Black & White

Så er det her! Et af de mest ventede spil nogensinde sammen med Tiberian Sun, Quake og Dungeon Keeper: Black & White er landet i Danmark!

Hvem kunne ikke tænke sig at være en almægtig gud? En, der uden konsekvenser kunne gøre akkurat, hvad der passer ham på en hvilken som helst måde? Du kunne vælge at være en god og elskelig gud, der passer på dine troende som en stor hønemor. Du kunne også vælge at være en led satan, der torterer alt du er i nærheden af. Mulighederne som en gud er uendelige - Lionhead Studios, og den geniale Peter Molyneux, har givet alverdens spillere netop det: Ubegrænsede muligheder i det helt ekstremt fantastiske spil Black & White.

Jeg er en gud!

Når du starter Black & White første gang, er din første opgave at vælge det navn, du fremover vil være kendt som. Vælg klogt, for der er ikke noget så irriterende som at være en mægtig, ondskabsfuld gud, der bare hedder Steffen?
Efter dit valg at navn, så starter spillet op med en real-time sekvens, der viser, hvordan en lille familie sjosker lykkeligt ned mod en hvid sandstrand, hvor solen langsomt er ved at gå ned over det blå vand. Desværre er de så uheldige, at deres lille møgunge af en søn ikke hører efter, hvad der bliver sagt, og pludselig befinder sig i vandet omgivet af to meget ubehageligt sultne hajer. Det er i dette øjeblik de to forældre inde på stranden ikke aner, hvad de skal gøre, og derfor beder grædende til guderne. Og når nogen beder til en gud et sted, hvor der ikke er en, så opstår der simpelthen én. Som tak for at blive skabt redder du den lille unge, og de voksne beder dig følge med til deres landsby, så alle indbyggerne kan tilbede dig.
Hvem ville sige nej til det, og snart stikker de små mennesker af op mod byen, og det er så din opgave at følge efter.

Så snart dine tre nye undersåtter er væk, så dukker to af de skæggeste figurer, jeg har set i et spil, op på skærmen foran dig. Disse to repræsenterer din samvittiged: En ond rød fyr - der faktisk minder lidt om djævle-fyren i tegnefilmen Cow & Chicken - der står for alle dine onde indfald. Alt ondt har selvfølgelig en god modsætning, så selvfølgelig er der også en gammel, hvidskægget gubbe, der repræsenterer den gode side af din samvittighed.
Disse to har dog masser af andre opgaver i spillet, og en af dem, er at lære dig, hvordan det hele foregår. Deres første opgave bliver at lære dig, hvordan du bevæger dig rundt i spillets verden - hvilket de klarer med bravour. Herefter er de to fyre der altid, når du allermest har brug for dem. I starten giver de gode råd hele tiden, og viser dig, hvordan det er smart at udføre forskellige ting - f.eks. som at kaste med store sten eller fange får…
De to fyre mundhugges konstant, da de hver især prøver at overtale dig til enten at være ond eller god - og nogle gange griner man højlydt af deres kommentarer.

Som sagt er det første man lærer, hvordan man bevæger sig rundt i Black & Whites verden. Hele spillet foregår på et stort stykke land med bjerge, dale, vandløb, klipper og skove - kort sagt en almindelig verden omgivet af vand.
Når man bevæger sig rundt i verdenen, så kan det gøres både med keyboard eller mus. Mus er dog det nemmeste. Når man f.eks. skal bevæge sig fremad, så foregår det ved at 'hive' sig frem vha. den hånd, man som en gud, bruger til manipulere alt på jorden med. Når man skal dreje, så skal man ud i siden af vinduet, holde en museknap inde og derefter bevæge musen til man kigger den rette vej. Hele styringen er sat sammen på denne måde, og selvom jeg nu har spillet Black & White i et godt stykke tid, så har jeg altså stadig ikke vænnet mig til den lidt upraktiske styring. Det er specielt et problem, hvis man skal helt ned tæt på små ting. Jeg havde hellere set, at Lionhead bare havde gjort, så spillet blev styret vha. piletaster og mus - som når man er Spectator i Unreal. Det er muligt - næsten - at sætte styringen op på denne måde, men der er stadig visse begrænsninger. Lad mig lige sige med det samme, at styringen bestemt ikke er dårlig, der er mange andre anmeldere der elsker den, men efter min smag er den nu lidt kringlet. Til gengæld kan jeg allerede nu afsløre, at styringen er det eneste punkt, hvor Black & White ikke er perfekt.

