Super Monkey Ball

Et af de mest originale spil til GameCuben i øjeblikket er uden tvivl Segas Super Monkey Ball. Konceptet er meget simpelt, som spiller styrer du en lille abe der er lukket inde i en kugle. Denne abe/kugle skal du nu føre igennem en masse forskellige udfordringer. Lyder det underligt? Det er forbavsende sjovt!

Svær singleplayer del

Hovedspillet i Super Monkey Ball er utrolig svært. Du skal styre din abe igennem en masse baner af meget svingende sværhedsgrad. De første er utrolig nemme, men hurtigt bliver de meget frustrerende. Spillet foregår på platforme, og kunsten er at komme i mål uden at falde ud over kanten. Desværre er platformen nogen gange så smal og snørklet, at det er næsten umuligt. Det skyldes muligvis, at GameCube kontrolleren ikke er præcis nok til de præcisions bevægelser spillet kræver. Hvis Super Monkey Ball kun bestod af denne singleplayer del ville spillet floppe grumt. Det gør det ikke, og det skyldes de andre spil i Super Monkey Ball.

Abe-skøn underholdning

Udover den normale singleplayer del indeholder spillet tre party games. Det er Monkey Race, der som navnet antyder, går ud på at komme først i mål. Løbene udvikler sig hurtigt til noget der bringer minderne tilbage til det gamle Wacky Wheels spil. Derudover er der Monkey Fight der går ud på at skubbe dine konkurrenter ud over kanten af en arena. Endelig er der Monkey Target, hvor din abe skal ramme nogle mål ude i vandet. Alle disse tre spil er sjove i både singleplayer og multiplayer. Super Monkey Ball indeholder derudover tre mini games, Monkey Billiard, Monkey Bowling og
Monkey Golf. Navnene fortæller fint hvad spillene går ud på, de er dog ikke tilgængelige fra starten, du skal tjene point i den svære singleplayer del for at kunne købe dem. Disse mini games er faktisk motivationen for at spille. De er også utrolig underholdende i både singleplayer og multiplayer. Spillets holdbarhedskarakter er udtryk for holdbarheden som multiplayer spil, du kan nemt trække to karaktere fra hvis du kun vil bruge det til singleplayer.

Dejlig grafik

Super Monkey Ball er ikke et spil der presser GameCuben til sit maksimale, det gør heller ikke så meget, for Sega har alligevel skabt en grafik man bliver i godt humør af at kigge på. Grafikken er dejlig farvestrålende kombineret med nogle gode effekter, der dog aldrig tager overhånd. Ét sted i spillet oplever man lidt hakken, det er i en isbane i Monkey Race, det varer dog kun et par sekunder.

Lyden er desværre ikke noget at råbe hurra for, musikken er lidt for japansk til min smag og lydeffekterne er meget trivielle. Endelig er der uret, det tikker... Det lyder måske ikke som noget problem, men i den svære singleplayer del er det efter min mening en unødig stressfaktor.

Bedst som multiplayerspil

Selvom Super Monkey Ball er sjovt som singleplayer spil, så er det først når du får samlet nogle venner foran Cuben at spillet virkelig kommer til sin ret. Super Monkey Ball må siges at være et rigtig godt spil til at fordrive ventetiden til det nye Mario Party spil med. Leder du efter et godt multiplayer spil til din nye GameCube, så får Super Monkey Ball de bedste anbefalinger med herfra.

Super Monkey Ball (EU)
7/10

Super Monkey Ball   © Sega 2001   (GCN)    1/5 Super Monkey Ball   © Sega 2001   (GCN)    2/5 Super Monkey Ball   © Sega 2001   (GCN)    3/5