Pirates: The Legend Of Black Kat

Pirater har altid været et godt tema for både film og spil. Eventyr og action i eksotiske omgivelser kan man aldrig få nok af. Desværre bliver resultatet sjældent rigtig godt og Westwood Studios' middelmådige Pirates er blot endnu et eksempel på dette.

I Pirates: The Legend Of Black Kat styrer man den storbarmede kaptajn Katarina. Da hendes far dræbes, erfarer Katarina, at hendes mor var en frygtet pirat. Nu sejler Katarina selv ud i verden, for at hævne sin far og finde sandheden om sin mor. Det sker i skibet Wind Dancer, der sejler under Jolly Roger-flag og er lastet med kanoner og hvad der ellers hører til.

Eventyr og landkamp

Spillet er groft sagt opdelt i to områder. Den første del består af eventyr, hvor Katarina ses bagfra ala Zelda: Ocarina Of Time. Her skal der nedkæmpes fjender, findes ting og graves skatte op - meget i stil med nævnte spil. Desværre er det hele meget simplistisk udført og bliver derfor hurtigt ensformigt. For at tage et eksempel så har man kun ét angrebsslag til rådighed. Selv om det kan forlænges i comboer og man finder alternative kastevåben, så er det meget det samme om og om igen. Det gælder også for de opgaver man får, der næsten altid går ud på at finde og bringe ligegyldige ting.

Rejser og søkamp

Den anden del af spillet går selvfølgelig ud på at sejle. Wind Dancer er realistisk nok noget tung at manøvrere, men et hurtigt kort og et fuldt justerbart kamera lindrer problemet. Undervejs møder man naturligvis både fjendtlige skibe og bygninger på land, der skal skydes i sænk. Det fungerer helt som det kendes fra Sid Meiers gamle Pirates, hvor man cirkler rundt og bombarderer hinanden. Det er sjovt i starten, men bliver hurtigt så trættende, at man bare sejler væk. Desværre er det ikke muligt at borde modstanderne i det nye spil, hvilket blot er endnu en understegning af, at det hele er for simpelt.

Visuelt idéforladt

Grafikken imponerer heller ikke i Pirates. Som spillet generelt virker figurerne og omgivelserne uden inspiration og charme. Alt er som man kunne forvente
og absolut ikke mere - det er meget klichéfyldt. Stort set det samme kan siges om de tekniske aspekter, der langt fra lever op til de bedste spil. Man kan tydeligt se en linje, hvor omkring alting er flot og skarpt i forgrunden, men udtværet og trist i baggrunden. Det er modsat rart, at se endnu et spil med anti-aliasing og der er også et par gode effekter. Samlet set er det kun middelmådigt og endda uden understøttelse af 60Hz. Lydsiden plages af samme uopfindsomhed som resten af spillet. Stemmerne er ikke præget af de store skuespilspræstationer og musikken er hurtigt glemt. Det er den samme historie om igen. Omslaget praler med et DTS-logo, men alligevel understøttes kun Dolby Digital.

De gode ting

Pirates har en masse positive elementer. Det er fascinerende at kunne sejle frit omkring og udforske de forskellige øer, som man lyster. Umiddelbart besidder spillet en stor grad af frihed, men i realiteten styres man med sikker hånd. Udviklerne har anstrengt sig for at fjerne en række potentielle irritationsmomenter og på den måde kan man for eksempel teleportere sig rundt på øerne, altid se hvad man har samlet og mangler, samt lynhurtigt gå ombord og i land fra skibet. Muligheden for at kæmpe søslag mod hinanden er en udmærket idé, men slet ikke udbygget nok til at gøre en forskel.

De dårlige ting

I sidste ende har Pirates bare for lidt at byde på. Opgaverne består alt for meget af, at indsamle ting og både land- og søkampene i mellem bliver hurtigt ensformige. Samtidig er det hele blottet for opfindsomhed, humor og charme. Spillet bliver aldrig rigtig underholdende og føles til tider mere som arbejde end spil. Kan man se bort fra manglerne og synes man om spil som Zelda: Ocarina Of Time og Dark Cloud - sammenligningen går udelukkende på spillenes opbygning og ikke deres kvaliteter - er der mange timer at hente i Pirates: The Legend Of Black Kat. For andre er der langt bedre titler, at bruge pengene på. Er man bare til pirater, er der mere morskab at hente i Sid Meiers Pirates, Lucas Arts' Monkey Island-serie eller én af de mange piratfilm.

Pirates: The Legend Of Black Kat (EU)
Opgaverne består alt for meget af, at indsamle ting og både land- og søkampene i mellem bliver hurtigt ensformige. Samtidig er det hele blottet for opfindsomhed, humor og charme.
3/6