Selve spillet går ud på at blive den største gud i hele verden. Dette kan man kun blive ved at stjæle andre guders tilbedere på de mest snedige måder. Hver gud har i starten sin egen lille by som det så gælder om at gøre glad og tilfreds, så byens indbyggere kan føde nogle flere børn, der kan fælde noget mere træ som man kan bruge som en gave til en nabolandsby, der mangler træ, og som derefter bliver imponerede over ens guddommelige evner og - håber man - så konverterer tro og herefter tror på spilleren. Jo flere troende man har i sin magt, jo stærkere er man som gud og jo flere sjove ting kan man gøre.
Der er to forskellige måder at få folk til at tro på en: Den første måde er den klassiske, hvor man er en sød og kærlig gud, der giver gaver og passer på sine troende. Når man spiller på denne måde, så tilbeder ens folk deres gud på det grundlag, at han er sød og kærlig, og måske vil udføre et mirakel eller to, hvis man beder nok til ham.
Synes man dette er en kedelig måde at være en gud på, så er der også mulighed for at opføre sig som en direkte ubehagelig type, der kan finde på at smide sine undersåtter i havet eller kaste dem op mod en bjergside, bare for sin fornøjelses skyld. Hvis man er sådan en karl, så tilbeder ens troende én fordi de ser det som en pligt, og for at du ikke skal lave så mange ulykker.
Ligemeget, hvad dine troende synes om dig, så er det deres tro, der gør dig stærk, og man kan gennemføre Black & White uanset, hvordan man opfører sig - hvilket giver uendelig meget morskab.

Hele spillet går naturligvis ikke kun ud på at spille Sim City og sørge for, at alle ens troende er tilfredse, så de ikke går over til en anden gud.
På specielle steder i spillet kan man finde forskellige scrolls: Guld og sølv. Guld-scrolls er de vigtigste, da de giver dig adgang til nye områder og nye spændende opgaver. Sølv-scrolls er ikke så vigtige, men de giver tit en mulighed for at få et nye mirakel.
Mirakler er forskellige evner man kan få tildelt som gud, så man enten kan lave gode eller onde mirakler. Mirakler kan være særdeles effektive, hvis f.eks. en anden gud er ved at drive en omvendings-kampagne i ens af ens byer, så kan man bare sende lyn og torden ned over de formastelige syndere og jage dem hjem igen.
Mirakler kan også bruges på en mere fredelig måde f.eks. til at lave skov på et bart område med det samme, eller skabe en flok dyr, der hurtigt kan blive til mad.
Mirakler er en vigtig del af spillet, men desværre kan man ikke lave uendeligt mange af dem, da man har noget kaldet Prayer Power. Er ens Prayer Power lav, så kan man ikke lave de avancerede mirakler. Prayer Power kan kun fyldes op igen, hvis ens troende går hen til et bestemt tempel og beder lidt til dig.
For at vende tilbage til de såkaldte guld-scrolls, så er de meget vigtige og giver som sagt bl.a. mulighed for at komme til nye områder.

