Dino Crisis

Dr. Edward Kirk, en af USA's allerbedste forskere, har udført et eksperiment, der er gået grueligt galt. På en lille, tropisk ø, hvor Kirks laboratorier er placeret, render der nu lyslevende dinosaurer rundt og skaber skræk, rædsel og selvfølgelig dødsfald i spandevis. Af denne årsag bliver et hold specialstyrker fløjet til øen, hvor de hopper ud i faldskærm og kort tid efter lander i junglen tæt ved laboratorierne. Derefter er det op til dem og især hvor heltinde, Regina, at opklare, hvad der er sket og ikke mindst at sætte en stopper for galskaben. Hvis du synes, at det lyder en smule som Jurassic Park, så har du ganske ret.

Dino Crisis er stemplet som et "survival horror" spil, akkurat som spillene i Resident Evil serien, og det bliver da også lynhurtigt åbenlyst, at her er tale om et spil, der er 95% Resident Evil blot med den lille forskel, at man nu skal kæmpe imod dinosaurer i stedet for zombier. RE kendere vil umiddelbart finde sig til rette med kontrollen, da man styrer Regina præcis som i førnævnte spil - B for at løbe hurtigt, højre skulderknap for at trække det valgte våben, A for at skyde osv. Ligeledes er det med selve handlingen. Regina fumler rundt i et kompleks, hvor hun skal løse diverse, ikke særligt svære, gåder, for det meste bestående af at sætte diverse dingenoter i et eller andet apparat i den rigtige rækkefølge. Derved får Regina adgang til våbenopgraderinger, adgangskort, nøgler og andet godt, der langsomt men sikkert lader hende bevæge sig dybere ind i laboratorierne og tættere på at opklare mysteriet. Alt dette er selvfølgelig afbrudt af møder med alt fra Raptors til den decideret ubehagelige Tyrannosaurus Rex. Der er ikke meget nyskabelse i Dino Crisis, men det virker faktisk præcis lige så godt som i Resident Evil. Dinosaurer kan sagtens være skræmmende. Dino Crisis virker faktisk en anelse mere action-præget end Resident Evil spillene, hvilket også afspejles i den relativt store mængde våben, Regina har adgang til allerede tidligt i spillet. Om man så mener, at det er en forbedring fra RE, må være op til den enkelte.
Grafisk er der ikke så meget at hente i Dino Crisis, spillet er ganske vist stort set identisk med PC versionen, der var noget forbedret i forhold til PlayStation versionen, men noget Code Veronica er det ikke. Spillet er bestemt ikke grimt, og faktisk fungerer den lidt enkle, grå stil ret godt i lige dette spil, standarden er bare et godt stykke under, hvad man har set i selv første-generations Dreamcast spil. De filmsekvenser spillet af og til bliver afbrudt af er også ganske gode, så lidt grafisk guf er der da.

Lydsiden i Capcoms adventure-spil har altid været et omdiskuteret emne, da skuespillerpræstationerne regnes for nogle af verdenshistoriens allerværste. Jeg har dog altid holdt meget af den specielle B-films stemning, der er blevet frembragt ved disse lidt kejtede dialoger, og så var det da vist også kun det første Resident Evil, der virkelig var offer for usle skuespillere. Hvor om alt er, så er det ikke noget, der skal holde en fra at investere i Dino Crisis - skuespillerne er stadigvæk helt på højde med, hvad man hører i Hvide Løgne. Udover skuespillerne finder man et stemningsfyldt soundtrack, der forstår at slå til når panikken begynder at brede sig, samt en samling finurligt placerede lydeffekter, der kan få en til at tænke "Åh åh, hvad sker der nu?!". Dette kombineret med diverse tilfredsstillende skudlyde, masser af bipperi og støj fra maskineriet rundt om i komplekset, gør stemningen hele tiden er en af snigende panik - herligt.

Er du i tvivl om, hvorvidt Dino Crisis er noget for dig, så spørg dig selv om to ting:

A: Kunne jeg lide Jurassic Park?
B: Er Resident Evil noget, jeg finder underholdende?