David Beckham Soccer

En småskadet David Beckham kunne ikke føre England til tops ved VM. Nu forsøger Rage så at føre manden alene til tops, i form af deres nye fodboldspil, David Beckham Soccer. Konkurrencen er dog også her benhård og vi har undersøgt om spillet har hvad der skal til for at gøre sig gældende.

Noget af det positive ved David Beckham Soccer er, at der er masser af spilmodes. Man har bl.a. en Season Mode, der over tre sæsoner giver mulighed for at føre ens udvalgte hold til tops i både liga, pokalturnering, samt europæiske turneringer. Desuden er der en VM-efterligning, kaldet World Super Cup, samt tilsvarende turneringer for EM og Copa America. Spillet indeholder masser af andre turneringer og ligaer og man kan også designe sine egen, hvis man har lyst til det. David Beckham Soccer byder dog også på en smule nytænkning, i form af nogle modes vi ikke er så vant til fra denne genre. Der er en Survival Mode, der ganske som i et hvert Beat’em-up, går ud på at tæve så mange hold i træk, indtil man taber. Classic Matches er i stil med det vi kender fra ISS-spillene på Nintendo64, hvor man bliver placeret midt i en historisk kamp og så skal forsøge at ændre udfaldet. Man skal så klare hver enkelt for at åbne op for den næste. I Beat Brazil skal man, som navnet antyder, slå de nykårede verdensmestre. Man starter ganske enkelt med et rigtig godt hold (Frankrig) og vinder man denne kamp, får man så tildelt et andet, og ringere, hold. Spillet indeholder masser af hold til de forskellige modes, deriblandt 50 landshold og 150 klubhold.

Jeg hader at træne

En anden feature som Rage har slået meget på tromme for, er den Training Mode spillet indeholder. Her skal man, med Beckham som guide, forsøge at klare en masse, ganske sjove, træningøvelser. Man starter på det laveste niveau og man skal klare dette før man får lov at træne på et højere. Hvert niveau har seks øvelser af varierende sværhedsgrad. Man starter i det simple med at skulle lave fem afleveringer i træk, eller ramme specielle steder i målet. Sidenhen bliver det dog mere og mere avanceret og der vil lynhurtigt komme både forsvarsspillere og en målmand ind i øvelserne. Det er tydeligt at Rage også har lagt meget vægt på Beckhams evner på dødbolde, da mange er øvelserne bygger over netop disse. Nogle af de bedste er frisparksøvelserne, der er ganske vel udført. Man har ganske enkelt mulighed for at placere bolden lige hvor man vil, samt uanede muligheder for skru og kraft.

Målmænd med sæbefingre

Selve spillet ude på banen er der ikke noget revolutionerende i. Desværre bliver kampene hæmmet af flere forskellige faktorer. Først og fremmest er AI’en (den computerkontrollerede intelligens hos modspillerne) i spillet temmelig irriterende. Ens medspillere har ikke den bedste placeringsevne i verden og især i forsvaret er den
gal. Kommer modstanderen i angreb, er der rigtig gode chancer for det ender med en friløber, da ens forsvarsspillere aldrig står på linie, aldrig trækker offside, eller placerer sig i forhold til hinanden. Målmændene tager desuden prisen for ”dygtigste målmænd der på ingen måde kan holde fast på en bold”. Dette skal forstås sådan, at målmændene aldrig holder fast på bolden efter en afslutning. Til gengæld er de eminente til at parere til hjørnespark, hvilket tit afstedkommer over 20 hjørnespark pr. kamp. Man kan tit have 8-9 hjørnespark i samme angreb, da ens angribere altid kommer først på bolden, men målmanden redder den bare til et nyt hjørnespark. AI’en er ganske vist ikke helt så barsk som på Xbox og man har rimelige chancer for at vinde en pæn sejr mod de mindre hold.

Klodset styring

Et andet problem er den lidt komplicerede og ulogiske styring. Man har naturligvis de sædvanlige muligheder for afleveringer, skud, indlæg og tacklinger, men oven i dette kan man også dobbelttrykke på knapperne, hvilket giver en anden funktion, f.eks. en stikning. Når man samtidig også har mulighed for at holde knappen i bund for endnu en funktion, begynder det at blive vanskeligt at benytte på en tætpakket midtbane uden betænkningstid. Skudmetoden er dog langt den tåbeligste. Den er benyttet før og hvorfor den ikke er skrottet forlængst overgår vores fatteevne. Man skyder med firkant og kan så holde knappen nede for et hårdere skud, eller dobbelttrykke for et meget hårdt skud. Problemet er, at alle disse skud går langs jorden og hvis man skal have bolden i luften skal man trykke modsat løberetningen. Denne klodsede metode gør at man i ny og næ kommer til at vende sin spiller om før man skyder, hvilket naturligvis er frustrerende.

Grafisk lavt niveau

Grafisk og lydmæssigt er der heller ikke meget at klappe over. Spillerne er rimelig animeret, men de har, bortset fra Beckham, ingen lighed med de rigtige. Animationerne er desuden årsag til meget frustration, da især tackle-animationen er langsom, hvilket forsinker en tackling nok til at kikse den. Stadions og tilskuere er heller ikke videre kønne og det eneste positive er at det hele virker lidt skarpere end den lidt mudrede Xbox-version. Musikken er latterlig grinagtig og kommentatorerne er hystriske og overgearede, på grænsen til det utålelige.

Beckham rykker ned

Der er så mange gode fodboldspil på PS2, at man virkelig skal have et specielt produkt for at gøre sig bemærket. Desværre er David Beckham Soccer et tydeligt eksempel på licens over substans, da Rage sikkert regner med, at navnet alene vil sælge. Man kan ikke engang spille fire spillere i multiplayer, som på Xbox-versionen. Skal man partout have alle fodboldspil kan man da godt kigge nærmere på det, men alle andre rådes til at gå i en stor bue uden om.

David Beckham Soccer (EU)
2/6

David Beckham Soccer   © Rage Software 2002   (PS2)    1/3 David Beckham Soccer   © Rage Software 2002   (PS2)    2/3 David Beckham Soccer   © Rage Software 2002   (PS2)    3/3