Serious Sam: The Second Encounter

Jeg modtager ofte pakker, og for det meste tikker de ikke, dog blev jeg særligt positivt overrasket af Serious Sam: The Second Encounter, straks drog jeg tilbage til fortiden dengang hvor min computer stadig var sine penge værd og 32 mb ram på sit grafikkort var meget, dengang hvor jeg var kongen over alle, og suveræn mester i Serious Sam: The First Encounter, men den tid er svundet, og nu står jeg med begyndelsen på en ny æra: The second encounter !

Gensyn med en gammel ven

For godt er år siden kom en titel på gaden som ingen rigtigt havde hørt om, ingen vidste i første omgang, hvad den gik ud på, og hvem der lavede det. Det eneste man kunne se ved at kigge på spillet, var en muskuløs Duke klon. Denne klon havde i sine stærke hænder et noget overdrevet automatgevær, faktum er at spillet hurtigt blev en slags succes, og stor nok til at få en opfølger. Serious Sam: The First Encounter kom nemlig med noget som det ellers meget brede spil marked manglede, nemlig en FPS der ikke krævede, at man skulle tænke, lægge strategi eller liste sig frem, nej, i Serious Sam kommer man længst ved at storme frem og skyde på alt hvad der bevæger sig, og det er det så mange, der er faldet for.

Til at starte med vil jeg lige nævne at Serios Sam: The Second Encouter kun koster 299 ! ikke de sædvanlige 349, 379 eller hele 429 kr. som en hvis anden titel, der lige er kommet på gaden, koster, så allerede her vil jeg sige, at Serious Sam er sine penge værd, men taget i forbehold, at du nok skal være til meningsløs vold og smarte kommentarer.

Handlingen er den samme som 1'eren, man skal redde jorden fra en horde af diverse rumvæsner, alle disse væsner er meget kreativt lavet og virker ret unikke, dog går der en del igen fra etteren, men bare rolig der er også kommet et par sjove tiltag. Våbnene er stadig voldsomme og stiger langsomt i slagkraft som man finder nye, min personlige favorit, selv om det langt fra er det kraftigste, er AK47. Der er hvis charme over det, og så ser det godt ud når man sender en modstander i støver med en vel placeret salve kugler, understøttet af et inferno af brag.
Men efter den første begejstring havde lagt sig, så begynder man at lægge mærke til, at Serious Sam 2 faktisk ikke virker som et nyt spil men nærmere en opdatering, for så meget nyt er der heller ikke sket, banedesignet ligner alt for meget det gamle, og mosterne virker lidt for genbrugsagtige selv om der er kommet et par nye. Hvis spillet havde kostet 349 eller over så ville det være spild af penge med mindre man ikke ejer 1'eren i forvejen, eller bare er fanatisk fan af genren og ejer alt hvad der er kommet i den genre, jeg selv hører til et sted i midten, for jeg var glad for 1'eren og må sige af jeg lidt skuffet over 2'eren.

Serious Sam's seriøse side kommer frem i multiplayer, og særligt over nettet, udviklerne bag spillet har nemlig nogle ret sjove nye tiltag til denne del af spillet, dette var dog også med i 1'eren, men det er stadig værd af nævne. Cooperative mode, her spiller man sammen med en masse andre over nettet imod monstrene på de forskellige og ret store baner. Selvfølgelig er der og Team deathmatch, deathmatch og Capture the flag !

Lyd er der massere af, mest skrig, skrål og knald bom bang ! Alt hvad sådan et spil skal indeholde sammen med en musik af den mere suspekte slags. Jeg vil ikke brokke mig over lyden, men jeg vil heller ikke rose den !

Grafikken er generelt flot men ikke helt up-to-date. Grafikmotoren, der er blevet brugt, har ikke været en af de nyeste. Banedesignet er generelt flot men minder lidt for meget af det gamle, bare fordi den første årgang var god behøver man ikke af lave den næste efter helt samme metode. Rumvæsnerne er ikke helt så godt animeret og virker lidt stive, dog skal det siges af der er et væld af farver og banerne er ikke decideret dårlige, de er store og fyldt med mange detaljer, så mange som grafik motoren tillader i hvert fald.

Serious Sam er Serious Sam, og det er der ikke nogen eller noget der kan ændre på, spillet er sjovt og har nogle små sjove indslag, og masser af action, du kan godt forvente af få krampe i højre pegefinger efter få timers spil, selv om The Second Encounter virker lidt som en svag opdatering, er det sine penge værd, dog skal du kunne lide 1'eren eller ikke eje den før at jeg vil anbefale Serious Sam: The Second Encounter.

Serious Sam: The Second Encounter (EU)
76%