Spectrobes II: Beyond The Portals

For halvandet års tid siden fremlagde Disney deres eget bud på den klassiske formular defineret af Pokémon - kampe mellem utallige monstre, tilsat lette RPG-elementer.
Spectrobes - Beyond the Portal revolutionerer ikke serien, men formår dog at forbedre sin forgænger markant, hvilket i sidste ende skaber en fornøjelig oplevelse.

Spillet tager sit udgangspunkt i historien fra det første kapitel, hvilket betyder at Rallen og Jeena igen skal redde verden fra onde monstre der søger at overtage alt hvad vi kender og elsker. En klassisk fortælling om ansvar og mod, men Beyond the Portal indfører heldigvis deciderede fjendtligsindede modstandere med personlighed og dialog, hvilket hjælper med til at skabe indlevelse hos spilleren i modsætning til seriens første spil hvor man blot kæmpede mod horder af identitetsløse monstre.

Spectrobes handler sjovt nok om at indsamle Spectrobes - der er i alt 185 af slagsen denne gang, så der er bestemt nok at tage sig til. De forskellige monstre er alle genskabt i ret flot 3d, hvilket igen er med til at skille Beyond the Portal ud fra sin nærmeste konkurrent, Pokémon.
Faktisk er hele spillet ganske pænt, og byder på en del forskellige scenarier og varierede verdener.
Ligesom i andre spil af samme type, bliver Spectrobes naturligvis lettere kedeligt efter en periode. Der er simpelthen ikke nok afveksling i den evige monsterjagt, men alligevel er jagten på levels og nye monstre tilstrækkelig motivation til at man som spiller ikke opgiver fuldstændig.

Man kan enten kæmpe som Rallen selv, hvilket foregår ganske klassisk med et sværd. Dette er ikke synderligt spændende, og det er desuden også alt, alt for nemt. Kamp med de forskellige Spectrobes er langt mere underholdende, idet man her er nødt til at overveje strategi og valg af Spectrobes for at vinde. Selvom der også her er tale om et ganske simpelt papir-sten-saks system, er det tilstrækkeligt til at skabe lidt variation og hjernevirksomhed.

Beyond the Portal er også et relativt langt spil, og historien har en udmærket struktur og pacing. Grafikken er virkelig flot og gennemført, hvilket betyder meget når en så stor del af spillet handler om at rende rundt og indsamle erfaringspoint og nye monstre. Dog er Spectrobes ikke et synderligt udfordrende spil, men er du ikke alt for krævende, vil Beyond the Portal uden tvivl tilfredsstille lysten til monsterjagt.

Spectrobes II: Beyond The Portals (EU)
7/10