Giga Wing

En af de første vertikal-scrollende 2d-shoot 'em ups lander på Dreamcast. Man burde måske undre sig over, hvorfor Capcom egentligt konverterer et forholdsvis forældet arcadespil, der blev afviklet på Capcoms aldrende Model 2-arcadeboard? For guds skyld - vi har med en 128-bits konsol at gøre, og Giga Wing udnytter ikke just maskinen optimalt! Folk skal virkelig overveje følgerne ved at punge ud til det her spil og gøres opmærksom på holdbarheden, som jeg vil understrege senere.

Capcom er kendt for at konvertere i snesevis af ældre 2d-klassikere til forskellige platforme (f.eks. Capcom Generations til PSX). Selvfølgelig er vi en del nostalgikere, der sidder hjemme i sofaen og savner en rigtig god gedigen 2d-underholdning. I disse dage er det 3d-spillene, der dominerer markedet, for tiderne skifter og man kræver mere og mere af en hjemmekonsol. Dog skal det understreges, at det IKKE altid er væsentlig med god grafik, for gameplayet skal være med til at underholde og "forføre" spilleren i en sådan grad, at man får glæde af spillet og vil spille det igen og igen. Læs videre og se om dette er tilfældet med denne "old school" shoot 'em up, og hvad der gemmer sig bad 2d-facaden...

I spillet kan man vælge mellem fire karakterer, der har hver sine egenskaber, plusser og svagheder. Baggrundshistorien udvikler sig forskelligt, afhængigt af hvilken karakter man vælger. Tekstbaserede mellemsekvenser fortæller historiens fremgang for hver person. Noget innovativt i gameplayet er et bestemt angreb kaldet "Reflect Force/Barrier". Denne egenskab har jeg i hvert fald ikke tidligere bemærket i andre spil af samme genre. Det grundlæggende er, at man kan besvare fjendens ildkraft med denne egenskab. Forneden på skærmen ser man en såkaldt "Reflect Gauge" (i stil med SF Alpha-serien). Ved at holde skydeknappen nede stiger dette energibarometer gradvist, og når det er fyldt ud, slipper man knappen. Nu omgives selve flyet med en form for "negativ energisfære/kugle", og fjenderne får deres projektiler lige tilbage i hovedet... Fed egenskab! Ydermere er man i denne tilstand usårlig i ca. 5 sek. Dog tager det mange gange for lang tid at restituere, dvs. inden man når at lade op igen, har man mildest talt brugt 1 continue eller 2. Foruden denne seje egenskab har man et standard våben. Det kan opgraderes max 3 gange ved at indfange et P-ikon - læs: P for Power... :-) Et super overlegent dommedagsvåben kaldet "Force Bomb" er også til rådighed. Dem har man 2 af til at begynde med, og når sådan en aktiveres virker den således, at den udrydder alle fjender på skærmen, og jeg mener ALLE! Denne bombe virker forskelligt af hvilken karakter man har valgt. I de senere baner, især efter bane 3 (der er 6), er det fuldstændigt umuligt at undgå fjendens ildkraft. Hele skærmen er fyldt med projektiler, "ildfluer" og stads, som er ret så frustrerrende.

Lidt ærgerligt at gameplayet ikke er mere afbalanceret. Med en smule snilde og øvelse kan man sagtens overvinde de første 3 baner ved at undvige projektiler og bruge "Reflect Force"-skjoldet uden, at det bliver frustrerrende. Sværhedsgraden er "a-pain-in-the-ass" i den sidste del af spillet. Det kan godt gå hen og blive trælst i længden, for det ender jo med, at man instinktivt bruger continues i en uendelighed. Ja nemlig, godt gættet - man har et uendeligt antal continues og det kan man prise sig lykkelig for ;-) Et motto, der passer fremragende ind i dette shoot 'em up, er "go for the high score", hvilket man også belønnes mest for. Selve kampene med en boss foregår på samme måde som i Radiant Silvergun til Sega Saturn. Man belønnes for gradvist at lemlæste og uskadeliggøre dele af bossens fly en af gangen. F.eks. først skydes en vestre jetmotor til ukendelighed og derefter den højre og tilsidst selve hovedskroget/kroppen. Når banen er gennemført bliver ens totale nedskydninger opgjort i procent. Hvis bossen er totalt uskadeliggjort fåes en bonus for dette i form af point. En stor dele af Giga Wing går ud på at indsamle en masse bonus-ikoner. Disse ikoner findes i forskellige størrelser og udseende
afhængig af fjendens ildkraft og størrelse. Jo flere bonus-ikoner der indsamles i træk jo flere antal point opnår man samlet i sidste ende. Når en fjende nedskydes, dukker der et ikon op og ved siden af hvert ikon ses et tal, som angiver et +, dvs. ikonets værdi stiger gradvist, sålænge man indsamler dem ved at skyde fjender ned, og samtidigt prøver at overleve (ikke et let ting!). Man kan vel kalde denne lille "feature" en slags "combo", som udøves så længe man beskyder fjenderne og indsamler ikonerne indtil man dør. Jeg har max opnået bonus-ikoner til en værdi af +868. Hver gang man dør, nulstilles disse "bonus-combos" desværre og legen er ikke så sjov længere... :-( Denne mulighed for at vinde point er faktisk ret OK, og en af de få grunde til at spille Giga Wing om og om igen, men, men, men... Legen stopper brat. Spillet kan gennemføres på ca. 30 min. Har man virkelig givet 4-500 kroner for at lægge spillet til side efter 30 min. Svaret er nej, for der er tre andre fly at gennemføre med, hvor historien udfolder sig på forskellige måder. En masse sidder selvfølgelig og håber på, at Capcom har inkluderet "lots of goodies"? Det eneste jeg har "lukket op" for i de dage jeg har gennemtæsket spillet, er et tamt bonusgalleri af meget ringe kvalitet. Mange af billederne er faktisk ingame-stillbilleder af selve de tekstbaserede mellemsekvenser efter hver bane. Duh!

