Rock Band Unplugged

Nu kan du rulle i den gule bus, mens du rocker. Rock Band er kommet til din PSP med undertitlen Unplugged. Der er ikke behov for ekstra hardware til spillet, som Guitar Hero til DS’eren – dog tror jeg, at jeg havde foretrukket noget der var mere tilpasset end PSP’ens egne knapper.

Du starter ud i en by, du vælger inden start, med 4 sange, som du skal spille igennem, og herefter får du mulighed for at spille et gig, der giver dig en rusten varevogn, som så gør dig i stand til at komme i den næste by. Et par sange i den næste by åbner op for muligheden at ansætte nogle medarbejdere – det er dog kun muligt at have en medarbejder ansat af gangen, og endnu et par sange i en by eller to giver dig mulighed for at opgradere din varevogn til noget mere komfortabelt.

Gameplayet er præcis som i Guitar Hero og Rock Band spillene – noderne kommer kørende ad skinner hen imod skærmen, og man skal så ramme tasterne på det rigtige tidspunkt. Tilføjelsen til dette spil – da man ikke kan spille flere samtidigt, eller tilslutte nogle bestemte instrumenter – er at mens du spiller, så skal du skifte mellem instrumenterne med knapperne foran på PSP’en. Noderne bliver opdelt i fraser, så hver gang du har spillet en frase, spiller instrumentet automatisk i et stykke tid, så du kan tage dig af de andre instrumenter – konceptet er let at forstå. Så let, at enhver, selv en, der normalt ikke spiller computerspil, kan spille det. Jeg smed min PSP med RB: Unplugged i hænderne på en teenagetøs, der normalt ikke spiller, og hun gennemførte en sang på let sværhedsgrad, efter et minuts vejledning om hvilke knapper, hun skulle bruge samt hvordan hun skiftede mellem sangene – hun havde dog set Guitar Hero i aktion, så hun kendte til konceptet, så hun vidste, hvornår man skulle ramme tasterne.
Grafikken er ganske god, når man tænker på at spillet skal tilpasses både pladsen på UMD formatet, samt PSP’ens ydelse og hardware. Spillet kører flydende, jeg har ikke oplevet noget som helst lag, dog syntes jeg at loadingtiderne tager lidt tid, men det er en tilvænningssag. Musikken er velvalgt og det er perfekt til at rocke ud til. Dire Straits, Jon Bon Jovi, Smashing Pumpkins, Billy Idol og The Police pryder tracklisten. Lydeffekterne er passende, men heller ikke mere.

Du kan altid vende tilbage til Rock Band: Unplugged – man bliver aldrig træt af at vende tilbage til spillet, når man lige får lyst til at dræbe 5 minutter i selskab med Billy, Sting eller en af alle de mange andre. Og det er uanset, om du har fået 5 stjerner i alle sangene på expert.
Det eneste, jeg lige manglede lidt, var tilpasset ”instrument”, som Guitar Hero har til DS udgaven. At bruge PSP’ens knapper, gør det billigere, og flere vil sikkert være tilbøjelig til at købe det af netop denne grund. Minuset ved at man bruger PSP’ens knapper, er at det for det første kan forvirre lidt, hvilket gør at man misser en node her og der – og så at det kan krampe lidt i håndledene og fingrene, da PSP’en er alt andet end ergonomisk korrekt – men igen, det er maskinen og ikke spillet.

Hvis du kan lide Rock Band eller Guitar Hero, og har en PSP, så er spillet her meget anbefalingsværdigt. Har du ikke en PSP, men har overvejer at skaffe en, så er det også anbefalingsværdigt. Det er et godt begynderspil til din PSP. Har du ikke spillet konsolspil før, og vil prøve det, så er Rock Band: Unplugged udmærket til at vænne dig til tasterne på PSP’en.

-
G-TV 06/07-09
Rock Band Unplugged (EU)