Zapper

Den elektriske fårekylling

Det klassiske Frogger er blevet genudgivet og genopfrisket flere gange på de fleste konsoller. Zapper er nøjagtig den samme forestilling, nu har de bare skiftet frøen ud med en elektrisk fårekylling.

Har man spillet Frogger, ved man også, hvad Zapper er. Men for en ordens skyld, så kan det bedst beskrives som et puzzle spil med action elementer. Man hopper rundt på en bane inddelt i usynlige firkantede felter. I felterne lurer der mange farer, som man må undgå ved at hoppe videre til næste felt. Det er simpelt, men udført ordentligt kan det være ganske underholdende.

Zip Zap snude, så er den historie ude

Historien i Zapper er simpel og en smule ligegyldig. Zappers bror Zipper bliver kidnappet - Zapper skal redde Zipper. Heldigvis har kidnapperen problemer med maven og efterlader en masse æg, som Zapper kan følge efter. Der er ingen overraskelser undervejs, det er bare frem mod målet i de 17 baner. Det er ikke mange baner og spillet kan da også gennemføres på en halv eftermiddag.

Lidt for kedeligt

Zapper er til forskel fra hans kollega Frogger bevæbnet med elektricitet. Med det kan han bl.a. lamme fjender og smadre kasser. Han har også indbygget en ægge-radar i hans følehorn så han hurtigt kan finde det næste æg. Zapper har altså lidt flere evner end Frogger, hvilket kun er godt for konceptet. Men med kun 17 små baner så skal de alle være virkeligt underholdende. Desværre er variationen i gameplayet nærmest ikke eksisterende. Ret hurtigt bliver spillet en kedelig og monoton affære. Hop, hop, fang æg, hop, hop, zap fjende, hop, hop. Sådan fortsætter det hele vejen igennem. Der er intet listigt banedesign som kunne kræve lidt ekstra hjernevirksomhed.

Multiplayer nej tak
Når man har gennemført spillets storymode, kan man kaste sig over spillets andre muligheder. Den første er arcade, hvor man kan spille de baner, man har gennemført i story mode. Nu kan man bare vælge at gennemføre dem på tid, eller for at samle så mange ildfluer som muligt. Det er, ligesom story delen ikke specielt underholdende, men forlænger da spillets levetid en smule. Der er også mulighed for at spille multiplayer, hvilket jo umiddelbart lyder ganske godt. Desværre er de små minispil lidt for simple til at det for alvor bliver sjovt.

Nuttede insekter

Zapper er ret nuttet af et insekt at være. Det samme kan siges om resten af spillets gode og onde figurer. Ja, ikke siden Græsrødderne er insekter set så nuttede. Lydeffekterne er også søde og passer godt til stilen. Desværre er grafikken lidt for simpel, den kunne med få undtagelser være lavet på en PSOne. Banerne er dog grafisk meget varierede, det lille vandhul man starter i bliver hurtigt skiftet ud med langt farligere steder som et savværk eller en mørk grotte. Spillet er også farverigt og behageligt at se på. Behagelig er derimod ikke det første ord, man tænker på, når man nævner spillets musik. Den er til tider afskyeligt munter og altid meget monoton.

Sværhedsgrad

Selvom banerne er fulde af fjendtlige insekter, fisk og boremaskiner, så er Zapper ikke noget svært spil. Zapper selv har nemlig flere liv end et helt kattepensionat. Og skulle det ikke være nok, trykker man bare "Continue", dog må man så starte forfra på banen. Dette, de nuttede figurer og spillets danske tekster gør, at spillet rammer sin målgruppe på 3+ år ret godt.

Zapper er ikke et spil, vi vil anbefale til alle. Det simple og ikke særligt varierende gameplay kan hurtigt blive kedeligt og med en monoton musik i baggrunden bliver man også hurtigt træt af spillet. Men vi er i godt humør og giver spillet 2 af 6, da yngre spillere sandsynligvis vil finde det ganske underholdende.

Zapper (EU)
2/6

Zapper   © Infogrames 2002   (PS2)    1/3 Zapper   © Infogrames 2002   (PS2)    2/3 Zapper   © Infogrames 2002   (PS2)    3/3