Unreal

Efter at havde været under udvikling i hele 3 år er dagen endelig kommet - Unreal er her! Er det så lige så flot, godt og fedt som forventet? You bet ya'!

Med Quake II blev der næsten sat nye standarder for 3D grafik. Det var der i hvert fald mange der syntes, jeg var måske en ANELSE skuffet. Spillet var godt nok, men grafisk set ikke så flot som jeg havde håbet på.

Nå, men efter Quake II klimakset ligesom nået. Hvad skulle folk nu drømme om? For snart et år siden dukkede den første beta version af Unreal op på internet. Tusindvis af folk hentede den, selv om det var en uofficiel demo som var ekstremt begrænset og kørte helt af h... til. For nogle måneder siden kom den første "brugbare" demo version af spillet ud. Igen en uofficiel beta udgave, som dog kørte noget bedre og var langt pænere. Nu begyndte spillet at virke lovende.

På irc piskede folk stemningen op. Til sidst var folk desperate efter at få spillet, og den da det blev sendt afsted til produktion var der jubel - nu kunne man snart få fingre i spillet. Og ganske rigtigt, her er spillet så.

Historien i spillet er den sædvanlige med at du skal nakke alle de onde skabninger, heriblandt aliens lignende figurer, men som noget anderledes, er der også venligtsindede skabninger med i spillet.

Når spillet startes, ser man en lille demonstration af den grafisk "engine". Kameraet panorerer hen over en borg, alt imens du ser (polygon) skabninger gå rundt. Du kan også se at der visse steder er så blank flader at omgivelserne spejles. Men mere om det senere. Spillet skulle jo prøves.

Man kan vælge mellem flere forskellige karakterer, både af han- og hunkøn. Default karakteren er faktisk en kvinde, så jeg prøvede at spille med hende. Spillet loader - og her snakker vi virkelig LOADER. Der er rimelig lang loadetid, så dem med 128MB Ram har kronede dage. Der er faktisk en del tid at spare ved at have megen Ram. Men spillet bruger også MINIMUM 175 MB harddisk på en swapfil. Ganske heftigt.

Loadetiden er som sagt lang, men det er dog ikke SÅ tit man oplever den, kun hvis man vader frem og tilbage mellem to levels. For der er bevægelsesfrihed nok i Unreal. Man kan frit bestemmet hvilken vej man vil, og der er flere tidspunkter hvor der er flere valgmuligheder, og "historien" ændres efter hvilken vej man tager.

Men man starter i noget der ligner et ret hærget fængsel, hvor man skal væk fra. Det var her at jeg virkelig fik øjnene op for hvor flot grafikken er. Se blot på skærmbillederne! Og forestil dig dem så i bevægelse. Ret bløde bevægelser, endda. Jeg sad den første halve time og vadede rundt på banerne og bare nød grafikken og den stemningsfulde musik og lyd. Der er ingen tvivl - grafisk set er Unreal noget nær det flotteste jeg endnu har set. Kun Forsaken er i noget nær samme klasse.

Pludselig var der dog noget der slog mig. Det var da underligt så få fjender der er? Og den første fjende man møder, skyder med missiler, mens man selv har noget nær en underdimensioneret ærtebøsse. Det kan synes urimeligt, men det er nu ikke så svært. Der er altså bare ikke så mange fjender i Unreal, eller også virker det bare sådan, for banerne er ret store, og til forskel fra Quake, er der en del udendørs lokationer i smukke og naturrige omgivelser. Med flotte vandfald, floder osv. er der stemning nok. Lyseffekter er der også nok af, og jeg kan simpelthen ikke lade være med at synes grafikken er genial. Det er mindst DOBBELT så flot som Quake II. Q2 virker helt kedelig i grafikken, set i forhold til Unreal.

Spillemæssigt set, er Unreal lidt anderledes end Quake. Jeg synes personligt Unreal er mere eventyr-agtigt, forstået på den måde at der ikke er så mange kaotiske kampsekvenser med tonsvis af monstre. Men dermed ikke sagt at spillet mangler stemning og aktion, det gør det bestemt ikke. F.eks. har spillet en af de mest totalt seje sekvenser hvor man går ind i en gang. Lige ved indgangen er der to dimser på hver side af væggen. Jeg undrede mig lidt over hvad de var til, og da jeg kommer hen om et hjørne og er med at være ved slutningen af gangen, er der atter sådan to. Nede for enden af gangen er en knap som jeg øjensynlig skal trykke på og gjorde det derfor. Jeg begyndte at gå tilbage, og lige i det jeg passerede det første sæt af de to dimser på væggene, lød der et SLAM og jeg vendte mig om. To stolper spærrede nu vejen.
Hurtigt løb jeg til udgangen, men nåede det ikke - stolperne spærrede vejen. På gangen var der lamper i loftet, en hvor hver 2 meter eller sådan. De begynder nu at slukke een af gangen (KLIK! KLIK!) og på den måde mørklægge rummet næsten totalt. Lige da den sidste lampe er slukket lyder der et "GRRrrr...." og det er lige så man kan mærke nakkehårene rejse sig. Så var det jeg fandt ud af hvad pokker formålet var med de flares jeg havde samlet op. Knurren kom nærmere, så jeg smed en flare og nåede lige at se et særdeles ubehageligt monster komme springende efter mig. Heldigvis kunne jeg da se lidt, og fik det nakket bæstet uden at miste for megen energi.

