dybere ind i godset, og mens tjenestefolkene bliver bestialsk dræbt om ørene på en, så kan man undersøge diverse bøger man finder undervejs. I disse bøger er der vigtige hints til handlingen, og man får et helt andet indtryk af spillets univers, hvis man giver sig tid til at læse.
Hele spillet foregår dog langtfra på Covenants gods. Senere hen skal man bl.a. på opdagelse i nogle meget, meget uhyggelige korridorer under en kirke, og man skal også plyndre gravsteder og meget, meget andet.
Banearkitekturen i Undying er meget imponerende - dels fordi det som sagt kører på den enormt kraftige Unrealmotor.
Der er smukt oplyste trappeopgange, hvor månen skinner ned gennem loftsvinduet, og får de blafrende gardiner til at ligne spøgelser. Der er totalt scary, klaustrofobiske gange, hvor man nærmest famler sig frem i mørket, mens man kan høre en savlende varulv meget tæt ved.
Det er denne helt ubeskriveligt uhyggelige stemning, der gør, at Undying er et spil, der opnår klassikerkarakter her på KonsolNet. Det er simpelthen det spil med den bedste atmosfære, vi nogensinde har oplevet.
For at gøre spillets helt specielle stemning endnu bedre, så fremkommer der lejlighedsvis forskellige real-time sekvenser, hvor historien fortælles videre. Disse sekvenser kan have helt filmisk karakter. F.eks. kan jeg huske en sekvens, hvor man flyver hurtigt gennem en masse gange, og hver gang man passerer en dør, så lukker den med et højt knald. De fleste sekvenser foregår dog på den måde, at man kun kan kigge sig omkring, mens handlingen udspiller sig foran én.
Der er også lavet sekvenser, når man dør. F.eks., hvis man så uheldig at blive dræbt, så har hvert monster sin egen sekvens, hvor det gør ubehagelige ting som at suge en ned under jorden, bide halsen over på en - eller slet og ret rive ens hjerte ud og æde det. Det er ikke for sarte sjæle.
Grafik
Grafikken har jeg allerede været meget inde på, og når jeg fortæller, at det er Unreal motoren der kører showet, så ved de fleste, hvad de kan vente sig - nemlig textures i absolut særklasse, flot opbyggede polygonmodeller og virkeligt flotte lyseffekter. Jeg savnede intet ved Undyings grafik, dog er spillets hardwarekrav lidt hysteriske, men det er vi jo efterhånden vant til. Uden på pakken anbefales en 500 MHz Pentium III, men jeg vil nu påstå, at spillet først kører tilfredsstillende på min. en 700MHz'er. En godt 3D kort er også et krav.
Lyd
Lyden i Undying er det, der bidrager mest til at skabe den helt fantastiske stemning, der er i spillet. Der er indspillet utallige lydeffekter i en lækker kvalitet, og de bidrager på helt fænomenal vis til at løfte spillets stemning til højeste niveau.
Mht. musik, så savnede jeg heller intet dér. Selvfølgelig er der ikke så meget af den i spillet, men det gør nu ikke noget, da lydeffekterne helt har overtaget den rolle musikken for det meste har: Nemlig at skabe atmosfære.
Konklusion
Clive Barker's Undying er en klassiker - ingen tvivl om det. Den uhyggelige stemning der er at finde i spillet gør virkelig alt for at man som spiller sidder yderst på kanten af sin kontorstol, blot for at falde ned på gulvet af skræk, når et monster pludselig angriber fra en mørk skygge.
Måden, hvorpå grafik og lyd arbejder sammen på at skabe den perfekte stemning er ikke noget man som anmelder ser hver dag - og når det lykkes så godt som det er i Undying, så kommer de høje karakterer frem.
Undying er klasse fra start til slut. Selvom man nogle gange kunne savne den manglende multiplayermode, så er Undying unægteligt et single player spil, og et virkeligt godt et af slagsen.