FIFA 2001

FIFA-serien har efterhånden eksisteret i nogle år. Det startede helt tilbage på Sega Megadrive og Super Nintendo, med en isometrisk kameravinkel. Efterhånden som årene gik og teknologien udviklede sig, skiftede EA dog til det nuværende format, nemlig at se det hele fra siden (man kan dog stadig få en isometrisk kameravinkel, hvis man ønsker det). FIFA-spillene har haft mange store triumfer på den gamle Playstation, så hvad ville være mere naturligt, end at EA sendte FIFA 2001 på gaden som launchtitel til vores nye PS2. Der har altid, og vil sikkert altid være, delte meninger om FIFA-spillene. Nogle mener at de er de bedste fodboldspil, mens andre mener at det er alt for arcade-agtigt og ikke rigtig har noget ordentligt gameplay. Hvorom alting er, så kan man ikke fornægte at der må være en masse fans af denne serie spil, da det altid ligger i toppen af salgslisterne. FIFA har udviklet sig år efter år med flere turneringer, bedre grafik og flere hold. Mange mener dog at det i bund og grund er det samme spil vi ser hvert år, og det kan de til dels have ret i. Nu har vi så fået FIFA 2001 til PS2 og er der så noget nyt at hente? Både ja og nej. Alle FIFA-fans kan uden tøven købe dette spil, hvis de ikke allerede har gjort det, for det er i bund og grund det samme spil som folk enten elsker eller hader.

Når man først booter spillet, får man en lille intro der bruger spillets grafikmotor til at skabe lidt stemning. Den er såmænd ganske udemærket, men vildt prangende er den ikke.
Derefter kommer man ind på hovedmenuen, hvorfra man kan vælge om man vil have en hurtig kamp, med tilfældige hold, eller om man vil give sig i kast med en af de mange turneringer. En af FIFA's fordele har altid været det store udvalg af hold, og der er da også en del at vælge imellem her.

Man kan vælge at spille i 3 slags knockout turneringer. Der er en VM-turnering og så de 2 europæiske klub-turneringer, Champions League og UEFA Cup'en, som dog hedder noget andet da EA ikke har rettigheder til de navne. Udover det er der 16 forskellige ligaer at vælge imellem, lige fra Premier League, Serie A, Bundesligaen til de mindre som Tippeligaen i Norge og vores egen Danske Superliga. En rigtig god ting i FIFA 2001 er, at når man spiller liga så deltager man også i pokalturneringen og evt. europa cup'en samtidigt. Man har desuden mulighed for at fortsætte og spille så mange sæsoner i træk som man har lyst til. Et af problemerne ved de gamle FIFA-spil var at når en sæson var afsluttet, ja så var det ligesom det, men nu kan man altså spille videre næste år, så der kommer et ekstra element ind i og med at man nu skal kvalificere sig til de europæiske turneringer. Et lille minus er, at pokalturneringen kun omfatter de hold der ligger i den øverste række, så de er en anelse små, og det er egentligt underligt i og med at der er hold med fra lavere divisioner, hvilket man dog først opdager ved sæsonafslutningen. Der er nemlig også op- og nedrykning. Som sædvanlig har alle holdene de rigtige spillere, bortset fra at de seneste transfers ikke er inkluderet og at Ronaldo ikke er nævnt (han har sin egen licens). Man kan dog redigere i alle holdene og ændre navne så man kan opdatere det hele løbende. Hvis man ikke gider at spille de normale turneringer har man en mulighed for at lave sine egne. I disse hjemmelavede turneringer kan man justere stort set alt, lige fra deltagende hold, til om det skal være gruppespil, liga, knockout eller en blanding af det hele. Der er masser af hold og vælge imellem, da både klubhold og landshold er rigt repræsenteret. Dog er der enkelte hold der på mystisk vis mangler. F.eks kan man vælge hold som Jordan og Palæstina, men til gengæld er der ikke skyggen af hold som Uruguay og Ukraine. Meget mystisk.
Man kan også i løbet af en turnering sælge og købe spillere fra alle hold, så man har en mulighed for at sætte sit helt eget allstar-hold. Det er dog noget overfladisk lavet, idet at man kan købe præcis hvem man har lyst til (hvis man har råd), uden at det andet hold kan sige 'fingrene væk'. Et rigtigt transfermarked, med køb, salg og bud fra andre klubber havde været at foretrække.

