Quartz

Nu er shoot’em ups nået til det punkt, hvor de leveres helt uden forhistorie. Så er vi stakkels anmeldere sparet for at sidde og affyre mundlort om Kejser Knud og hans syv tilfangetagne døtre. Historien til Quartz er ganske simpel: Du er i et krystal, derefter er du ikke i et krystal. Til slut er du i krystallet igen.

I krystallet flyver du rundt i en sværm at subatomare partikler, der kan skydes i endnu mindre dele, for til sidst at kunne samles op som neutrinoer. Når du har samlet en pæn bunke neutrinoer, kan du putte dem i en masse-synthesizer, der kan smelte neutrioerne om til forskellige add-ons til dit skib. Der er de sædvanlige: Extra pod, skjold, granat, bombe og speedup. Men synthesizeren har også opskrifter på et par nye, nemlig Octogun (skyder i 8 retninger), Repair og Record (husker din position, så du kan starte herfra i senere spil).

Efter et stykke tid blandt krystallens partikler, bliver du opdaget af fremmede væsner, der hiver dig ud i forkskellige traditionelle scrollende shoot’em up-baner. Her gælder det som sædvanligt om at myrde sig vej op til et gigantisk monster for enden at banen. Derefter kommer du tilbage til dit elskede krystal, hvor du igen kan samte neutrinoer og stifte bekendtskab med mærkelige dyr, søm og Quaffers.
Quartz er originalt på mange måder. For det første er spillet afsindigt varieret - der er ikke to baner, der har det mindste til fælles. Ekstra-våben systemet er også ganske snildt udtænkt; man har et lager med plads til 3-5 våben, og så vælger man det, der passer bedst til situationen. Når du er på sidste liv, kan du trashe nogle at dine ekstra våben for mere energi.

Quartz er programmeret at Paul Shirley og grafikken er tegnet af Bob Stevenson. Et makkerskab, der viser sig at være perfekt.

ST’eren overrasker med grafik i lange baner. Spille-arealet er forholdsvist lille, men det scroller utroligt blødt. Lyden er skuffende med dårlig musik, og effekterne er heller ikke værd at skrive om. Men Quartz er utroligt fængende. Jeg kunne sætte mig og spille uden at have læst manualen tørst. Det er let at forstå og utroligt flot. Spillets variation gør det meget fængslende. Man SKAL lige se, hvad de to programmører har fundet på til næste bane.

Quartz (EU)
90%

Quartz   ©  1989   (AMI)    1/2 Quartz   ©  1989   (AMI)    2/2