Boom Blox: Bash Party

Så er efterfølgeren til det anmelderroste Boom Blox landet i butikkerne med tilnavnet Bash Party. Wii spil, hvor ordet Party indgår, har indtil videre ikke været specielt imponerende, men lad os med det samme sige at Boom Blox Bash Party er undtagelsen, der bekræfter reglen.
Spillet har igen ingen mindre end filminstruktør Steven Spielberg krediteret som både instruktør og producent, men mon ikke det mest af alt er producent rollen, der har fyldt mest for ham. For Boom Blox er ikke et grafisk imponerende spil, der kan minde om de effekter, som vi ser i Spielberg film. Tværtimod er stilen simpel, enkel og basal, hvilket som altid fungerer bedst på Wii.

Lyder kedeligt…
Men hvad er Boom Blox egentlig for et spil. Ja det er så her, at jeg som anmelder, får problemer. For det er svært at beskrive spillet, uden at det lyder kedeligt. Du skal i de fleste baner løse nogle puzzles, hvor det gælder om at få nogle blå kasser til at røre jorden ved at bruge nogle egenskaber, som nogle andre kasser har. Spændende, ikke?
Det kan varieres med, om du skal kaste en baseball, en bombe eller bruge en slangebøsse til at rykke eller skubbe til kasserne. Sidder du på kanten af stolen nu?
Sikkert ikke og det kan jeg godt forstå, for det lyder som et af de utallige dårlige partyspil, som Wii har på samvittigheden.

…men det er underholdende
Men Boom Blox har flere elementer, som får det til at skille sig ud fra mængden. Først og fremmest er styringen konstrueret på en genial måde.
Du sigter på de kasser, som du vil aktivere med wii-moten og aktiverer så for eksempel dit kast ved at svinge wii-moten. Men i stedet for at skulle stole på Wii’ens til tider halvdårlig registrering af dine bevægelser, låser du dit sigte fast med A-knappen. Det betyder, at du rammer lige der hvor du planlagde, så fokus i spillet bliver holdt på at løse puzzles bedst muligt.
Hertil kommer et utal af variationer over de forskellige måder, som dine opgaver skal løses på. Fælles for dem alle er, at det er de fysiske konsekvenser af dine indgreb, der er afgørende for, hvor godt du klarer skærene. Banetyperne er udvidet med undervands- og outer space baner , hvor fysikken selvfølgelig er anderledes, og der er tilføjet kasteskyts som for eksempel frisbee’s og paintballkugler.

Bliver ved og ved…og ved
Skulle du have problemer med at få udfordringer nok i hverdagen, er Boom Blox Bash Party lige noget for dig. Spillet kommer med omkring 400 baner, og hvis du ikke syntes, at det er nok, kan du bare gå online og hente flere baner lavet af udviklerne og af andre brugere. Det er vel og mærke gratis og så kan du spille banerne online, inden du vælger at hente dem med på din Wii. Det er genialt.
De 400 baner er ikke låst op fra starten. Det gør du efterhånden, som du gennemfører levels. Der er tre målsætninger ved hver puzzle, der meget bevendt er navngivet bronze, sølv og guld. Hver medalje udløser en række virtuelle dollars, som du kan bruge til at åbne baner med og købe ting til editoren. Det er en god og simpel måde, hvorpå du som spiller ikke er bundet af, at skulle gennemføre levels, der er frustrerer dig for at kunne åbne op for flere goder.
Den medfølgende baneeditor er supernem at bruge og efterhånden som du gennemfører flere baner, vil du få låst op for flere features, som du kan bruge i dine egne designs.

Endelig en Wii fest vi gider deltage i
Begynder du at fornemme et lækkert puzzle game? Det bedste ved Boom Blox Bash Party er dog ikke singleplayer-delen. For spillet er det bedste party spil, som vi har set til Wii, hvis vi lige ser bort fra Wii Sports.
Du kan spille med venner og familie både co-op og imod hinanden og det fungerer upåklageligt. Det passer perfekt til et festaften, da hver bane/puzzle hurtig er klaret, så ventetiden for deltagerne ikke bliver lang, inden de skal spille igen. Det eneste der mangler er muligheden for at spille online. Hvis det havde været muligt at spille med og mod venner over nettet, havde Boom Blox Bash Party fået et nøk opad på karakterskalaen.

Boom Blox: Bash Party (EU)
8/10

Boom Blox: Bash Party   © EA 2009   (WII)    1/6 Boom Blox: Bash Party   © EA 2009   (WII)    2/6 Boom Blox: Bash Party   © EA 2009   (WII)    3/6