Den første guld-scroll giver en mulighed for at vælge sit eget Creature. Denne del af Black & White er en af de mest underholdene, og nu vil jeg prøve at forklare, hvorfor.
Et Creature er et af tre dyr, som man selv vælger i starten af spillet (Der kommer flere slags senere). Der er en slags mellemting mellem en ko og en hest, en orangutang og en tiger.
Det er komplet ligegyldigt, hvilke dyr man vælger, da det kun er udseendet, der er forskelligt. Jeg var i mit onde lune da jeg skulle vælge mit dyr, så jeg lod mig lokke af min lille, røde, onde samvittighed og valgte det skægge tigerdyr, der minder lidt om den lyserøde panter.
Når man har valgt sit Creature, så kommer det hjem i en indhegning udefor ens tempel, og her er det Black & White viser sig fra en helt ny vinkel.
Dit Creature er et uundværligt værktøj i dit arbejde som en gud, og det kan efterhånden lære en masse ting. For det er nemlig nødvendigt at tage sig kærligt - eller ondt - af sit Creature, så det bliver præcis som man vil have det. Faktisk minder det lidt om en langt mere avanceret udgave af Tamagochi - bortset fra, at et Creature rent faktisk kan bruges til noget.
Man kan gøre alle mulige forskellige ting med sit Creature. En af
de første opgaver ens to samvittigheder stiller en, er at finde noget mad til sit Creature. Andet får man ikke at vide, udover, at ens onde samvittighed straks prøver at overtale en til at fodre det med mennesker. Først snusede jeg lidt rundt omkring og fandt et ensomt får. Det gav jeg så til mit Creature, og det blev da også spist. Jeg prøvede også med korn, fisk, træer, badebolde og endda uheldige mennesker indtil dyret endelig blev mæt. Herefter ville det gerne kløes på maven, og her oplevede jeg noget, der fik mig til at skrige af grin: Da jeg nussede mit Creature på maven, så kom jeg til at ramme… ja, hvad skal vi sige, de private dele, hvorefter det straks vendte sig væk og kiggede bestyrtet på mig. Det var virkelig en skæg oplevelse - specielt da ens Creature har et fantastisk livagtigt ansigt, i hvilket man sagtens kan se, hvad det tænker og føler - og jeg vil helst ikke vide, hvad det rent faktisk tænkte, da det åbenbart mistænkte mig for at være en temmelig 'dirty' gud. Vi blev dog hurtigt gode venner igen, da jeg fik mulighed for at tage det med på en gåtur. Når man skal gå en tur med sit Creature, så kan man vælge mellem tre forskellige halsbånd. Det første kaldes Leash of Learning, og med den bundet fast i sit Creature, så kan man tage det med på en gåtur og vise det noget, man gerne vil have det til at lære. F.eks. kan man hive sit Creature med ud i en skov, hive et par træer op og plante det inde i byen. Når man har gjort dette tilstrækkeligt mange gange, så lyser en pære over hovedet på dyret, hvilket betyder at det måske har fattet, hvad man vil have det til. Herefter kan man se, om det gør, hvad man havde tænkt sig. Gør ens Creature noget andet - eller måske ingenting overhovedet - så kan man afstraffe det ved at give det et par solide lussinger og derefter prøve at lære den det igen. Hvis den herefter gør, hvad den skal, så kan man klø den lidt på maven.
Det andet halsbånd hedder Leash of Aggresion. Hvis man har bundet sit Creature fast i dette, så bliver det i et meget dårligt humør, og kan finde på, hvad som helst. Meget nyttigt, hvis man vil erobre en anden by.
Det sidste halsbånd hedder Leash of Compassion og bruges til at gøre ens Creature ekstra mildt.
Alt efter, hvordan man behandler sit Creature, så udvikler dets personlighed sig samtidigt. Er man en ond herre, der sætter dyret til dumme ting og slår det meget, så bliver det et ondskabsfuldt dyr, der ikke går af vejen for at æde en troende nu og da, og dermed opfordrer til mere tro, så guderne (dvs. dig) bliver tilfreds og trækker dyret hjem igen.
Er man sød og rar ved sit Creature, så kan det finde på at gå ud på egen hånd og hjælpe menneskerne i ens byer, og derved gøre en mere populær, så flere beder til en.
Hvis man skal overtage en anden by, så er ens Creature også en uundværlig hjælp, da man så kan udstyre det med Leash of Compassion, og derefter binde det fast i en anden by, hvorefter de gør sit bedste for at hjælpe indbyggerne der, så de bliver imponerede og har lyst til at tro på den rigtige gud.
Udover at hjælpe en med alverdens opgaver, så har Creatures også den opgave at vokse sig store og stærke. Jo større ens Creature bliver, jo mere indflydelse får det over stammer, der tilhører en anden gud.
Hvis man er i humøret til det, så kan man også lade sit Creature blive udstyret med en tatovering, der giver det nye evner udi alverdens ting. Meget nyttigt!
Ens Creature er den eneste mulighed man har for at bringe sine guddommelige evner udenfor det område, hvor ens troende bor. Tager man sig en flyvetur over en fjendtlig by, så mindskes ens evner gevaldigt, og så er det rart at have et veltrænet Creature som ambassadør, der kan sætte en skræk i livet på andre troende.

De andre guder har selvfølgelig også deres egne Creatures, og til tider kan det ske, at forskellige Creatures mødes. Når dette sker, så er der slåskamp på programmet, hvor spark og slag hagler ned over de to. Får ens Creature for meget skade, så løber det hjem til sin indhegning, hvor det ligger et stykke tid og samler nye kræfter.

