Eggo Mania

Efter det middelmådige ZooCube er det nu Kemcos tur til at forsøge sig med et puzzlespil til GameCube. Inspirationen er hentet i klassikeren Tetris og så kan det ikke gå helt galt.

Eggo Mania er groft sagt Tetris på hovedet. I stedet for at få de firkantede blokke til at forsvinde, gælder det nemlig om at samle dem. Spillet er opbygget som Puzzle Bobble, hvor man kæmper to mod hinanden på hver sin side af skærmen. Der er forskellige variationer over spillets primære mode, men de adskiller sig ikke markant.

Sammenstyrtende tårne

Som udgangspunkt gælder Eggo Mania om, at placere de obligatoriske nedfaldende blokke således, at de tilsammen danner et tårn. Til dels er det også et platformspil, for man styrer en lille æggeformet figur, der fysisk går rundt oven på tårnet, hvor man skal hoppe rundt og gribe blokkene. Formålet er at komme så højt op, at man kan nå en ballon og dermed vinde kampen. Hele tiden er der et vandniveau som stiger og som også kan afgøre slagets gang, hvis man kommer for langt ned. Hvis man efterlader huller i byggeriet, bliver tårnet ikke solidt og styrter delvist sammen, når vandet når så langt. I modsætning til Tetris har man mulighed for at hoppe ned på tidligere etager og udfylde hullerne, når man får de rigtige brikker.

Simpel grafik

Grafisk er Eggo Mania meget simpel. Det hele er holdt i klassisk 2d, med retning mod det nuttede. Der er forskellige figurer at spille med og mod, der hver har deres egen søde stil. Samtidig er der forskellige verdener - groft sagt baggrundsbilleder og tilhørende musik - med forudsigelige temaer. Der er intet originalt eller imponerende over grafikken, men som det forventes af et puzzlespil, så fungerer den fint. Det samme må siges om den lalleglade lydside, der godt kan blive noget anstrengende i længden.
Manglende dybde

Den første håndfuld timer i selskab med Eggo Mania er en fornøjelse. Gameplayet er hurtigt lært og sværhedsgraden starter tilpas lavt til, at man for det meste vinder og kommer videre. Der er en del af den samme magi som i Tetris, hvor det bare er behageligt, at sidde og spille. Men efterhånden som man dykker dybere ned i spillet, viser den simple grundidé sig at være lidt for simpel. Når man først har nået et vist niveau, er der ikke længere den samme udfordring i spillet. Man får bestemt sin opgave for på de højere sværhedsgrader, men det er bare fordi modstanderne bygger hurtigere. Der er et par forskellige bonusting at samle op - især bomberne til at ødelægge modstanderens tårn er underholdende - men det er ikke nok. Der savnes seriøse muligheder for at lave kombinationer eller andre mere avancerede ting.

Ikke på højde med originalen

I sidste ende tilføjer Eggo Mania for lidt til det originale Tetris-koncept. Mange af tilføjelserne - ikke mindst platformselementet - bliver med tiden mere til gene end gavn, da det tager opmærksomhed fra dét, spillet egentligt handler om. Eggo Mania er i princippet et velfungerende puzzlespil, der er underholdende i mindre doser. Det originale Tetris er bare et klart bedre spil. Endelig plages Gamecube-versionen af overdrevne lange loadetider. Omkring 25 sekunder går der mellem hver bane og det er cirka 25 gange for mange, når man tager den simple grafik og lyd i betragtning.

Eggo Mania (EU)
...i princippet et velfungerende puzzlespil, der er underholdende i mindre doser. Det originale Tetris er bare et klart bedre spil.
3/6