International Superstar Soccer 3

Spark foråret i gang

Så er den nyeste version af Konamis populære ISS-serie på gaden, og det vil næppe skuffe nogen. ISS2 blev generelt godt modtaget, og ISS3 byder på mere af samme skuffe bare i forbedret udgave og endda med et par reelle fornyelser.

Det første, man bliver præsenteret for, er en veludstyret menuliste. Man kan vælge mellem Friendly Match, Mission Mode, International Cup, Custom League, World League Mode, Training og Catalogue. Friendly Match, der giver sig selv, International Cup - det obligatoriske verdensmesterskab, Custom League, hvor man selv sammensætter en ligaturnering og endelig Training, er alle gengangere fra ISS2, mens Mission Mode og Catalogue er Konamis forsøg på denne gang at give spillet lidt ekstra krydderi, måske især for dem, der spiller spillet alene.

Mere krydderi

I Mission Mode bliver man kastet ud i forskellige spilsituationer, som man så skal forsøge at løse. Det kunne for eksempel være, at man bliver smidt ind i en kamp, hvor man er bagud med et mål 1 minut før tid og at man så skal forsøge at vende den situation. Klarer man det, vinder man, ud over selvtilfredsheden, et antal points. Disse points kan også optjenes i spillets andre modes og kan derefter bruges i Catalogue Mode. Her kan man med pointene låse op for nye shorts, trøjer, dragter, stadions og endda nye tricks, der efterfølgende kan bruges i kampene. Et virkeligt godt tiltag, der absolut giver spillet noget ekstra levetid og gør det mere interessant, når man ikke lige har kammeraterne i nærheden. Man kan endda satse sine points på diverse kampe og derved forøge, eller formøble, ens virtuelle formue.

Arkadebold på den gode måde

ISS er kendt for at være et mere arkadepræget spil end for eksempel FIFA og ISS's søster-serie, Pro Evolution, og det er også tilfældet i den nyeste udgave af spillet. Gameplayet er hurtigt, hektisk og måske ikke ligefrem realistisk. Til gengæld er det lidt opskruede tempo, og de deraf følgende mange mål, stærkt underholdende. Kontrollen med spillerne er fremragende. Der går ikke ret lang tid, før man header bolde i nettet på hjørnespark, dribler sig forbi modstanderens fløj og lægger den ind over eller stikker en dyb aflevering til angriberen. Spillerne reagerer særdeles godt og kontrollen føles allerede efter kort tid meget naturlig. Når man så har spillet sig frem til en angrebssituation kommer endnu et nyt aspekt af spillet i fokus. Et lille ikon begynder at blinke over spilleren man kontrollerer og trykker man så på L1 knappen, bliver der zoomet ind på spilleren, hvorefter man i slowmotion har ekstra mulighed for at affinte den modstander, man står overfor. Det minder meget om noget, vi har set i flere af EA Sports seneste spil, men i ISS3 opstår disse situationer meget mere hyppigt. Faktisk opstår de så tit, at det til tider kan
være lidt generende, men heldigvis kan man vælge at ignorere det blinkende ikon, hvis man er træt af at lave blærerøvsfinter og hellere bare vil sparke skidtet ind i feltet. Afleveringer foretages lige så let, som driblinger. Det er forbavsende sjældent, at spillerne laver decideret tåbelige afleveringer og man glædes over den lethed hvormed, man for det meste får sendt bolden hen til præcis den medspiller, der var den ønskede modtager af afleveringen. ISS3 har dog ikke gjort op med fænomenet, der let opstår, når man i en presset situation trykker lidt flere gange på knapperne, end det er nødvendigt. Disse tryk bliver nemlig stadig gemt, så den medspiller, der modtager en eventuel aflevering, med det samme sparker den videre. Det resulterer gerne i, at modstanderne får bolden, og det kan være noget irriterende. Det virker dog ikke helt så slemt i ISS3, som det har gjort i flere andre fodboldspil, og er absolut til at leve med.

Grafik og lyd, der fungerer uden at imponere

Grafikken i ISS3 efterlader et lidt blandet indtryk. Animationerne er utroligt gode. Spillerne bevæger sig i alle situationer meget livagtigt, og spiller man med kameraet zoomet langt ud, kan man i øjeblikke fristes til at tro, at man kigger på en rigtig fodboldkamp. Kigger man derimod nærmere på detaljerne i grafikken, bliver det klart, at der er ting, der kunne være gjort bedre. Konami er desværre stadig ikke så gode til ansigter, så spillerne ligner sjældent virkelighedens stjerner ret meget. Dette er selvfølgelig aldrig et problem under selve spillet og der kan heller ikke rokkes ved, at spillet som helhed er ganske flot, men i replay og close-up situationer ryger realismen sig gerne en tur. Lyden er også ganske god. Musikken, der virkelig er lagt i arkadestilen, er ret varieret, idet hver undermenu har sin egen melodi. Under spil svinger publikums humør troværdigt i takt med begivenhederne på banen og bolden har den rigtige lyd, når den får kontakt med en støvle. De engelske kommentatorer pludrer lystigt derudaf og selv om de gentager sig selv lidt mere, end man efterhånden er vant til i sportsspil, følger de godt med og tilfører stadig kampene noget stemning.

International Superstar Soccer 3 er en fornem omgang arkadefodbold. Man kan spille spillet på adskillige sværhedsgrader, så alle kan være med og enhver kan forholdsvist hurtigt lære at lave nogle flotte mål. Sammenspillet virker utroligt godt, det nye pointsystem giver spillet noget mere levetid i single player, og når spillet så også har både velfungerende grafik og lyd, er det svært ikke at anbefale ISS3 varmt. Kræver man absolut høj realisme af et fodboldspil, er dette spil måske ikke lige sagen, men for alle andre fodboldfans, også de potentielle, bør der ikke være tvivl - ISS3 er en helt igennem fornuftig måde at sparke foråret i gang på.

International Superstar Soccer 3 (EU)
5/6

International Superstar Soccer 3   © Konami 2003   (PS2)    1/3 International Superstar Soccer 3   © Konami 2003   (PS2)    2/3 International Superstar Soccer 3   © Konami 2003   (PS2)    3/3