"We're going to play a game of chess against our old adversaries..." Sean Connery er ophavsmanden bag denne temmelig uhyggelige udtalelse i ubådsfilmen Jagten på Røde Oktober, der gav hvem som helst lyst til at være kaptajn på en atomubåd bestykket med alskens moderne våben. Nu har du muligheden for at lege Sean Connery hjemme i din varme, rummelige stue, og med en kop kaffe ved siden af computeren, så er her et spil, der giver mulighed for total fordybelse. Lad det være sagt med det samme: Sub Command er en simulator med et virkelig stort 'S'.
Sonar contact!
På Pc-fronten har der været udgivet utallige ubådssimulatorer, hvor det har været meningen, at man virkelig har skulle føle, hvordan det er at styre en af disse nymodens dræbermaskiner. Ingen af de tidligere simulatorer af den slags har dog klaret at simulere en ubåd så perfekt, at man ikke kunne slippe musen igen. Klarer EA's Sub Command skærene?
Gameplay
Sub Command kommer til dig på hele to CD'er, der er pakket ind i en af de mest interessante indpakninger, jeg nogensinde har set til et Pc-spil. Ikke fordi indpakningen er afvigende på nogen måde, men mon ikke bare det fede forsidebillede vil sælge mange udgaver af spillet alene? Nu er det jo ikke grafiske evner vi skal behandle, så jeg begiver mig straks til selve spillet.
I Sub Command kan man vælge at sejle med 3 forskellige, nymodens ubåde. De to amerikanske og den ene russiske ubåd er alle såkaldte Hunter/Killer ubåde. Dette betyder, at deres fornemste opgave er at sænke andre ubåde eller skibe - og derfor medfører de ikke atommissiler. De vigtigste mål for Hunter/Killers er de ubåde, der bærer atommissiler, som det så er deres opgave at uskadeliggøre. Til dette har man som sagt to amerikanske ubåde, en 688(I) - også kaldet Los Angeles Class - samt den helt nye Seawolf. Er man russer, så kan man føre den gamle kending Akula. Inden man kan gå i gang med spillet, så vil jeg foreslå, at man læser den medfølgende manual grundigt igennem og derefter prøver at spille de første par missioner, hvor man får et godt kendskab til al den moderne teknik, der findes ombord på sådan en ubåd. I Sub Command kræves der nemlig, at man har fuldt styr på f.eks. de mange forskellige varianter af sonar, der kan bruges i forskellige situationer. Der kræves også, at man kan tage et hurtigt kig på en af disse uforståelige radarskærme, vi altid ser i film, og derefter aflæse afstanden til en kontakt. Apropos kontakt, så bruges der også masser ubådsjargon - både i manual og spil, så man slipper ikke for at læse manualen i dette spil.
Nu vil jeg så lige aflive en myte, der plejer at hænge ved de fleste ubådssimulatorer: De fleste spillere tror, de bare kan sætte sig ned, styre båden med piletasterne og affyre torpedoer til højre og venstre med Ctrl-knappen. Det kan man ikke. En ubåd styres ved at bestemme dybder, rorgrader, rulning og vinkler. Alt dette render man rundt og indstiller på de rette steder i ubåden. Nogle af de mest bruge ting kan man dog få fat i vha. en hurtig toolbar, men ellers foregår alt som i virkeligheden. Ønsker man ikke at lave alt arbejdet selv, så kan man bede spillet om at bruge Auto-Crew, der f.eks. kan tage sig af sonaren. Auto-Crew er dog ikke meget bevendt, og man klarer det bedst, hvis man selv laver alt arbejdet. Hvad laver
|
|
man så i en ubåd, spørger du nok? Jo, man sejler egentlig bare rundt på sin kurs og lytter efter andre skibe. Når man finder et nyt, ukendt skib, så kan man bruge sit TMA (Target Motion Analysis) til at bestemme fart, kurs og afstand. TMA er i virkeligheden bare en hurtigt måde at sige, at man bruger alle ubådens forskellige sonarer og radarer til at identificere et mål. Identificering af skibe spiller en stor rolle i ubådskrig. Under vandet i en båd uden vinduer, da kan man ikke vide, om et skib er ven, fjende eller neutral. Det må afgøres vha. alle de tekniske vidundere. F.eks. kan man med en speciel sonar aflæse, hvor mange skrueblade en kontakt har, og man kan sammenligne motorstøjen med en database. Når man mener, man har nok information om en kontakt, så kan man identificere den f.eks. en trawler. Det er dog ikke sikkert, at det rent faktisk er en trawler, og har man ikke været omhyggelig nok, så kan den såkaldte trawler vise sig at være en Destroyer, der pludselig hælder dybvandsbomber på dig. Som du nok kan høre, så er det udelukkende ens dygtighed, der afgør, om man klarer at sænke et russisk krydser med torpedoer, eller måske nakker Osama bin Laden med et Tomahawk missil. Grafik Sub Command er en simulator, og da der ikke er nogen vinduer i en ubåd, så er der ikke meget at se på i dette spil. Hele handlingen foregår blandt knapper, visere og computerskærme - og, en enkelt gang, gennem periskopet, hvis man lige vil modtage en radiomelding. Alle menuer er meget flotte, og forskellene i de tre ubåde springer i øjnene med det samme - den russiske ligner noget fra 2. Verdenskrig, mens de amerikanske ser fantastisk fede ud. Spillet giver dog mulighed for 3D billeder af forskellige skibe m.m., og det er da også muligt at se sine torpedotræffere i 3D - det er ikke spektakulært, men tilfredsstillende. Lyd I ubåde plejer man altid at høre den velkendte 'ping-ping-ping' lyd, der skal emulere en sonar. Tjae… man kan da godt få sin ubåd til at sige den lyd, men det sker ikke så tit som i film. Lydsiden af Sub Command er temmelig begrænset - og andet ville da også være underligt. Jeg kan anbefale, at man sætter en god CD i sit anlæg mens man spiller. Konklusion Sub Command er en fantastisk flot simulator - ingen tvivl om det. Faktisk er den helt klart den bedste ubådssimulator, der nogensinde er udkommet. Realismen er helt i top, og det er en nydelse at spille Sub Command i timevis, hvor man ihærdigt prøver at gemme sig i de rette vandlag, så man undgår fjendens sonar og samtidigt prøver at få information om ham. Vældig taktisk! Sub Command har ingen mangler. Selvom der ikke er meget flot 3D grafik, så skal der jo heller ikke være det i en simulator, så hverken det eller lyden trækker ned i overall-karakteren. Sub Command er helt på højde med de toneangivende udgivelser fra Jane's, hvilket må siges at være en kompliment. Sub Command indeholder endda et leksikon over alle enheder i spillet - fedt! For simulationsfans, så er Sub Command et must - alle andre vil nok holde sig væk, da det tager mange nætter uden søvn - og mange opslag i manualen - at mestre spillet. Dette ændrer dog ikke ved, at Sub Command er noget nært perfekt. - specielt, da man kan spille op til 8 spillere over IPX eller Internet. Alle, der har interesse i spillet, burde købe det.
|
|
|