klart ud til Downforce. Spillet er pænere at se på, banerne er bedre designet, styringen fungerer fint, det har en længere holdbarhed og det er, vigtigst af alt, sjovere at spille. At spillet så som arcaderacer er meget simpelt og uden dybde er en anden sag og det kan ikke skjules, at det havde været en del bedre hvis der havde været flere baner. Fans af genren vil dog nok få en del ud af spillet, mens andre lige bør kigge det nærmere i sømmene før de køber.

Downforce (EU)
3/6

Downforce   © Titus 2002   (PS2)    1/3 Downforce   © Titus 2002   (PS2)    2/3 Downforce   © Titus 2002   (PS2)    3/3