Nintendo DSi

Så kom den endelig. Længe ventet. Men spørgsmålet er; har vi virkelig brug for endnu en Nintendo DS? Svaret for mit eget vedkommende er naturligvis et rungende ”JA!”, men det er måske ikke helt rationelt funderet i virkeligheden, så lad os se på hvad den kan.

Rent omfangsmæssigt er størrelsen nærmest det samme som DS Lite (12 % tyndere, en lille smule længere) og i forhold til den oprindelige DS’er er der jo nærmest tale om miniature størrelse. Men når man lukker den op er den større. Her dominerer DSi’en med to kæmpe skærme og det er bestemt ikke en lille forøgelse, men hele 17 % mere. Til gengæld har vi måtte give afkald på muligheden for at spille Gameboy Advance – spil, det må du så altså gøre på din GBA. Samtidig er der flyttet lidt rundt på knapperne og den har fået en nyt lækkert mat sort finish.
Maskinen er udstyret med hele to kameraer. Et der sidder mellem de to skærme (altså på indersiden) og derfor peger på brugeren, og et andet kamera på låget, som derfor kan fotografere omgivelserne. Nu kan det jo godt lyde som en overdrivelse putte to stk. i, men det giver på den anden side mening at kunne fotografere sig selv når man skal kommunikere med andre via DSi’en.

Og det er tydeligvis en af de ting som Nintendo forventer sig meget af, ikke mindst i Japan, hvor det er mere almindeligt end i Vesten, at finde sammen og spille via WiFi. Billeder kan manipuleres og redigeres på forskellig måde. Nok ikke noget for aktive amatør-fotografer, men jeg forestiller mig at der er en del børn rundt omkring der vil synes at foto-elementerne er sjove og man kan naturligvis hive dem ud af maskinen via SD-kortet.
… som også er en af de nye ting… muligheden for at gemme på memory card. Det åbner op for at hente små spil, udvidelser og andet der gør din spil-oplevelse bedre. DSi’en er udstyret med en Opera-browser på samme måde som Nintendo Wii. Du kan allerede fra start købe forskellige små spil DSi-shoppen. Ikke de store dramatiske ting. Men vi kan håbe på at der kommer noget Mario og Zelda som er værd at kaste penge efter.

Det er også muligt at optage og afspille lyde og du også hente lyd via din PC og SD-kortet. På forunderlig vis understøtter DSi’en ikke MP3 (mpeg1) filer, men derimod kun Mpeg4.

Skal du så smide din DS’er eller DS Lite ud af vinduet og løbe hen og købe en DSi? Tja’ Nintendo siger ja, og lover at der kommer spil som kun duer på DSi’en. Men jeg vil nu sige at det ikke skal komme an på det. Men hvis du har penge nok (hvem har det?) eller kan afsætte din gamle DS’er, enten til nogen der får glæde af den eller for kolde kontanter, så er de nye skærme, den indbyggede browser og hukommelses-mulighederne værd at løbe efter.

Der er langt fra tale om en ”DS2”, men DSi er bestemt værd at eje. Har du slet ikke nogen DS’er, er det bare om at få købt en DSi. Der er så mange fede spil og det er langt den bedste håndholdt maskine du kan få. Har du allerede en gammel DSer er det måske heller ikke nogen dårlig idé at opgradere til en DSi. Skærmene og størrelsen alene vil gøre det til en langt bedre oplevelse. Derimod er springet fra DS Lite ikke så langt, der ville jeg nok vente lidt på at prisen faldt lidt.

Se traileren. Det er på en gang oplysende infomercial og samtidig et groteskt hvidt livstils-univers

Nintendo DSi
9/10