Myth III: The Wolf Age

Et af de mest interessante real-time strategispil, der ikke kommer fra hverken Westwood eller Blizzard, hedder Myth.
Da spillet kom frem for efterhånden en hel del år siden, da vandt det hurtigt mange fans over på sin side, dels fordi det var rigtig sjovt og også fordi, det var et af de blodigste spil til dato.
Senere hen kom Myth II, der tog fat, hvor forgængeren slap og gav meget mere real-time krig mellem de mange forskellige sider i Myth universet.
Nu er vi så heldige, at Mumbo Jumbo software har været så søde at udsende intet mindre end Myth III, der skal tager arven op fra de to foregående spil. Det er ikke så lidt at skulle leve op til for Myth III - men ikke desto mindre, så klarer spillet sig faktisk mindst lige så godt som de forrige.

En prequel

Når jeg kalder Myth III for en efterfølger, så er det faktisk ikke helt korrekt. Myth III finder sted et antal år inden det første spil, hvorved man finder svar på mange af de gåder, der har plaget spillere af de to foregående spil. Historien i Myth III er vældig fængende og bestemt den bedste i serien, hvilket gør, at man kan spille spillet meget længere end man troede muligt.

Som sagt er Myth III et real-time strategispil, hvor fokuseringen ligger på at skulle gruppere sine tropper og tænke både taktisk og strategisk. Med andre ord, så er der altså ikke noget mineral-system i Myth III - ligesom der heller ikke var de to foregående spil - som spiller må man klare sig med de tropper, der bliver stillet til rådighed før hver mission. Denne nuancering af gameplayet indbyder til at være ekstra påpasselig med sine tropper. F.eks. er det ikke en videre god ide, hvis man bare lader en mængde bueskytter dræbe, fordi man lige skal ordne noget og fjenden skal distraheres. Unødige ofre kommer man ikke langt med i Myth III.
At man skal kunne tænke temmelig meget i Myth III kan måske skræmme nogle spillere væk, hvilket er en skam. Ganske vist er spillet et strategispil, men det er ikke så gumpetungt som så mange andre af slagsen.

Som sagt er der masser af forskellige sider at være i Myth III, og da de alle har forskellige våben og enheder, så er der virkelig mulighed for en lang holdbarhed.
Styringen af spillet er rigtig god - ligesom menuerne er fantastisk flotte og nemme at finde rundt i. Man styrer vha. musen og kayboardet - som i alle andre real-time strategispil. Styringen kan sættes op efter ønske, hvis man ikke bryder sig om standardopsætningen. Det eneste punkt ved styringen, der ikke er helt 100% er kameraet, der for det meste er ret imbecilt. Det er muligt at styre kameraet manuelt, hvilket hjælper meget men kræver meget af spillerens koncentration.

Myth III byder på multiplay over Internet og LAN, hvilket burde tilfredsstille de fleste. Multiplay er helt klart et hit i Myth III, og der går nemt masser af timer med et slag mellem jævnbyrdige spillere. Under vores afprøvning af multiplay bukkede spillet dog under to gange og crashede computeren, hvilket selvfølgelig var irriterende. Vi oplevede ikke noget lignende i single-play, så vi må håbe dette lille problem kan løses med en patch i fremtiden.

Myth III er nu i fuld 3D, hvilket ser brandgodt ud. Det kræver sit 3D-kort at få vredet det bedste ud af grafikken, men har du et TNT eller bedre, så burde der ikke være nogen problemer.
Grafikken indeholder masser af små detaljer som f.eks. blod, der løber ned af skråninger. Banerne er meget flotte og meget afvekslende, hvilket gør, at man aldrig bliver træt at komme videre i spillet - man skal altid liiige nå én mission mere.

Lyden i Myth III er virkelig god. Våbenklang, grynt og lydeffekter generelt er rigtigt godt lavet, og man nyder virkelig at lytte til et godt slag, der er på sit højeste.
Musikken i spillet er i den rette Myth stil - hvilket vil sige rigtig god. De forskellige melodier er alle velkomponerede og meget stemningsfulde.

Myth III er uden tvivl en værdig efterfølger til de to tidligere spil - selvom det rent historiemæssigt kom før de to andre.
Samtlige missioner er rene genistreger, og er så underholdende, at det er meget svært at lægge spillet fra sig igen, når man først er i gang. Fans af de to tidligere spil vil nok hurtigt opdage, at Myth III nok er det bedste spil i serien, og at det helt sikkert er værd at købe her til jul - enten som en gave til en Myth-fan eller som en tidlig julegave til en selv. Under alle omstændigheder er Myth III et velfungerende spil uden egentlige svagheder, der vil tiltrække de fleste real-time fans.

Myth III: The Wolf Age
91%