The Sum Of All Fears

Red Storm Entertainment bringer et af deres taktiske FPS'er til konsolejerne. Ærgerligt at de valgte det dårligste og tilmed lavede en dårlig konvertering.

Lad det straks være fastslået, at spiludgaven af Tom Clancy-bogen The Sum Of All Fears næsten intet har med filmudgaven af samme at gøre. På trods af omslaget er her ingen Ben Affleck eller Morgan Freeman, ligesom begivenhederne i filmen kun udgør spillets start. Her får man i stedet chancen for at opspore bagmændene bag terroraktionen, omend man stadig ikke lærer meget om dem.

"Taktisk" FPS

Spiludgaven af The Sum Of All Fears læner sig op af udviklerens succesrige produkter Rainbow Six og Ghost Recon. Det er et taktisk FPS (første persons shooter), hvor man som en tre mand stor antiterrorenhed skal gennemføre elleve missioner. Forventningerne om et tungt og dybt spil falder til jorden allerede før den første opgave; eneste planlægning er valget af våbenkombination. Når man spiller, har man konstant et lille kort på skærmen, der viser hvilken forudbestemt rute, man skal følge. Enkelte gange kan man med fordel forlade denne, men for hovedparten bliver man ført ved næsen. Kortet viser også fjendtlige enheder, selvom man ikke har set dem. I det hele taget ødelægger kortet meget af spillet.

Håbløs AI

The Sum Of All Fears starter automatisk på den lette sværhedsgrad, hvilket man straks bør ændre til den svære. Spillet er nemlig meget let på grund af ovennævnte problematik, muligheden for hurtigt at gemme overalt (og tak for den) samt en meget dårlig AI. Fjenderne står ofte stille og kigger ind i væggen, hvilket selvfølgelig kan være lige meget, når de heller ikke altid opdager én, selvom man står lige foran dem. Det værste er, når man forsøger at åbne en dør, hvor der står en fjende i vejen. Selv om man gang på gang smækker døren op i sylten på vedkommende, opdager han ingenting. På et eller andet tidspunkt kommer han til at stikke armen frem, som man så kan skyde. Denne proces kan så gentages, indtil den stadig intetanende terrorist er død...

"Jeg sitter fast!"

Der er også store problemer med den venligtsindede AI. Ofte går allierede hold direkte forbi terroristerne uden reaktion og ens to holdkammerater er ikke meget bedre bevendt. På et tidspunkt nåede vi til opsamlingsstedet efter at have klaret alle objektiver for en mission, men banen blev ikke gennemført. Det viste sig, at en af
holdkammeraterne sad fast i en trappe helt tilbage i starten af banen. Vi skiftede til den fortabte soldat og førte ham hele banen igennem. Så var der i mellem tiden sket det, at de to andre var gået hele vejen tilbage igen - desværre ikke et enkeltstående tilfælde. Flere gange fik vi lyst til bare at starte med at skyde resten af holdet, så de ikke ville volde problemer senere...

Gennemført på en time

På standard sværhedsgraden tager det cirka seks minutter at gennemføre hver mission, da det nærmest er umuligt at begå fejl. Hvis man ser bort fra en kedelig træningsopgave, tager det dermed lidt over en time, at gennemføre hele spillet. Det er alt for kort tid. Man kan heldigvis sætte sværhedsgraden op og slå flere af hjælpefunktionerne fra, hvilket gør spillet mere udfordrende og holdbart. Alligevel er det ikke godt nok og som helhed føles spillet mest som en meget billig udvidelse til Ghost Recon.

Grimt og langsomt

The Sum Of All Fears er konverteret fra pc og det er ikke sket uden skrammer. Grafikken er generelt højest middelmådig og i flere tilfælde direkte grim. Modellerne er simple og teksturerne er oftest af meget lav opløsning. Et eksempel på begge dele er træerne i mission fire, der er så grimme og firkantede, at man dårligt kan se, hvad de skal forestille. Sådan noget er der for meget af - selv menuer og videosekvenser ligner venstrehåndsarbejde. Oven i kommer den svingende opdateringshastighed, der for ofte er for lav. Det kan ikke passe, at noget skal være så grimt og køre så dårligt i denne generation.

Mangelfuld genre

Når The Sum Of All Fears alligevel ikke dumper helt, så er det fordi det fylder en smule i et tomrum på PlayStation 2. Taktiske FPS'er er en mangelvare uden for pc-markedet og det er rart, at se nogen forsøge sig med en genre, der ikke er konsolvenlig. Konsolmarkedet har brug for flere strategiske og dybe titler, men dette er ikke løsningen. Har man ikke adgang til de langt bedre alternativer, kan The Sum Of All Fears godt underholde et par timer - ellers kan man godt trække lidt fra karakteren.

The Sum Of All Fears er fyldt med problemer. Først og fremmest er det alt for kort og det bliver ikke bedre af, at det har alt for lidt udfordring. Det er en simplificeret udgave af genren og dermed forsvinder meget af incitamentet til at spille den. Man må stadig vende sig mod pc'en, hvis man er til taktiske FPS'er.

Sum Of All Fears, The (EU)
...fyldt med problemer. Først og fremmest er det alt for kort og det bliver ikke bedre af, at det har alt for lidt udfordring. Det er en simplificeret udgave af genren og dermed forsvinder meget af incitamentet til at spille den.
2/6

The Sum Of All Fears   © Ubisoft 2002   (PS2)    1/6 The Sum Of All Fears   © Ubisoft 2002   (PS2)    2/6 The Sum Of All Fears   © Ubisoft 2002   (PS2)    3/6