Batman: The Movie

Batman staves med “D”. Sådan skrev en anmelder, da han havde været inde at se den nye, ekstremt opreklamerede, Batman film. Der er meget delte meninger om filmens kvalitet, men når det gælder spillet, må alle kunne blive enige: det her et simpelthen en af de bedste film- licenser, jeg nogensinde har set!

Spillet består af 5 forskellige levels, der
hver bygger på en scene fra filmen. Lad
os derfor starte fra en ende af:

LEVEL 1

Ærkeskurken Jack Napier har planlagt et angreb mod en kemisk fabrik. Du ifører dig derfor dit bat-kostume og skynder dig hen til fabrikken, hvor der venter dig en varm modtagelse. Jack Napier (eller Nicholson, om du vil) har nemlig medbragt en hær af forbrydere, som er bevæbnet til tænderne med pistoler og granater. Mange steder drypper der desuden farlig syre ned fra loftet, og giftig gas siver med jævne mellemrum ud fra de utætte rør i den gamle fabrik. Du har med andre ord nok at se til! Hvis du bliver ramt af et skud eller noget andet fælt, mister du noget energi. Din energi er gennem hele spillet vist som et billede af Batman, der langsomt ændrer sig til et billede af Jokeren. Meget effekt-fuldt.

I praksis udspilles første scene som et platformspil med platforme (surprise!), stiger og fjender, som du kan skyde. Det lyder jo ikke videre ophidsende, men det er kun fordi jeg endnu ikke har nævnt det bedste af det hele: batrebet. Med dette redskab, kan du svinge dig mellem de forskellige platforme på en utrolig realistisk måde. Du holder joysticket i en retning, trykker på skydeknappen og VUPTII - et nydeligt reb skyder frem, og hager sig fast i den platform det rammer. Du kan nu kravle op ad rebet, svinge dig i det, kravle ned på etagen nedenunder, svinge dig ind i en bandit... Det eneste sted jeg har set noget lignende er i superspillet “Bionic Commando” og der er det ikke engang gennemført så godt. Man ser tydeligt, at programmørerne at Batman har forstand på tyngdeloven!

Når du har kæmpet dig vej gennem flere horder af Jacks banditter, kommer du til den endelige konfrontation. Jack (en suspekt herre i trenchcoat) står på en afsats og skyder efter dig. Du kyler din batarang efter ham, og han styrter ned i et syrebad. Jack Napier er død - længe leve Jokeren!

LEVEL 2

Du har lige reddet Vicki Vale fra Jokerens kløer i Flugelheim museet, og må nu flygte i Batmobilen. Du skal nå hjem til Bathulen, inden tidsfristen løber ud. Batmobilen er udstyret med en avanceret radar, som viser hvornår du skal dreje at. Det gør du ved at affyre et reb, som hager sig fast til en lygtepæl. Hvis din timing er rigtig, kan du klare svinget uden at tabe fart. Når der kommer en pil til syne øverst på skærmen, kommer der tre sideveje. Hvis du misser dem alle tre, kører du lige i armene på politiet, som har oprettet vejspærringer for at stoppe dig (de undrer sig nok over, hvad det er for en karnevals-figur, der fræser rundt og overtræder færdselslovene).

Der er stor forskel på, hvordan denne bane er opbygget på de forskellige versioner afspillet. I Amiga-udgaven har du et virkelig overbevisende 3D udsyn of vejen, og denne bane i sig selv er næsten nok til at købe spillet. Den slår i hvert fald de fleste andre racerspil med flere længder. Skærmen bevæger sig flydende, og når du kører over en bakke, flyver bilen gennem luften og lander igen på en utrolig fed måde.
Det kan 64’eren ikke hamle op med. Her ser du handlingen fra siden, og kan kun køre ud og ind at skærmen - lidt ligesom i første level at Roger Rabbit.

LEVEL 3

Tilbage i Bathulen. Jokeren har opfundet en dødbringende lattergas ved navn “Smilex”. Den består at tre forskellige kemikalier, som han har sprøjtet ind i almindelige forbrugsvarer. Nar de bliver blandet, udløses giften. Du har et minut til at analysere dig frem til, hvilke tre produkter, der er inficeret med Smilex. Mens sekunderne tikker, vælger du tre produkter fra en menu. Du får så at vide, hvor mange af dem, der er inficerede men ikke hvilke! Ved hjælp af udelukkelsesmetoden skal du på den
måde finde frem til de tre rigtige produkter. Ligesom i det poplære spil “Mastermind”.

LEVEL 4

Denne bane minder meget om level 2. Men i stedet for at køre i Batmobilen, er du nu ude at flyve i din Batwing. Jokeren har arrangeret et bizart karnevalsoptog med balloner, som er fyldt med Smilex. Snart begynder den farlige gas at sive ud, og hvis det sker, er det dybt godnat for de arme borgere i Gotham City. Du skal derfor skære ballonernes reb over med vingerne på din Batwing. Hvis du flyver ind i ballonen, spredes gassen og du mister noget energi, Det samme sker, hvis du rammer ved siden of. Også her varierer gameplayet fra computer til computer. På Amigaen foregår løjerne igen i 3D format, mens 64’eren fastholder den vandrette scroll fra level 2.

LEVEL 5

Den afsluttende scene er i bund og grund en variation over level 1. Du har fulgt Jokeren til Gotham katedralen, hvor han har søgt tilflugt. Før du kan gøre det endeligt of med ham, skal du hoppe, skyde og svinge dig forbi et utal of svært bevæbnede skurke. Desuden vrimler det med rotter, og flere steder er gulvet så råddent, at det simpelthen smuldrer væk under dine fødder. Men endelig når du op på taget, hvor Jokeren prøver at flygte med en helikopter. Han er på vej op af rebstigen, men hvis du bevarer roen, kan du nemt “pille ham ned” med dit batreb. Slutsekvensen er alt besværet værd!

Hver gang man har opbrugt sine 3 liv, starter man forfra på level 1. Det kan godt være lidt irriterende, men på den anden side ville det nok være for nemt, hvis man bare kunne fortsætte, Som det er nu, er spillet alt andet end nemt. Faktisk er det nok FOR svært efter manges mening, og sidste bane virker næsten umulig. Men selv de mest håbløse situationer kan faktisk klares, hvis man tænker sig lidt om, og øvelse gør som bekendt mester.

Dette spil var på forhånd sikret enorme saigstal, alene pga. licens-navnet. Det er beundringsværdigt, at Ocean alligevel har gjort sig stor umage med at lave et finpudset og spilbart program, som du simpelthen SKAL have. Uanset hvad du så syntes om filmen.

Grafikken er ret imponerende - især Batman figuren er usædvanlig veldefineret. Gameplayet er ikke helt det samme som på Amigaen, fordi level 2 og 4 er vandret scrollende, men ok - det er da meget sjovt alligevel. Kontrollen med batrebet virker aldeles glimrende, og gameplayet kører bare derud af som det skal. Endnu et must!

Batman: The Movie (US)
90%

Batman: The Movie   © Ocean 1989   (AMI)    1/7 Batman: The Movie   © Ocean 1989   (AMI)    2/7 Batman: The Movie   © Ocean 1989   (AMI)    3/7