Delta Force: Task Force Dagger

Delta Force var et af de første spil, som jeg rigtigt spillede på min PC, dengang 200 Mhz var hurtigt. Jeg var også med på toeren, med min 450 Mhz maskine, og treeren på min 800 Mhz maskine. Ja, der tegner sig et mønster. Jeg havde dog ikke råd til at doble op igen, så nu sidder jeg så med Task Force Dagger, en selvstændigt udvidelse til Delta Force 3, på min 1333 Mhz maskine.

Udvidelse?

Delta Force - Task Force Dagger fungerer lidt som en selvstændig udvidelse. Det vil sige, at der er en lang række nye missioner, en meget stor mængde våben og 10 forskellige soldatertyper, man kan være, men ellers er det hele ved det samme. Det vil sige den samme grafik, samme lyd og samme gameplay. Til gengæld skal du ikke slippe mere end ca. 250 kr.

Hvis du har spillet de tidligere Delta Force spil, der alle er produceret af Novalogic, vil du føle dig hjemme næsten med det samme. Kontrollen og spillets generelle opbygning er stadigt helt den samme, der er blot blevet tilføjet nogle detaljer.
Spillet tager sit udgangspunkt i mellemøsten, hvor du for det meste skal nedkæmpe terrorister i en blanding mellem "lone wolf" og "team" kamp.

Der er blevet lagt stor vægt på roller (Dette er nok mest for dem der spiller multiplayer). Der er blevet inkluderet 10 forskellige typer soldater, alle taget fra den virkelige verden. Blandt de mest nævneværdige kan man finde De Grønne Beretter, fra den amerikanske hær, disse soldater er typisk til brug i nærkamp, da deres våben er kraftige, men ikke særlige præcise. SAS soldaten er den perfekte sniper, der bevæger sig hurtigt og næsten lydløst, han er i stand til at fjerne fjendtlige tropper over en lang afstand. Udover det findes der medic, grenadier (sprængstofs ekspert) og en masse andre. Der skal beregnes en hvis spilletid, før man finder sin favorit.
Som nævnt før, er der også en stor mængde våben med i pakken. Her snakker vi om state-of-the-art maskineri. Man skal overveje sine valg grundigt, da alle våbnene har sine fordele og ulemper. Den ene sniperriffel er mere præcis end den anden, imens den tredje er mindre følsom over for vindstyrken. AI'en er middelmådig, det vil sige at modstanden aldrig bliver den helt store, medmindre du spiller multiplayer selvfølgelig.

Denne side kan godt virke lidt lam, våbnene minder meget om hinanden på dette punkt, hvilket er lidt tyndt, for man skal ikke være en ekspert for at vide, at alle skud ikke lyder ens. Ellers er musikken stemningsfuld, og samtalerne der sker via radio kommunikation. Jeg vil dog ikke bruge så meget tid på at rose lyden, da den intet nyt rummer.

Fordelen ved at spillet minder så meget om de foreliggende, er at man hurtigt føler sig hjemme. En af ulemperne kan så være, at grafikken stadigt er den samme, og det er den. Komplet mangel på nytænkning har talt her, for det er ikke særlig kønt at se på. Desværre, for det betyder jo en del i denne slags spil. Soldaterne samt omgivelserne har ikke mange detaljer, og når man tænker på hvor flot grafik faktisk kan være, så er Delta Force - Task Force Dagger en meget tynd kop te.

Delta Force - Task Force Dagger er et middelmådigt spil, der heller ikke prøver på at være mere end det. Det er først, hvis der spilles multiplayer, at spillet kommer til sine styrker: Muligheden for at snakke med hinanden via mikrofon, gør at multiplayer kan blive en meget realistisk og spændende oplevelse. Svaghederne kommer til, når man vil sidde og spille det alene, for her bliver det hurtigt kedeligt, man sidder og brokker sig over den tynde grafik, og den dårlige AI. Hvis du ikke lige kan vente til den næste "rigtige fortsættelse" af delta force serien, eller er blevet træt af de multiplayer spil, som nu findes. Så kan det godt være at Delta Force er noget for dig, bare du ikke forventer for meget!

Delta Force: Task Force Dagger
68%