Jak II: Renegade

Efter at have spillet Jak & Daxter for første gang, for bare et år siden, har dette været en af de titler jeg har set specielt meget frem til. Indenfor platform genren er jeg, personligt, ikke stødt på noget der har været nær så flot, gennemført og alsidigt. Ratchet & Clank bør dog her nævnes som værende tæt på niveau med Jak & Daxter.

Nu er det så endelig landet, efter at have brugt Playstation.dk og smugkigget lidt på den interaktive opbygning der har været til Jak 2, så er det med en god portion glæde og forhåbninger at jeg sætter skiven i svingninger.

Efter en kort intro som starter hvor det sidste kapitel sluttede i den første udgave, så finder jeg (Jak) mig bundet til et bord hvor jeg gennem 2 år bliver eksperimenteret på og gennemsyret af dark eco (som i nok husker fra det første spil).

Historien videre, altså efter jeg er blevet befriet af min belastende, sørgmuntre og dybt forargelige sidekick Daxter, vil jeg lade dig selv opleve. Jeg kommer simpelthen ud for så mange forskellige udfordringer og missioner skabt i ren galimatias af spiludviklere med stor humor og kraftig sans for nytænkning.

Men forbered dig på min skumle side, jeg er ikke kun Jak mere, dette er et resultat af de eksperimenter der blev udført af den onde Baron Praxis og hans kumpaner. Jeg kan på et ukontrollerbart øjeblik forvandle mig til noget af det mest fordrejet og onde du har set hos, hvad jeg ellers gerne ville kalde mig selv, en helt i spillet. Såeh, jeg regner med vi ses i Haven City og omegn. Kom nu, jeg har spurgt denne filur af en anmelder og det eneste han kunne sige var at ”du skal adlyde Jak’s kommando, køb og spil spillet, det er fyldt til randen med sjov, skummelhed, alsidighed, humor og hæsblæsende flot grafik.

Jak 2 er udviklet af Naughty Dog. Jep, spilfirmaet som ikke dvæler ved en ide og malker den, men i stedet sælger rettighederne når de har presset det bedste af det bedste ud af ideen og herefter finder på noget endnu sjovere og flottere at gå i gang med.
/>Spillet er en total omdrejning i forhold til det første Jak & Daxter. Navnene på de to personer i spillet går igen, sammen med nogle andre. Men ellers er det meste lavet om. Historien udvikler sig stille og roligt, både med en stor dosis af humor, men også interessant og fængende.

Der er kommet elementer af GTA indover J&D, der er kæmpemæssige baner, det foregår i en fremtidsverden hvor ”bilerne” svæver rundt som en bedre 5. Element film. Men hvor byen til tider minder om det rene slum. Sørme om Daxter ikke også selv har fået baner hvor man kan styre det lille kræ, det og meget mere spundet sammen i et kæmpe komplot som er værd at spille igennem.

Grafisk, så er det her det flotteste spil jeg har set i platformgenren. Farver, skygger, effekter og sammensætning smelter sammen til en bragende flot enhed. Det lyder meget rosende, men det fortjener spillet virkelig også. Lydmæssigt så er dialogen rigtig professionel, stemmerne passer virkelig godt til figurerne og lydeffekterne følger trop i samme standard.

Spillet har masser af gameplay og en god holdbarhed. De forskellige missioner, bliver underbygget med mini opgaver og nogle løse herudover dukker op. Spillet er lige at gå til og let at styre. Der kan enkelte gange være lidt bøvl med kameravinklerne og heraf styringen, men det er ganske sjældent det sker, så det ville ikke være fair at brokke sig højlydt over. Styringen har dog et enkelt problem omkring et dobbelt-hop som Jak kan lave. Det kan til tider volde lidt vanskeligheder at time trykkene på knappen. Men, det bliver en vanesag, og ellers opstår det mest efter man har glemt for meget omkring sig og har spillet i flere timer.

Jeg ville uden tvivl have købt spillet hvis jeg ikke havde den herlige tjans, hvor jeg kan sidde på redaktionen og anmelde spil fra tid til anden. Eller sagt på en anden måde, hvis du kan lide at spille platformspil, der ikke bare er platformspil, men som har så meget ekstra at byde på, så kan jeg kun sige at du bør købe Jak 2 før det bliver i morgen.

Jak II: Renegade (EU)
6/6

Jak II: Renegade   © Sony 2003   (PS2)    1/3 Jak II: Renegade   © Sony 2003   (PS2)    2/3 Jak II: Renegade   © Sony 2003   (PS2)    3/3