Gameplayet og kontollen er blevet justeret en anelse i forhold til de tidligere udgaver. Til at starte med så er der blevet skåret ned på de mange finter og tricks. EA har lavet en rundspørge for at finde ud af hvilke finter folk brugte mest, og har så fjernet de mest overflødige. Alle finterne bruges ved hjælp af hjørneknapperne, og man laver forskellige tricks alt efter om man trykker på knappen eller holder den i bund. En kærkommen fornyelse er også den populære stikning, der jo har været et fast inventar i ISS-serien et stykke tid. Det skal dog siges at den virker lidt dårligere end i ISS, men det er mest fordi at spillerne ikke løber så meget i dybden. Men spiller man med wings er der rig mulighed for at bruge den. Ellers virker kontollen som den plejer. Når man har bolden er der en lille pil der viser hvor stor chancen er for at din aflevering vil lykkes. Er pilen grøn er manden fri, men er den rød så er han dækket op. Skudmekanismen er til gengæld blevet lavet om, så i stedet for bare at trykke på cirkel for at skyde, kommer der nu et såkaldt 'powermeter' på skærmen og jo længere du holder knappen i bund, jo hårdere bliver skuddet. Når man er uden bold kan man lave de sædvanlige glidende tacklinger, stående tacklinger og bruge den berømte bisse-knap, hvor man, afhængig af hvor tæt man er på modstanderen, nedlægger ham med diverse beskidte kneb. Det kan være alt fra 2-fods tacklinger i knæhøjde til albueslag. Man skal dog, selvfølgelig, passe på med den slags, da dommeren ikke er bange for at sende dig til et tidligt bad. En ting som altid har været kritiseret ved FIFA er at det var lidt for arcade-agtigt og det er det desværre stadig. Det er stadig for nemt at score og det er ikke unormalt at lave et par mål på saksespark i løbet af en kamp. Det er dog
blevet bedre idet at det ikke er alle skud i feltet som går ind, da målmændene også har fået noget mere intelligens. Til EA's ros skal det dog siges at forsvarerne også er blevet lidt bedre til at tackle og dække, så helt så nemt som før er det dog ikke. Hastigheden er også blevet sat en tak ned og det er godt. Man kan dog, hvis man har lyst, justere den både op og ned. En ting jeg personligt godt kunne tænke mig var at spurt-knappen kunne holdes i bund, i stedet for at man skal sidde og hamre på den hele tiden. Det føles lidt som om man spiller Track & Field nogen gange, idet at man bruger kanppen rimelig tit. Sværhedsgraden har 3 niveauer og for FIFA-eksperter kan jeg anbefale at sætte den på det højeste niveau med det samme, da de 2 andre ganske simpelt er for nemme. En ulempe ved dette er dog at spillet hurtigt bliver slået i stykker af alt for mange tacklinger, så det hele bliver noget usammenhængende. En anden ting som EA skal forbedre i FIFA 2002 er kameravinklerne. Man har 4 forskellige vinkler at vælge imellem og man kan justere zoom og højde på dem allesammmen. Desværre er nogle af dem totat ubrugelige og desuden kan man ikke zoome så meget som man har lyst. De fleste vil nok bruge 'tele-cam', men det gør dog at man ikke har det helt store overblik, da man ikke kan zoome lidt mere ud. Man kan selvfølgelig bruge radaren, men det er jo egentlig ikke det der er meningen. Udover alt dette kan man selvfølgelig justere sin spillestil i uanede kombinationer. Der er et hav af formationer og taktiske finurligheder at vælge imellem og de gør faktisk en betydelig forskel. Spiller man som udgangspunkt en smule defensivt har man ikke så meget af spillet, men laver man det pludselig om til offensivt overtager man meget af spillet, så modstanderen er nødt til at spille kontra eller sparke væk. Man kan selvfølgelig ændre taktik løbende under kampene, så det passer med hvd du har brug for.

