Freedom Fighters

Med en svensknøgle i bæltet og en rørtang i hånden. Det kunne ikke gå anderledes. Du var udvalgt til at redde verden fra overtagelse af Rusland, kommunismen og undertrykkelse.

Forhistorien kort. Under 2. verdenskrig smider sovjet atombomben over Berlin og overtager. Få år senere tilslutter England sig som det sidste land i Europa, modvilligt, det kommunistiske regime. Kommunismen breder sig over Atlanten. Mexico hylder det kommunistiske valgsejr. På Cuba opstilles langtrækkende raketter. USA bliver stille og roligt omringet. Du og din bror arbejder indenfor VVS branchen. I sidder begge på vej op til endnu et kedeligt job. Lidt småsnak om kommunisme og dets nærvær tæt på grænserne til dette frihedens land med muligheder for alle. Du afviser din brors tanker om at det er forestående med en mulig invasion. 5 minutter senere. The soviets are here.

Spillet er udviklet af de danske stormløbere op mod toppen, som sidder samlet i IO Interactive.
Efter at have nydt Hitman 2, er det nu tid til en lidt anderledes genre. Freedom Fighters er ren action for fuld drøn. Spillet er et sand sammensurium af stealth, sniper action og skyd først, spørg bagefter hvis du har tid og lyst.

Spillet er bygget op i 3. person, du styrer Chris(topher) rundt i New Yorks gader, undergrund, skumle baggårde mv. Missionerne er ren résistánce. Man får hurtigt tillid hos gruppen af oprører og gennem din succes i tidlige missioner bliver man omdrejningspunktet for en mulig befrielse af besættelsesmagten.

Gameplayet flyder som tyk fløde, hvis du spørger denne anmelder. Det er bygget op som de fleste gængse action/stealth spil. Det er altså ikke det dybe taktiske spil du får her, ej heller taktisk i stil med Hitman. Men i den genre som IO har skudt efter syntes jeg man nærmer sig noget nær et rigtig flot centrum. Det som hjælper denne vurdering er de små ekstra tiltag. Du optjener bl.a. Charisma point i løbet af funktionerne. Det kan være at du helbreder civile personer som er svært skadet, eller du ødelægger infrastruktur og derved sætter en kæp i hjulet for russernes kommunikation, artilleri mv.
Disse Charisma points betyder at du få mere tillid. Dette betyder at du får flere mænd under din kommando. For i Freedom fighters er det bygget op således at man sjældent er på mission alene. Du kan vælge at hverve en eller flere (alt efter Charisma) til at hjælpe dig på dine missioner. Disse mænd kan du via et meget enkelt og veltilrettelagt kommando system bede om at passe på dig, forsvare området, eller angribe. Du kan kommandere hele din gruppe af soldater eller bare enkelte. Du får op til 12 soldater under dig.

A.I i spillet er temmelig godt udviklet. Både dine modstandere og fjenden tænker ret avanceret. De gør brug af forskellige muligheder for at skjule sig, snige og finde de bedste positioner til at bekæmpe fjenden, mens de stadig selv er dækket af murbrokker eller lignende.
Både fjenden og dine soldater gør brug af maskingevær-tårn og lign. Hvis du beder en soldat om at forsvare området, så stiller han sig altså ikke bare op og skyder tilfældigt. Men agerer selvstændigt, og er der en skyttegrav eller lign. med et maskingevær påmonteret bliver det brugt til optimal coverfire og forsvar af området.
Missionerne er delt op i overordnet mål, med 2 eller flere underliggende missioner der hænger sammen. Det kan f.eks. være nødvendigt at gennemføre en del af en bane for at nå hen til et lager med sprængstof, som du skal bruge på en anden bane til at sprænge en snigskytte installation i stykker. Til din hjælp har du et assorteret arsenal af våben, fra håndgranater og molotov cocktails til AK-47 og panserværnsraketter. Banerne er rigtig godt bygget op, udover at det er grafisk rigtig flot. Du får virkelig mulighed for at afprøve dine guerilla kampteknik. Og hvis du ikke havde en inden du startede på Freedom Fighters, så kommer den uden tvivl hurtigt i løbet af spillet.

Samlet set vil jeg sige at spillet har gameplay der binder mig til den bløde lænestol i flere timer af gangen. Sværhedsgraden er der flere indstillinger for. Men det er stadig min mening at i sådanne spil, som virkelig binder mig, er det sjovest at spille på en forholdsvis høj sværhedsgrad.
Sværhedsgraden betyder blandt andet at der enten er mange healthpacks eller rigeligt med ammunition og forskellige våben, eller at der ikke er. Der er en optimering af A.I. men jeg syntes at den ikke adskiller sig meget fra et par timer på de lette sværhedsgrader. Dette syntes jeg er perfekt. Det er dumt at skrue voldsomt ned for A.I. som er så bærende i dette spil. Så er ideen med en nogenlunde ens A.I. og så i stedet en del flere healthpacks absolut den bedste løsning.

Grafisk ser det rigtig godt ud. En ting er at der, i stil med hvad vi "kender" IO Interactive for, er gjort meget ud af små og store detaljer. Noget andet er den sammenhæng man har i spillet. At byen, i løbet af spillet, bliver mere og mere ramponeret efter kampe i gaderne er en god og flot detalje som er med til at øge din følelse af sammenhæng og kontinuitet. Når man kigger på spillets 3D effekter og rendering i lys, sne, eksplosioner mv. sidder man let savlende tilbage. Igennem spillets gang forandrer sæsonerne sig, og man skal bl.a. igennem bidende kolde og sne fygende baner, som virkelig sætter stealth, udsyn og taktik i højsædet.

Lydsiden er mindst lige så god som det grafiske. Jeg tager hatten af for Jesper Kyd og bukker mig dybt i støvet. Han formår, igen, at sætte en tæt stemning i spillet som drager en, selv efter man har slukket for det. Musikken giver dystre tanker og rammer lige i plet.
Lydeffekterne er velgennemførte, fra dine kommandoer til de andre soldater, til skud der piver gennem luften og eksplosioner der får håret til at flagre.

En multiplayer funktion, hvor op til 4 spillere kan jagte hinanden rundt er jo bare ekstra drys på toppen af kransekagen. Jeg skal indrømme at jeg ikke har benyttet mig SÅ meget af muligheden. Men det jeg har prøvet har fungeret optimalt og givet rigelig med underholdning i multiplayerdelen.

Samlet set vil jeg sige. Køb det. Det kan ikke siges kortere , så jeg vil lade det stå som denne anmelders anbefaling.

Køb Det !!

Freedom Fighters (EU)