Tetris Worlds

Tetris igen og igen og...

Tetris må være et af de mest simple spil, der nogensinde er udkommet, men på trods af det også et af de spil man let kan gå hen og blive meget afhængig af. Denne version til Xbox indeholder muligheden for at spille mod andre online, men er det nok til at Tetris stadig kan lokke?

Selvom spil bliver mere og mere udviklede, grafisk flottere og koster millioner af kroner i udvikling er der stadig plads til de simple. Tetris har aldrig udfordret selv den mindste konsol når vi snakker belastning af hardwaren, ej heller vil det næppe nogensinde vinde en pris for det bedste in-game grafik. Tilgengæld kunne det sikkert rende af med "Puzzle spillet der ikke ville dø" prisen. Vi har kigget på lidt oprindelsen og selvfølgelig spillet.

60 millioner solgte

Fænomenet Tetris er en sværvægter indenfor spilbranchen. Der er solgt over 60 millioner licenserede eksemplarer af spillet og det er udkommet til stort set alt elektronisk underholdningsudstyr der er lavet. Den kreative hjerne bag konceptet er russeren Alexey Pajitnov, som i 1985 skabte det Tetris vi kender i dag. Man skulle tro, at én mand der skaber en millionsællert ville ende sin dage i en hertug af en bolig som en meget velhavende mand, sådan gik det dog ikke. I det gamle Rusland kunne en privat person ikke eje copyright rettigheder og heller ikke selv udgive spil, alt dette tilhørte staten og derfor gik pengene også til dem. Men nok om det og videre til spillet.

Ikke igen

Med mindre man aldrig har hørt om et Tertis spil, eller har boet under en klippe i de sidste 19 år og derfor slet ikke kender til spillet, er her i bund og grund intet at komme efter, bortset fra online delen. Tetris er stadigvæk sig selv. Klodserne skal sættes på plads så de til sidst skaber en vandret linie, når den er lagt forsvinder den, jo flere linier man får af gangen des flere point. Klogt nok har udviklerne valgt at inkludere variationer af spillet, hvoraf der i alt er seks forskellige - disse giver et behageligt afbræk fra spillets originale form og kan give en god del underholdning når det almindelige Tetris i længden bliver kedsommeligt.
Online

Selvom det stadig er et fængende spil og vi fangede os selv i at stirre som zombier på skærmen mens brikkerne haglede ned, kommer vi ikke udenom at det hurtigt bliver trivielt igen, dette selvom folkene bag har prøvet at give spillet en historie, som er så meningsløs at vi ikke vil bruge ord på den her. Derfor er vi glade for, at der i denne version er inkluderet muligheden for, at møde andre fanatikere og vise dem hvem der er kongen i junglen af Tetris spil. Alle de forskellige variationer og selvfølgelig originalen kan spilles mod andre via Xbox Live og hvad er mere behageligt end at ordkløve sin modstander når man er ved at vinde, eller lige så stille dreje samtalen over på noget andet når man kan se at slaget er ved at være tabt.

Når klodsen er god?

Selvom Tetris er og bliver en klassiker kan der snart ikke malkes meget mere end det er blevet. Det er svært at proppe mere ind i et sådan spil, end der allerede er forsøgt før, selvom der her er forsøgt med lidt animerede baggrunde som ændrer sig efterhånden som spillet skrider frem. Mens disse kan være flotte at se på, bemærker man dem sjældent, da man har alt for travlt til dette under spillet. Techno musikken som er implementeret i spillet vil måske for nogen være ørehængere, mens det for andre vil være en omgang støj som man helst ikke vil udsættes for, derfor er det også rart at der er mulighed for at bruge sine egne soundtracks fra Xboxen harddisk. Hvorom alt kommer til alt, er dette i bund og grund Tetris man kan spille online og intet andet.

Hvis Tetris er din stil, er online delen absolut den bedste grund til, at dette bør hives hjem til samlingen, for har man allerede et spil af slagsen er her udover dette intet nyt at komme efter. Selvom den vejledende pris kun er på 299,- kan Tetris spilles gratis på din hjemmecomputer, hvilket gør det ret svært at retfærdiggøre et køb af en Xbox version med mindre du er hooked på at spille Tetris online.

Tetris Worlds (US)
3/6

Tetris Worlds   © THQ 2002   (PS2)    1/4 Tetris Worlds   © THQ 2002   (PS2)    2/4 Tetris Worlds   © THQ 2002   (PS2)    3/4