Det var bare ET eksempel på stemningen i Unreal. Der er også helt andre stemninger, som f.eks. når du kommer ud ved den idyllisk udseende vandfald. Det er bare så flot. Du møder også de mærkeligste skabninger på din færd. Det var i en hytte at jeg første gang mødte en af de venligtsindede væsener i spillet. En gut(?) med fire arme sidder i svæver, tilsyneladende i en slags trance. Hvis man tiltrækker sig hans opmærksomhed (f.eks. ved at skyde ham lidt) begynder han at opføre sig som var du en gud. Han viser dig vej, og der er steder hvor du rent faktisk skal beskytte ham, ellers skyder de andre fjender ham før han har vist dig hele vejen.

En sjov detalje er, at fjenderne også kan finde på at gå i kødet på hinanden. Jeg har flere gange lokket en fjende efter mig, for at få en af de underligt udseende planter til at ramme fjenden i stedet for mig. Så bliver han sur på planten og skyder den. Nogle af bæsterne er også rimeligt intelligente. Jeg kom gående ind i et rum, og en fjende der stod en etage over mig så mig og løb væk. Han fandt hurtigt ud af at løb om et par hjørner, tage elevatoren ned og skyde efter mig. Andre fjender er meget atletiske og hoppe og springer rundt. Nogle kan stå bag et hjørne og stikke hovedet frem, affyre et skud og trække sig i dækning igen. Vildt godt!

Spillet er et langt bedre 1-player spil end Quake (2), men der er også en multi-player del. Den er også ganske underholdende, selv nogle af banerne er lidt kedelige. Til gengæld får man rig lejlighed til at prøve nogle af de interessante våben, og hvis man ikke har lyst til at deltage aktivt i en net-match, kan man vælge at være tilskuer. Så kan man frit flyve rundt og se de andre skyde på hinanden. Selv det kan være ret underholdende. Har man ingen venner, kan man spille net-match mod en række bots (computermodstandere) hvilket naturligvis ikke er nær så sjovt, men muligheden er der da.

Våbene i spillet er som de skal være, der er masser af dem, de er flotte men dog ikke alle så nyttige. Men de kan opgraderes igennem spillet, og de har to modes. Almindelig skydning og alternativ skydning. F.eks. kan pistolen skydes helt almindeligt, men bruger man alternativ skydning, vender din karakter pistolen 90 grader mod uret, helt i bedste Tarantino stil. Man kan ikke skyde nær så præcist på denne måde, men for satan hvor er det fedt at muligheden er der!

Jeg kunne blive ved med at finde godt at sige om spillet, men der er et par svage punkter der lige bør komme frem. For det første er der ingen Direct3D support. Det skal forstås på den måde, at har man et andet 3D end 3DFX, så er det ikke så fedt. Så må man tyde til almindelig softwarebaseret rendering. Det er også ok, men slet ikke den samme oplevelse. Ups, der er vist også PowerVR support nu jeg tænker over det. 3DFX delen kører via GLide, hvilket er fint nok for os der har 3DFX. Jeg har desværre "kun" et Voodoo 1 kort, men spillet skulle køre ganske fortrinligt i f.eks. 800x600 med et sådan. Selv kører jeg i 640x480.

Musikken i spillet er interaktiv (ændrer sig efter hvad der sker på skærmen), og ret stemningsfuld. Desværre sker det indimellem at den "hakker" som en CD der er ridset. Og NEJ - det er IKKE det er rent faktisk er grunden. Musikken er ikke CD-audio.

Hvad mere kan jeg nævne? Der er vist ikke flere slemme fejl, og det ER også svært at finde fejl når man kan sidde og blive imponeret over spillet, som når man kan spejle sig selv i glas eller når man nakker en ven i en net-match og hans kropsdele splatter ud over det hele. Det er ganske simpelthen for godt.

Der er dømt klassiker. Dette spil er bare for godt!

Unreal
9/10