Titan Quest

Titan Quest er en af de første seriøse konkurrenter til Blizzards Diablo som hidtil har siddet tungt på genrens trone. Iron Lores debut er både sjovt, vanedannende og flot at se på.

Titan Quest er ikke Diablo 3, men ligheden er stor og chancen for at se Blizzard frigive et nyt kapitel af deres mesterværk i den nærmeste fremtid er samtidig urimeligt lille. Debutanterne Iron Lore var klar over risikoen da de for år tilbage besluttede sig for at komme med deres bud på en arvtager til et af alle tiders bedste enmandsrollespil, om man så må sige, så det kan udmærket kaldes for et vovet projekt. At lave et debutspil over et koncept, som ingen siden hen har formået at efterligne bare halvt så vellykket, er i sig selv en udfordring af dimensioner, men det valgte tidspunkt kunne næsten ikke være bedre. Nogen af os har faktisk hungret efter at tage flugten fra det konkurrenceprægede World of Warcraft hvor alle er afhængige af hinanden, hvor underholdningsværdien bunder ud i et blærerøvshierarki og hvor man skal betale abonnement for at isolere sig fra omverdenen. I Titan Quest har man selv valget mellem at gennemføre færden alene eller sammen med andre.

Velkommen til myternes verden
Som enten kvinde eller mand ankommer man til et sted i Grækenland, det første af tre forskellige verdener – de andre to er Egypten og Asien med forskelligt udseende, unikke genstande og nye væsener. Der er både hovedmissioner og sidemissioner at tage fat på, hver enkelt giver forskellige bonusser som for eksempel erfaringspoints, guld eller særligt sjældne objekter. Banerne er ikke vilkårligt genereret hver gang. Det betyder at alle baner er designet ned til mindste detalje, og samtidig er der ingen indlæsning og dermed ingen ventetid.

Og det ser virkelig flot ud. Den visuelle side er meget imponerende med flotte effekter såsom måden græsset bevæger sig når man vandrer igennem det eller hvordan skyggerne i en grotte kan få selv små flagermus til at ligne store monstre. Lokaliteternes variation er ligeledes stor. Hvad enten det er den egyptiske ørken, de græske templer og den vilde natur; Titan Quest er en ren nydelse at se på - hvis man ejer en kraftig nok PC. Dette er blot endnu et fornemt eksempel på at Titan Quest adskiller sig kraftigt fra Diablo. Her har Iron Lore gjort et fremragende stykke arbejde på det punkt.

Vellykket karakterudvikling
Det ville dog være uretfærdigt at slå kritisk ned på lighederne med Diablo II. Der er ikke nogen logisk grund til at pille ved genren som den med succes blev skåret ud i 2000. Her klikker man sig rundt, angriber og samler ting op med musen. Ingen overraskelser i det. Titan Quest adskiller sig tværtimod på karakterudviklingen. På samme måde som Guild Wars vælger man til at starte med én profession, det kan for eksempel være kriger, og efter at man har udviklet sig, får man mulighed for at vælge sin anden profession som eksempelvis kunne være noget indenfor magi eller det åndelige. Med hele to professioner bliver det sværere at vælge hvilke fantastiske evner ens karakter fremtidigt skal være i stand til at udføre, ikke mindst fordi de nødvendige udviklingspoints langt fra hænger på træerne. Det kan derfor være klogt at læse sig igennem de forskellige professioners attraktive udvidelser før beslutningen tages. Heldigvis kan man, for en meget stor sum guldmønter, senere hen købe sig til ændringer af ens beslutninger, og derved undgår man frustrationen over et forkert valg resten af spillet.

Er man en angrebsivrig kriger, vil det være klogt at fokusere på det defensive plan og udvikle ens styrke - så man er i stand til at bære bedre rustninger – eller er man måske den fødte troldmand, er det snarere intelligensen som bør udvikles. Sådan er der mange valg som skal tages undervejs. Det samme gælder de overvældende mange beklædningsgenstande, våben, magiske smykker og artefakter som man finder på nedlagte uhyrer, i skattekister og lignende. Der er stort set uanede kombinationer blandt spillets tonsvis af genstande, alt efter om ens karakter er begavet, stærk eller behændig nok. Det er især værd at lægge mærke til hvordan udstyret kan være med til at styrke karakterens egenskaber. Igen er det et svært valg, ikke mindst fordi pladsen i ens rygsæk er forholdsvis trang.
Men ikke desto mindre fungerer dette system ganske udmærket. Stort set ethvert monster i spillet bærer rundt på forskellige genstande af den ene eller anden slags. Det betyder også at når man dræber et væsen, taber den sine ting. En gang imellem finder man noget udstyr som er en del af et komplet sæt. Disse forskellige sæt er dog ikke nær så umulige at få fat på, som det var tilfældet i Diablo II, men tværtimod kræver det ofte at man vender tilbage til områder man har været før. Man kan også finde stykker af relikvier og amuletter fra forskellige monstre der, når de sættes sammen, bliver til brugbare opgraderinger til sine ting. Men der kræves ikke særligt udstyr med specielle huller til disse magiske genstande – alt i Titan Quest kan faktisk udvides med et magisk sæt. Har man et komplet sæt får man oven i købet en ekstra bonus. Det er også muligt at samle guldmønter op, men efterhånden som man udvikler sin karakter, begynder disse guldmønter at komme i større og større portioner. Det betyder at penge snart ikke er noget problem.

Sjov, men usikker multiplayer
Vil man spille sammen med andre, er dette også muligt. Her går man op til seks personer sammen i grupper på private servere og gennemfører missionerne i samlet flok. Det går langt hurtigere at nedlægge horder af monstre og indsamle værdifulde genstande på denne måde, men det er sjovt og før man ved af det er der gået mange timer. Her er det også ideelt at stifte bekendtskab med de andre karakterklasser og deres særlige kunnen i spillet, som man måske ikke har prøvet kræfter med endnu. En kombination af de forskellige karakterklasser kan nemlig hurtigt vise sig prisværdigt.

Der er dog i skrivende stund stadigvæk nogle mindre problemer på dette område. For eksempel synes flere karakterklasser langt bedre end andre når de udvikler sig hen ad vejen. Den haltende balance er dog ikke fatal netop fordi man ikke er afhængig af hinanden på noget tidspunkt. Men ryger man af en server, under en mission, er det ikke muligt at gennemføre den når man vender tilbage - hvis de andre har gennemført - hvilket måske er flere timers spildt arbejde. Desuden er det noget risikabelt at lade spillerne køre deres egne servere uden at skulle registrere sig hos Iron Lore. Dette lægger op til storstilet snyd.

Genren er reddet!
Hvad enten man bliver fænget af det yderst simple og vanedannende klik og klik princip eller er fan af Diablo, og savner noget at gå i gang med, er Titan Quest det perfekte køb. Det er et holdbart, detaljeret og yderst underholdende eventyr som ikke er set på samme niveau i genren siden Diablo II, og så gøres det på sin helt egen, unikke måde.

Førstehåndsindtryk: 8.0
Endelig. Omsider et spil som kan få fans af Diablo II til at juble. Installationen går nemt, og en tutorial forklarer smertefrit spillets indhold.

Grafik: 8.5