Black & White er et helt univers i sig selv, og det udvides meget, hvis man begynder at spille skirmish og multiplay.
I skirmish bliver man sat overfor 1,2 eller 3 andre guder, som det så er ens opgave at få til at forsvinde, så man selv kan blive overmægtig.
Multiplay er lige så underholdende som det var at spille Dungeon Keeper flere spillere. Black & White kan spilles over Local Area Network (LAN) og Internet. Selvom selve spillets gameplay er nogenlunde det samme med flere spillere, så kan man bl.a. sammenligne Creatures og meget andet skægt, der giver masser af yderligere underholdning.

Fra de tidligste screenshots fra Black & White, så har det altid set ud som om, Black & White ville være en nydelse for øjnene - og det er det virkelig også.
De landskaber, hvor spillet forgår, strækker sig så langt øjet rækker, og vandet og strandene udenom er så smukt lavet, at man tror det er løgn. Desuden giver spillet mulighed for nogle af mest realistiske vejreffekter, jeg nogensinde har set og hørt. Der er desuden mulighed for at få det samme vejr i spillet som man har udenfor sit vindue, hvis man beder spillet tage kontakt til en vejr-server på Internettet, mens man spiller. Fornemt, fornemt!
Desuden er der masser af små detaljer i spillet som træer, der svajer i vinden, og ens Creatures realistiske ansigtsudtryk.
Black & White giver fuld mulighed for at skræddersy spillet, så det passer til ens system. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at Black & White er meget systemkrævende, og en Pentium III 500 med 128 RAM, og et TNT2 er ikke for lidt. Jeg kørte dog spillet på bl.a. en Pentium II 266 med et Voodoo2 kort, hvor spillet også kørte nydeligt, hvis man slog alle detaljer fra, og kørte det i 640x480. Dette kan dog ikke anbefales, da Black & White skal nydes i alt sin pragt på et system, der kan trække det.

Lionhead har ikke sparet på noget, da lyden til Black & White skulle indspilles. Al lyd er i en dejlig kvalitet, og Surround understøttes!
Der er mange stemmer i spillet, og alle er de indtalt af kompetente skuespillere, der virkelig forstår at give figurerne en sjæl. Bare de to samvittighedsfyre har stemmer, der er noget så sjove at høre på, og det er nu sjældent man støder på det.
Alle ens troende fiser og rundt, og laver alle deres dagligdags opgaver mens de relevante lyde er omkring dem. En fyr der fælder træer akkompagneres f.eks. af de klassiske øksehug og lyden af et træ, der vælter. Smukt!
Ens Creature har også et imponerende antal lyde til rådighed, og man lærer hurtigt at dekode dens 'sprog'.

Black & White er fantastisk når det gælder lydeffekterne, og det samme kan siges om musikken, for den er virkelig god.
Alt musikken er rigtig stemningsfyldt, og er alt sammen i en fantastisk kvalitet. Jeg må sige jeg var imponeret, specielt da jeg hørte baggrundsmusikken i introen, der virkelig er som at lytte til engle.
Jeg er meget, meget imponeret over Black & Whites musik, og jeg tror ikke jeg har hørt bedre i noget andet spil - selv ikke Unreal er på højde med B&W.

Black & White er et fantastisk nyskabende spil, der med et helt igennem uset gameplay trækker spillerne ind i en verden, der er så fri og underholdende, at man kan spille spillet i timevis. Fra jeg fik spillet ind gennem brevsprækken og til jeg stoppede første gang, da havde jeg spillet mere end 18 timer i træk, og det skal der efterhånden noget meget speciel til for mit vedkommende - og Black & White er specielt. Uden tvivl. Spillet er en klassiker og er samtidigt et af de mest originale spil i verdenshistorien. Det vil uden tvivl blive husket i mange år fremover, og her på KonsolNet kan vi ikke holde begejstringen tilbage, så vi giver det simpelthen den ypperste karakter, nemlig en overall på 99%! Black & White er klasse, og det viser med stor tydelighed, hvad Lionhead Studios er i stand til.
En del af Black & Whites klasse kommer af det faktum, at man aldrig sidder fast. Der er altid noget at lave. Og, hvis man alligevel ikke kan finde ud af noget, så er der bunkevis af hjælp i spillet. Bare tryk F1, og de to samvittigheder kommer og hjælper dig - hurtigt, nemt og sjovt.
Var det ikke for den lidt klumsede styring, så ville vi uden tøven have givet Black & White hele 100%!

Black & White (EU)
99%