Monsters Inc.: Scream Arena

Parat, start, grin!

Børnefilmhittet, Monsters, Inc., har efterhånden affødt en del videospil på forskellige konsoller. Scream Arena er det seneste af slagsen, og her er der tale om et multiplayerspil, hvor det drejer sig om at kaste med bolde. Det lyder sikkert ikke særligt interessant, og det er det egentlig heller ikke.

Monstrene fra Monstropolis har sat sig for at få børn over hele verden til at grine. Det vil de gøre ved hjælp af deres nyeste spil, Scream Arena, hvor man skal kaste bolde efter hinanden og dermed få lattertårene til at trille ned ad kinderne. Det er omtrent sådan, historien bag Scream Arena går, og meget mere introduktion gives ikke.

Flere bolde i luften

I praksis er der tale om et nærmest bedøvende simpelt spil, hvor op til fire spillere i en arena kaster forskelligfarvede bolde efter hinanden. Boldene har forskellige effekter - nogle får den ramte spiller til at falde omkuld, andre fanger spilleren i en boble, mens endnu andre kan bruges til at beskytte sig mod andre spilleres bolde. Der er forskellige former for spil. På nogle baner drejer det sig ganske enkelt om at få flest point ved at ramme de andre spillere. Andre baner har som mål at holde fast på en lysende grøn bold længst muligt, og der er også blevet plads til en traditionel omgang kast efter målskiver. Spillet kan spilles af en enkelt spiller, men skal man have noget ud af spillet kræver det, at man har nogle kammerater at spille med. Godt nok kan man låse op for en del nye arenaer og ekstra figurer fra filmen, men på trods af dette bliver single player delen meget hurtigt meget kedelig. Er man derimod flere spillere, har Scream Arena trods alt noget gameplay at byde på. Det kan faktisk godt blive både hektisk og underholdende, når uret tikker mod sidste sekund, og man kun er få point efter sine modspillere. Det er og bliver dog et decideret børnespil, der næppe vil appellere til andre end de mindste. Derfor er det også lidt tvivlsomt, at spillet ikke kan spilles på dansk. Børnene får lidt svært ved at more sig over at høre stemmerne, endsige forstå traileren til Pixars nye film, Finding Nemo, der også følger med på mini cd'en.
En grafisk skuffelse

Når man tænker på, at filmen, som spillet er baseret på, er lavet af guruerne indenfor computeranimation, Pixar, er spillet grafisk set en skuffelse. Det er meget svært at få øje på Pixars indflydelse, når man løber rundt i de meget simple og ofte lidt dårligt perspektiverede arenaer, hvor teksturerne veksler mellem at være af lav kvalitet til at være ikke-eksisterende. Monstrene er tilforladelige at se på, men de bevæger sig lidt underligt i forhold til underlaget, og igen er der ikke noget, der leder tankerne hen i retning af den kvalitetsanimation, man ser i Pixars film.

Behagelig lyd

Så er der mere guf i lyden. Behagelige og bløde jazzmelodier danner baggrund for stemmerne, der er indtalt af skuespillerne fra filmen. Igen skal det nævnes, at der desværre ikke er tale om de danske skuespillere. Lydeffekterne er af rimelig god kvalitet, fornøjelige og de passer med deres komiske stil godt til både gameplayet og filmens ånd.

Producenterne af Scream Arena har uden tvivl sigtet efter børnene, da de planlagde denne udgivelse, og det er da også her, spillet med al sandsynlighed vil finde sine eneste fans. Gameplayet er så simpelt, at selv mindre børn skulle kunne få nogen fornøjelse ud af spillet. Er der flere børn til stede, kan de sikkert få flere eftermiddage til at gå med at kaste bolde efter hinanden, og i dette tilfælde kan man føje et ekstra point til scoren, men om spillet vil fænge i længden, er nok tvivlsomt. Tager man målgruppen og det simple, til tider underholdende, gameplay i betragtning, har spillet sin berettigelse, men det kan ikke ændre ved, at man sidder tilbage med fornemmelsen af en lidt tyndbenet udgivelse.

Monsters Inc.: Scream Arena (EU)
2/6

Monsters Inc.: Scream Arena   © THQ 2002   (GCN)    1/3 Monsters Inc.: Scream Arena   © THQ 2002   (GCN)    2/3 Monsters Inc.: Scream Arena   © THQ 2002   (GCN)    3/3