Crashed

At smadre biler til ukendelighed tiltrækker foruroligende mange sjæle. Heldigvis kan man nu gøre det på sin PlayStation 2, uden at få en større værkstedsregning med i købet. Spillet hedder Crashed og drejer sig kun om én ting, nemlig at smadre biler. Vi har tidligere set på den udmærkede Xbox-version og det skulle blive interessant at se om denne version holder standarden.

Vi har tidligere set flere spil i denne genre og især husker mange Destruction Derby-spillene, der hærgede på PSOne nogle år tilbage. Dreamcast’en havde også en udmærket titel i Demolition Racer, men fælles for disse titler var at de alle var løbsbaserede og derfor var det ligeså vigtigt at køre godt og hurtigt, som det var at smadre alle konkurrenterne. Dette er ikke tilfældet med Crashed, der alene fokuserer på at gøre alle de forskellige biler til skrotbunker.

Lækker lakering

Spillet har, som på Xbox, tre forskellige gamemodes. Disse består af Arcade, Multiplayer og Career. Som sædvanlig er det i Career at det meste af løjerne foregår og sådan er det også her. Man skal i denne mode klare en masse forskellige udfordringer, placeret forskellige steder i verden. Klarer man så disse, åbnes der op for nogle nye baner med andre variationer. Efterhånden kan man også åbne op for flere biler, så man kan vurdere hvilken type bil der egner sig bedst til den pågældende udfordring. Man har i sidste ende 10 biler til rådighed, i tre kategorier, alle med flere forskellige lækre lakeringer. Der er masser af forskellige baner og udfordringer, så holdbarheden er ganske udmærket.

Dødskørsel

På de fleste baner konkurrerer man mod syv andre biler. Afhængig af den pågældende udfordring gælder det så om at overleve og samtidig score masser af points. Mange baner starter med en Free For All, hvor alle er mod alle og vinderen er den der først opnår et givent antal point. En anden variation er Hunter, hvor bilerne skiftes til at være jagtet, inklusive en selv. Sidst, men ikke mindst, er der også en Last Man Standing, som er en regulær deathmatch, hvor den sidste bil der formår at trille rundt er vinderen. Udover disse løb er der også nogle stunt-baner, hvor man skal klare forskellige krav. Disse kan være alt fra at hoppe over ramper og smadre kasser, til at hoppe over så mange busser som muligt. Disse giver lidt variation, men er ikke specielt underholdende.

Points? Vi vil se blod!

Point scores på forskellig vis, men i de forskellige løb bliver man naturligvis belønnet for at smadre de andre kørere. Points bliver så udmålt efter hvor hårdt og hvilken vinkel man ramte den pågældende i. Man kan hele tiden følge stillingen via et scoresystem i hjørnet af skærmen, så man kan se hvor man ligger placeret. Desværre kan det virke lidt for tilfældigt om man vinder eller ej, da man ikke har kontrol over hvad de andre kørere laver. Pointsystemet i de forskellige stunt-modes er lidt anderledes, da der her fokuseres mere på præcision, tid og antal forsøg.
Ulykker i massevis

Bilerne i spillet er ganske nydeligt lavet og de kan smadres på et hav af måder. Det er ganske spektakulært lavet og der sker hele tiden store ulykker, især fordi bilfysikken er en kende urealistisk. Da de fleste af arenaerne er lukkede ovaler, med diverse forhindringer, kan man tit se de andre kørere lave voldsomme crashes i horisonten, hvorefter man kan skynde sig over og deltage i løjerne. Bilerne crash-model er nydelig og både kølerhjelme, lygter, døre og et hav af andre ting, flyver af bilerne. De forskellige biler kan dog kun klare en vis mængde mishandling før de bryder sammen, og disse ses tit stå et sted midt på banen, udbrændte og rygende. Dette kan naturligvis også ske for en selv, så det er med at holde sig fra barrierer, eller andre steder hvor man let bliver offer for angreb.

En bløde mellemvare

De forskellige baner i spillet er ikke specielt fremragende lavet, men de opfylder deres formål ganske godt og er nogenlunde varierede. Bilerne er som sagt ganske nydelige, selvom de slet ikke når samme niveau som på Xbox. Der er dog fine detaljer hist og her, såsom vinduer der trykkes ud, vragdele der flyver alle vegne og mindre eksplotioner. Der er desværre noget slowdown enkelte steder, men ikke noget synderligt urovækkende. Lydeffekterne er gode og der er masser af effekt i sammenstødene. Musikken er lidt nedtonet og mudret, hvilket ikke gør så meget, da den ikke holder et specielt højt niveau. Det er det sædvanlige rock, der som altid præger denne genre, med mere eller mindre ukendte bands.

Godt, men i små doser

Crashed er i bund og grund et ganske underholdende spil, men ikke i lange doser af gangen, da det er temmelig ensformigt i længden. Det er skægt at køre rundt og lave vilde ulykker og smadre alt og alle, men da der ikke foregår meget andet i spillet, bliver man lidt for hurtigt træt af det. Men savner man et spil af denne type er der ikke mange bedre på markedet og derfor kan folk med hang til at smadre biler godt kigge nærmere på spillet. Crashed er ikke noget vildt spektakulært spil, men det har sin plads i niche-genren og det var vel også formålet med spillet. Har man en Xbox skal man dog købe den version, da den er noget flottere, selvom spillet ellers er det samme.

Crashed er underholdende men kun i mindre doser, da det efter kortere tid, bliver ret ensformigt og kedeligt. Bilerne er flotte og crash-modellerne er imponerende, men ellers er der ikke meget at fremhæve ved Crashed.

Crashed (EU)
3/6

Crashed   © Rage Software 2002   (XBX)    1/5 Crashed   © Rage Software 2002   (XBX)    2/5 Crashed   © Rage Software 2002   (XBX)    3/5