Fly!2k

Kursen er netop sat. Jeg sidder i en fire sædet TRI-Flyhawk, og har lige forladt Kastrup lufthavn, jeg er på vej mod sydøst ud over østersøen. Flaps er lige hevet op, og alting kører fint. Jeg sidder og læser mig frem til, hvordan i alverden jeg styrer sådan en maskine her! Jeg koncentrerer mig lige nu, om at finde ud af, hvad monstro et tachometer er, da en høj skærende hyletone begynder. Jeg retter mig op i sædet, da jeg har lært, at hyletonen er en advarselstone til, hvis man er i overhængende fare for at ramme jorden!!! Panisk trykker jeg på alle knapperne og hiver desperat i alt hvad der er at hive i. Forgæves. Jeg ser jorden komme nærmere med truende fart. Jeg lukker øjnene, og det næste jeg ser er en besked på skærmen hvor der står "Catastrohic Landing". Jeg trykker "repair all", og vupti, jeg er tilbage i Kastrup, klar til at forsøge endnu en gang. Det er efterfølgeren til den realistiske fly-simulator fra 1999, Fly! Her præsenteres Fly! 2

Jeg Flyver!!!

Fly! 2 er ikke et spil! Fly! 2 er en realistisk simulator, med hvilken man kan lære at flyve et fly, som det skal gøres i virkeligheden. Der er gjort meget ud af at gøre simulatoren meget realistisk. MEGET realistisk!!! Det cockpit, man sidder i, som selvfølgelig varierer meget, lige fra en lille DragonFly Single Engine til et enormt passagerfly, Peregrine 800TR, er fuldkommen identisk med, hvordan sådan et burde se ud: Man kan endda skrue op og ned for temperaturen i cockpittet, og man kan tænde lighteren, hvis man vil ha' en smøg(?!) Det vil jeg ikke kommentere yderligere! Men hvadenten man flyver en af førnævnte fly eller eventuelt en Bell 407 helikopter eller en af de mange andre, der er at vælge imellem, så kommer man ikke tættere på en realistisk flyvetur uden at sidde i en decideret flyver.

Advarsel: KØB IKKE DENNE SIMULATOR HVIS IKKE DU HAR ET JOYSTICK ELLER LIGN.
Det er en udbredt fornemmelse, ligemeget hvilket fly man flyver, det føles ikke som om man flyver, og det er besværligt... meget (!) besværligt. Som de selv siger det i manualen, så er det at spille Fly! 2 uden et joystick "en øvelse i frustration." Denne påstand er korrekt og meget velplaceret. Det er heldigvis muligt at skrue mængden af realisme ned til overkommelige højder, så begyndere også kan spille med.
Simulatoren er, må man sige, et enormt stykke arbejde. Der er masser af virkelige lufthavne med i spillet, som nævnt før var mit første takeoff eksempelvis fra Kastrup lufthavn. Der lettede jeg, fløj og faldt ned igen. Hvis man starter i en by med lidt flere skyskrabere end københavn (som jo ikke kan præstere så mange!) er disse også med i spillet, hvilket gør det muligt at zig-zagge igennem dem i høj fart. Det er ganske morsomt. New York, Vancouver, Paris og San Fransisco er udbygget mere end de andre byer, og tilbyder alle elementer man kan kredse om på sin lille flyvetur. Ud over det, er der ikke så meget at foretage sig andet end lette, cruise og lande igen. Man kan kigge og ud af cockpittet til alle sider, 360 grader
rudt, det er dog ikke noget de i manualen anbefaler at man gør for meget. Det er ikke sundt for nakken at flyve i excorsist-mode, som de kalder det!
Grunden til simulatorens dårlige karakterer i holdbarhed er, at det er svært at blive siddende foran Fly! 2 i længere tid ad gangen, da der, på godt dansk, ikke sker en skid. Der er mange knapper og dimser at trykke på, og man skal læse en god bunke informationer i manualen, inden man kan sætte sig ind i flyet. Manualen i sig selv er kedelig, jeg var næsten træt af spillet før det var gået i gang. Det er synd, for Fly! 2 er ikke en dårlig simulator. En tutorial inde i spillet ville bare have hjulpet stort på situationen. Der er nogle evntyr i simulatoren, eller adventures, hvor man for eksempel skal se, om man kan nå at flyve fra A til B før man løber tør for brændstof, eller om man kan nå at flyve fra punkt A til punkt B, aflevere en pakke og flyve til punkt A igen. Men selv for det, er der grænser for, hvor stor spændigen kan blive. En af de mere fancy detaljer i spillet er, at når man flyver, så flyver man her og nu! Det vil sige at computeren læser hvad klokken er på computerens ur, og bruger det til klokkeslettet i simulationen. Det skal så ikke betyde, at hvis man synes at man skal stå op midt om natten for at spille, at man så er tvunget til at flyve under nattehimlen. Det er muligt at ændre tidspunktet i spillet. Ideen er dog morsom og meget original. Derudover kan man se de rigtige stjernebilleder hvis man spiller om natten, jeg har dog endnu kun set syvstjernen og karlsvognen gennem i nogle huller i skyerne.

Grafikken i spillet er udmærket, men ikke fremragende, og kræver en halvstor computer for at se nogenlunde ordentlig ud. Men så er den også pæn og detaljeret.

Lyden er hurtigt overstået. Hvor meget lyd kan der være? Der er forskellige lyde fra forskellige motorer, og derudover er der alarmlyde og lyde for forskellige knapper, man kan pille ved. Og så et brag, når man falder ned i ny og næ! Men at lyden ikke er mangfoldig betyder ikke, at den er dårlig, den er bare ikke noget exceptionelt.

Verden har endnu set mange realistiske fly-simulatorer, nogle mere realistiske end andre, andre mere interessante end nogle, men Fly! 2 er et flot stykke arbejde, og for folk med interesse inden for feltet, er det en fremragende opfindelse. Fly! 2 er en efterfølger til Fly!, og efterfølgere er sjældent særlig originale, men jeg vil stadig mene, at denne efterfølger både er sin status værdig, og opretholder en vis originalitet og selvstændighed fra sin forgænger. Dette program er guds gave til den flyverglade, og med et godt joystick er dette spil meget realistisk og en flot oplevelse. Men hvis ikke man er født med flybrændstof i årene, er det svært at holde koncentrationen i mere end en halv time ad gangen. Der er grænser for, hvor meget man gider flyve rundt om en skyskraber i et stort passagerfly. Men som sagt, programmet er en simulator, ikke et spil, og som sådan opfylder alle nødvendige krav, og mere til.

Fly!2k (US)
75%