War Gods

Midway har lanceret et nyt 3D kampspil til Nintendoen. Og denne gang rammer de for alvor bunden!

Wargods er, som det forkyndes på spil-æskens forside, et nyt "True 3D Fighting Environment"-spil, og det placerer spillet i den store gruppe af kampspil som især har hittet på PlayStationen. Spil som Tekken, Soul Blade og Toshinden Battlearena har alle været store succer. Det er det dog første 3D kampspil jeg har prøvet til Nintendoen, og lad det være sagt en gang for alle: Dette spil stinker!

De ovennævnte spil har været propfyldte med cirkelsparkende japsere og kamprobotter med næver på størrelse med møllehjul, men denne gang er turen, som tilen antyder, kommet til en flok "krigsguder". Disse krigsguder har besluttet sig for at kæmpe til døden om noget der hedder "The Ore". (Ærligt talt troede jeg det var noget man kæmpede om i "Command & Conquer"...men man bliver klogere hver dag!) Hvad denne "Ore" eller "åre" egentlig er for noget er det ikke til at blive helt klog på. Det står hverken i den kedelige sort/hvide manual eller i spillet selv, så alle forslag er meget velkomne.

Men lad mig nu præsenterer jer for et par af de 10 latterlige krigsguder der findes i spillet:

"Kabuki Jo" (Bliver bare kaldt "Boggie Joe" blandt venner) : Joe er Kabuki-skuespiller, (Kabuki: Japansk folkeligt teater-form, udviklet i det 17. århundrede, hvis nogen skulle være i tvivl), og det manisfesterer sig hovedsaglig i hans feminine påklædning: Bastskørt, træsandaler samt læbestift og mel i hovedet (!!!) Joe sparker ret godt, når man tager de klodsede træsko i betragtning, og kan desuden spye med ild. Uhhhhh !

"Ahau Kin" : Ahau Kin går ligeledes i bastskørt. Han er en ond højeste præst fra en gammel dødekult. Det skal desuden bemærkes at "Ahau Kin" udtales "Auken", og man er faktisk lige ved at tro at der er tale om et politisk kampspil (Det ville jeg ellers gerne se...Det kun være fedt at se Holger K. lave en fatality på Pia Kjærsgaard.)

"Maximus" : Manualen til Wargods siger at Maximus er en "mighty gladiator". Jeg synes nu mest han minder om en lædder fikseret-muskelmand i lidt for stramme underbukser. (Maximus burde nok i stedet have heddet "Biggus Dickkus".) Der er i hvert fald ingen tvil om at fyren er til dominans..Når han har vundet råber han med Schwarzenegger accent: "You are notheeeeenkhhh to meee" eller "I keeeeel you and I take your pawwwooooor". Fnis!
Alt i alt en flok slemme fyre, men bare rolig, I bliver heller ikke snydt for et par "krigsgudinder" i spillet. Der er fx. "Vallah", som er en "Viking goddes" og hende kender vi jo alle sammen fra den nordiske mytologi...eller hva? (Vallah har desuden sådan et lyssværd fra Star Wars....Rimeligt vikinge-agtigt...Not!)

Ud over de mere eller MINDRE fantasifulde krigsguder er der ikke meget nyt i Wargods. Man kan, da det jo er et "true 3D Fighting Environment" spil, gå eller hoppe rundt i cirkler om hinanden. Og Wargods har sin helt egen fortolkning af hvordan det skal se ud. Den jamaikanske krigsgud "Voodoo" ligner mest af alt en blanding mellem en break-dancer og en tårnspringer når han med armene nede langs siden laver rullefald rundt om fjenderne....Funky! (eller bare direkte fjollet)

Kampen foregår inden for en grøn ring, tegnet på jorden, som det er umuligt at komme uden for. Når man når til kanten, begynder man at "gå på stedet", så der er altså ikke mulighed for at vinde ved at smide fjenden ud af ringen.

Hver "krigsgud" har 6-7 forskellige moves, udover de helt almindelige, og det er næsten latterligt lidt i forhold til lignende spil, som fx. Tekken 2. Det skal desuden nævnes at nogle af killer-combo'erne kræver op til 13 tryk og skub i control stick'en. Husk lige dem i den rigtige rækkefølge, i hovedet. (Hvis det lykkedes dig så tager jeg hatten af !) Der er også mulighed for at lave "fatalities", (dvs. slå fjenden fuldstændig aldeles og ekstra meget ihjel.), men de fleste af disse er ikke den umage værd, det tager at lære dem. Ovennævnte krigsgudinde "Vallah" tager fx. og skubber modstanderen op på et alter med ild i, så de brænder op....Dååååårligt lavet! Baggrundsgrafikken er til tider acceptabel og til tider desideret hæslig. Dog for det meste fanasiforladt og sjusket lavet.

Lyden i Wargods er ligeså svag som resten af spillet. Det lyder som en dårlig blanding af hong-kong film og fodringsdag i løveburet, når modstanderne står og slår ud i lyften foran hinanden. Dødstøddet kommer dog først når computeren med en dyb og brutal røst udstøder: "KABUKI JO(e) WINS". Prøv at holde masken!

For at det ikke skal være løgn, er det umuligt at komme tilbage til "options" menuen, hvor du stiller på hvor mange runder du vil spille osv., når man først er gået ind for at vælge spillere. Det er enormt irriterende at man på den måde tvinges til at genstarte Nintendoen!

En afsluttende bemærkning fra en skuffet anmelder: "No way, Midway !"

Til dem der allerede har købt Wargods (suk!), vil jeg som trøst give adressen på en liste over moves og cheats: www.icemaster.org/wargods.

War Gods (US)