Lydmæssigt er spillet rimelig godt. Musikken er denne gang lavet af Moby og Utah Saints og det fungerer glimrende på diverse menuer. Kommentatorerne er de velkendre John Motson fra BBC, der bliver hjulpet af den gamle Liverpool-forsvarer Mark Lawrenson. Man bliver dog i længden træt af at høre på dem, og så er det jo rart at man kan slå dem fra. Lydeffekterne er til gengæld rigtig gode. Publikum lyder meget overbevisende og skaber en god og solid stemning i kampene. Har man f.eks et godt forsøg der sniger sig lige forbi stolpen, så klapper de ivrigt. De hujer når du er en bisse og der bliver sunget (dog ikke danset) livligt under kampene. Et lille minus er dog at det bare er en tilfældig sang publikum fyrer af, som ikke altid passer specielt godt til netop den kamp du er i gang med. Jeg har ihvertfald aldrig hørt 'Heja Sverige' under en Serie A kamp. En anden lille kult-detalje er at spillerne nu snakker, eller snarere udbryder diverse ting. Bliver der lavet et groft frispark så snakker spilleren med både dommer og modstander og det lyder egentlig rimelig morsomt. Endnu mere morsomt lyder det når du har scoret. Straks bliver man overfaldet af holdkammerater der råber og fægter med armene. Hvad spillerne siger er lidt svært at høre,da det mest af alt er udbrud, men det er en god feature.

Nu kommer jeg så til sidst til det, som de fleste nok har ventet på, nemlig grafikken. Grafikken er, uden diskussion, suveræn. Jeg ved næsten ikke hvor jeg skal starte. Spillerne er rigtig godt animeret og der er ikke et frameskip i syne. Jeg har aldrig set spillere løbe, kaste sig, skyde og generelt bevæge sig så flot som det EA har præsteret her. Den gamle synd fra Playstation med at det hakkede en del i scrollingen er også blevet udryddet fuldstændigt. Det hele flyder perfekt. Det er lige før man slipper kontrolleren og bare sidder og griner smøret, første gang man ser sin spiller modtage en høj aflevering, lave en brysttæmning og derefter saksesparke bolden væk. Uden for banen er der også livlig aktivitet. Folk på bænken sidder og peger, spillere løber og varmer op og kameramænd følger kampen intensivt. Udover det er de forskellige stadions utroligt flotte og detaljerede. Selve belysningen er også godt lavet. Når solen skinner kaster tribunerne skygger ned på banen og de forskellige lysmaster kaster også et flot skær ned over banen. En anden fin lille feature er at bandereklamerne faktisk er forskellige afhængig af hvem du spiller med. Spiller du med et dansk hold, så kan du pluselig se reklamer for B.T. og Fona, hvilket igen er et meget godt tegn på den detaljegrad som EA ligger i deres spil.

Dog kunne man ønske at tilskuermængden var proportional med din succes på banen. Jeg tvivler på at der ville være fuldt hus på San Siro til en kamp mellem OB og FC Midtjylland, men dette er dog kun en lille detalje. Som sædvanlig er der også cut-scener, hvor man ser spillerne varme op, blive udskiftet, brokke sig og juble. Vejreffekten er også glimrende lavet og både regn og sne ser realistisk ud. Selve spillerne har også fået et ansigtsløft (hehe), så de mere end nogensinde før ligner de rigtige. Der er dog nogle af dem der ser lidt underlige ud, men mange af dem kan man tydeligt genkende. Spillertrøjerne er også rigtig fint lavet, dog er der en del af dem der mangler en sponsor af den ene eller anden grund. F.eks har hverken Arsenal eller St.Etienne nogen trøjesponsor (de reklamerer for Dreamcast) og Liverpool og FCK mangler også deres idet de jo reklamerer for øl. Desuden må der også være noget med trøjerettigheder hos FCK, da jeg ikke kan erindre at have set dem spille i gult og hvidt.

Alt i alt er FIFA 2001 er glimrende første forsøg på et fodboldspil til PS2 og der er mange timers underholdning i vente til gamle fans af serien. Taktisk og realistisk har det sine mangler, men hvis man ikke har noget at invende mod dette, ja så er det bare at gå ned hos din lokale forhandler og købe det. Spillet er langt fra perfekt, men på den anden side, hvilket spil er det?

FIFA 2001 (EU)
8.0/10

FIFA 2001   © EA 2000   (PS2)    1/3 FIFA 2001   © EA 2000   (PS2)    2/3 FIFA 2001   © EA 2000   (PS2)    3/3