Grafikmæssigt, er der ikke meget at komme efter. 2d-grafik afviklet på et aldrende Model 2-arcadeboard, har sat sine tydelige spor efter konverteringen til Dreamcast. Pixeleret lavopløsningsgrafik er der her tale om! Animationerne af fjenden er ikke i top, dvs. de består af få frames, hvilket ikke rigtigt passer til eksplosionerne, der er en del mere animerede end noget som helst andet (bortset fra selve flyet, man styrer, der er animeret på alle leder og kanter!). Eksplosionerne er der mange af (tro mig!), og det endda så tit, at der forekommer "slowdown"... På en 128 bits maskine med 16MB main RAM!? Spørg mig ikke, hvad der er gået galt i programmering for Capcom? Ifølge Capcom, har de med deres kommende 2d-kampspil "Vampire Chronicles", fjernet en del pixels, som gør at grafikken ser mere poleret ud. "Guilty Gear X" retter tilgengæld op på pixelingen ved at have en opløsning på 640x480, dvs. 2d-grafikken bliver mere eller mindre Disney-agtig. Capcom kunne lære lidt af Atlus :-)

Mange af fjendens projektiler i Giga Wing er til tider så trælse, da de konstant fylder hele skærmen, hvor der her også ind i mellem forekommer slowdown - dog af minimal betydning. Det kan blive trivielt, for der er absolut ingen variation i fjendens våben, indtil man når en banes boss. Det er de samme projektiler, der flyver henover skærmen konstant. Et plus i grafikken er måske banerne, der er temmelig varierede. Specielt temaet i bane 4 kan sammenlignes med det kommende RPG fra Sega til Dreamcast: "Eternal Arcadia". Det med, at folk bor i svævende byer oppe over skyerne kan trækkes som en parallel til denne bane - ret cool!

Lyden er noget af det bedste i spillet. En hel del bedre end Capcoms andre lydtemaer, som i f.eks. Marvel Vs. Capcom. Ikke de sædvanlige MegaMan-pling-plong, nej her er der tale om en blanding af techno, klassik og gotisk "højlandshymner" :-) Sidste banes boss har den fedeste og mest stemningsfulde musik, jeg længe har hørt og savnet i et shoot 'em up. Musikken her minder om stemningen i Capcoms klassiske platformsadventurespil til SNES'en, "Demon's Crest". Lydeffekterne domineres af eksplosioner hele tiden, hvilket godt kan ødelægge den stemningsfulde musik :-(

I det store og det hele kan Giga Wing anbefales til hardcore fans af shoot 'em up-genren. Det er ikke creme de la creme, for der er utallige og bedre af de mere afbalancerede spil på markedet. Tag f.eks. Gun Bird, også udviklet af Capcom, som kan fåes via import i øjeblikket. Giga Wing er frustrerrende, hvilket kan ødelægge holdbarheden i spillet. Køb det brugt eller vent med tålmodighed på, at der dukker et bedre spil op i denne genre, hvilket der uden tvivl gør. Shooter-fans only!

Giga Wing (EU)
5.5/10

Giga Wing   © Capcom 1999   (ARC)    1/21 Giga Wing   © Capcom 1999   (ARC)    2/21 Giga Wing   © Capcom 1999   (ARC)    3/21