Riven

Så er den her! Fortsættelse til verdens måske mest kendte og elskede adventurespil "Myst" er ude. Red Orb kalder selv spillet for "det mest ventede spil nogensinde". Konsollen kigger efter om "Riven" kan leve op til de mange forventninger.

At "Riven" er fortsættelsen til "Myst" vil uden tvivl alene være grund nok for mange til at investere i spillet. Myst er stadig i dag, snart 5 år efter at det kom, anerkendt som et af de mest fantastiske adventurespil der nogen sinde er lavet. Den smukke 3D-grafik havde helt sin egen stil, og gameplayet og spil-verden var mere mystisk og fascinerende end noget man havde set før. (Spillet solgte 3,5 mill. stk. og det må man da betegne som en succes!)

I Riven er vi som i Myst ligeledes i en mystisk verden på egen hånd, og må langsomt forsøge at stykke sammen hvad der forgår og hvordan tingene hænger sammen. Vi bydes også på samme brugerflade, hvilket vil sige at vi får 100% spilgrafik. Ingen menuer eller statusbarre til at forstyrre ens udsyn. Man får en fornemmelse af at være i direkte kontakt med verdenen man går rundt i....og hvilken verden!

Hele Riven-verdenen (og tro mig...det er en HEL verden!) er udført i den mest super-detaljerede, fotorealistiske, æstetisk perfekte og fantasifuldt udførte 3D grafik jeg nogensinde har været vidne til! (whew!) Designerne har som sagt valgt at levere grafikken i full-screen 640*480 stills, og ikke i QuickTime VR, som der har været en del snak om. Selv om det er i still-billeder, forgår der dog hele tiden masse af bevægelse på skærmen: Ildfluer summer rundt om ørerne på en, fugle flokkes i horisonten og bølger skvulper stille ind mod kysten. Alle disse små "touches" viser er mere end blot flotte detaljer, de er også med til at give den fantastikse følelse af at du har begivet dig ind i en levende verden, med dens egen økosystem og historie. Man bevæger sig rundt ved at trykke der på skærmen hvor man vil hen, og det virker flydende og naturligt, selvom det egentlig er "hoppende" ovegange fra still-billede til still-billede. Det skal dog lige nævnes at man får det STORE sus, når man første gang sætter sig op i en af de svævebaner der forbinder de forskellige øer i Rivens med hinanden, og bliver transporteret med fuld fart i en flydende full-screen 3D animation til den anden ø! Det er bare SÅ flot lavet! I stærk kontrast til den iddylliske natur på Riven, ligger mystiske og rustbelagte mekaniske maskiner strøet rundt i landskabet. Maskinernes funktioner det er op til dig at aflurer. Nogle vil måske åbne en vej så du kan komme videre i spillet....hvis du vel og mærke kan regne ud hvordan de fungerer.
På hele ø-riget ligger der i alle objekter, maskiner og selv i naturen, tegn der vidner om Rivens historie, og verdenens opbygning. Alle puzzles i spillet er, (i modsætning til Myst), en intergreret del af historien, og sporene kan findes i det du ser (og hører) omkring dig. Det er op til dig at regne forbindelserne ud. Puzzles'ene løses på den måde bedst ved at man lever sig ind i spillet (hvilket man heller ikke kan undgå!), og tænker på at alt man gør har en logisk konsekvens. De mere komplekse problemer kræver virkelig hovedbrud i den store stil. Du må besøge mange lokationer og lærer at forstår hvordan de små stykker informationer som du samler passer ind i det store billede. Der har under udvikling af spillet været 3 sprogforskere tilknyttet til at udvikle de indfødte på Riven's sprog og talsystem, og det anbefales at have pen og papir klar, når koderne skal brydes.

Lydsporet i Riven er samplet i meget høj kvalitet, og er i stereo. Der skulle efter sigende være flere timers forskellig musik på de 5 CD'er som Riven fylder. Lyden er uden tvivl værdig til at akkompagnere den vidunderlig grafik i spillet. Det er fantasifulde ambientlyde og skumle toner der flyder igennem højtalerne, og lydsporet gav mig helt dårlig samvittighed over kvaliteten af mine højtalere. Riven havde i hvert tilfælde fortjent bedre end mine små elendige Creative CS100 speakers! Stereoen er udnyttet perfekt, og ofte kan man høre en fulg eller andet dyr flakse "forbi" en. Ambient betyder "omsluttende", og det er præcis hvad musikken gør for en: Den omslutter, og suger en ind i Rivens magiske verden.

Red Orb lover mindst 90 dages underholdning med Riven, så der skulle vist være udfordring for selv den mest hærdede adventure-haj, på de 5 CD'er. Hvis man er under de ca. 13 år, og aldrig har prøvet adventure spil før, er Riven nok en lidt for hård nød at knække, så jeg vil ikke anbefale det til de mindste aldersgrupper.

Er man derimod en voksen og følsom adventure fan, så er Riven ikke til at komme uden om. Myst har ikke bare fået en efterfølger, den har fået en storebror, der forbedre og bringer alt "up to date". Riven er en meget mere levende og pulserende verden end Myst nogen sinde var, og selve historien der udvikler sig er endu mere dyb og mystisk. Man kan kun gisne om hvor kæmpe stort et forarbejde, og hvor mange tusinde skitser og udkast der er lavet, for at skabe spillet. Det er efter min mening et fænomenalt stykke arbejde der er udført, og hele spillet er så fantastisk sammenhængende både grafik-, lyd- og gameplaymæssigt at man gribes totalt. Når du først en gang er trådt ind i Riven, vil du blive draget tilbage gang på gang, både i søvn og vågen tilstand. Du kan ikke undslippe Riven før du har løst alle dens mysterier! Så snart jeg startede med at spille Riven var jeg da også klar over at det var et af de slags spil der er skruet sammen med så megen kreativitet og holbarhed at det hæves op på et højere niveau. Der er her tale om kunst, mine dame og herrer, intet mindre end kunst!

Anmelderen anbefaler at den interesserede læser dyrker Rivens fede homepage: www.riven.com

For de særligt interesserede kan en artikel af "Wired", om Rivens tilblivelse findes på adressen: wwww.wired.com/wired/5.09/riven.html (ja...der er 4 w'er i starten!)

Det skal desuden nævnes at en patch, der skulle fikse et par småproblemer med lyd og grafik kan hentes hos Broderbound, på: www.broder.com/support/faqs/faq-riven.html