Antz: Extreme Racing

Baseret på DreamWorks' anerkendte computeranimationsfilm, Antz, har dette myrekrybende univers fundet vej til den multigigabytestore harddisk af en Xbox. Genren er udsprunget af 'extreme sports', men når af den grund stadig ikke tilnærmelsesvis hverken Mario Kart eller Tarzan Freeride til sokkeholderne.Antz: Extreme Racing lader spilleren overtage de velkendte myrer fra computer-filmen. Spillets indhold er et mix af forskellige genrer, der i sin grundlæggende opbygning låner elementer fra Extreme Sport til Dreamcast og Tarzan Freeride. Betragt dernæst miljøet i førnævnte titler i størrelsesforholdet 1:1.000.000, hvilket ændrer den proportionelle synsvinkel til en myres nethinde. En myres umiddelbare topfart på 0,8 km/t. lyder måske ikke af meget i menneskelig forstand, men det er faktisk en dimensionsbrydende hastighed for en lille uskyldig myre i dette spils fiktive miljø. Antz: Extreme Racing byder på mange typer racing i form af 'insekttunede el-sikringer på hjul', 'myremaraton', 'myre-snowboard' og ikke mindst svimlende 'insektflyvning'. Du troede vist nok, at du havde prøvet alle former for sport - tro om min ven!

Dronningen skal hædres

Myresamfundet har taget initiativ til at holde en turnering til ære for Hendes Majestæts gyldne jubilæum. Hun har siddet på tronen i 4. år - respekt! Denne turnering er åben for alle medlemmer af myrekolonien - fra arbejder til soldat og helt op til de aristokratiske rækker. Alt en myre skal gøre, er at stille op i turneringen og avancere fra en ti millionte plads til førstepladsen ved succesfuld gennemførsel af otte til ti udfordringer. Man har til sin rådighed seks af filmens hovedkarakterer: Z, Bala, Weaver, Azteca, Colonel Cutter og General Underkæbe. Typisk for genren er en - i begyndelsen - begrænsning af figurudvalget, som gradvist bliver tilgængelig, når adskillige konkurrencer er gennemført.

Opfindsomhed overfor uopfindsomhed

Antz: Extreme Racing har en utrolig simpel brugerflade. Det er lige at gå til med 'Time trial', 'Race', 'Slalom' og Collect'em up. Alle knapfunktioner tages i brug på varierende manér, hvor insektflyvning skaber flest frie baneforhold, mens insekttunet bilræs er ren jordnær action. Hektisk aktivitet a la Tarzan Freeride på trætoppe opleves i snowboardbanerne, der ironisk nok foregår på flere slags overflader som f.eks. sand og moseunderlag. Igen typisk for genren er et væld af power-ups, om end Antz: Extreme Racing har et uinspireret begrænset omfang af en type,
der byder på langt mindre opfindsomhed sammenlignet med genrestærke titler som Rumble Racing og RC Revenge Pro. Til gengæld er banedesignet en udfordring i sig selv. Omgivelserne leverer gode interaktive forhindringer, og en af filmens mere populære sekvenser er selvfølgelig implementeret: Forstørrelsesglasset, hvorigennem solstråler skaber destruktive følger!

Let som en fjer

Spillets ellers nok så opfindsomme præg på multigenredesignet, retfærdiggører ikke spillets ubalancerede sværhedsgrad. Antz: Extreme Racing er umådelig let. I de senere baner flyver konkurrentmyrerne godt nok af sted med 'motion-blur-agtige' hastigheder, men et irriterende element udgøres af en dybt urealistisk 'catch up'-feature. Det beviser også det faktum, at spillet har en yngre målgruppe for øje. En garvet Mario Kart-tilhænger bør kigge andetsteds.

Flot græs, men hvor er lyden?

Xbox'ens hestekræfter medfører en grafisk flade med blændende naturrige effekter. Spillets biologiske udendørsmiljøer i naturens favn giver en lækker frisk fornemmelse af regndråber og fugt i luften. Men bag overfladen finder vi meget sterile kulisseagtige baggrunde uden visuel dybde. De farverige omgivelser vil utvivlsomt tiltale et barns uskyldige øjne. Et af de visuelle højdepunkter er ikke desto mindre Xbox'en formidable grafiske gengivelse af græs - ja, græs! Det næsten autentiske look er en fryd for øjet, nøjagtigt som tilfældet var i spillet Halo. Lydmæssigt prøver Antz: Extreme Racing at lege med Tarzan-lignende hymner, der dog aldrig formår andet end at irritere i stil med en dårlige 80'er-synthesizer. Figurgalleriet savner desuden den autentiske filmiske stemmeføring fra bl.a. Woody Allen, Sharon Stone, Gene Hackman og Sylvester Stallone. Her er på skuffende vis ingen stemmeføring overhovedet?!

Køb en myredåse i stedet

Antz: Extreme Racing kan for en stund virke overordentlig dramatisk grundet myreagtige proportioner. Alle omgivelser er som set fra en lillebitte myrers synsvinkel, hvilket giver en appetit efter at udforske kæmpemæssige baneomgivelser. Helhedsoplevelsen ender desværre med en gang linearitet, da sværhedsgraden er blød som kærgårdssmør. Et desuden alt for ordinært powerup-system afholder også spilleren fra at opleve den endelige stimulerende intensitet fra eksempelvis RC Revenge Pro. Selv fans af Antz-filmen bør undgå selskabeligt samvær med dette spils skandaløse efterligning af filmens ellers minutiøst livagtige og stemningsprægede univers.

Antz: Extreme Racing (EU)
2/6

Antz: Extreme Racing   © Empire 2002   (XBX)    1/5 Antz: Extreme Racing   © Empire 2002   (XBX)    2/5 Antz: Extreme Racing   © Empire 2002   (XBX)    3/5