Dansk spilhistorie


Med teknisk snilde og kreativitet har Danmark ofte gjort sig bemærket indenfor spilmediet igennem de sidste 25 år. Hugo og Hitman er internationalt velkendte spilserier, men danske spiludviklere har også medvirket på andre store spil og en række mindre klassikere og kvalitetsspil, samt en lang stribe af anerkendte spil for børn.

Spilmuseet arbejder på at registrere, finde og udstille alle danske computerspil, konsolspil og arcadespil, for at bevare og tilgængeliggøre denne del af dansk kulturhistorie i orginale, spilbare versioner for eftertiden - kontakt os hvis du kan bidrage hertil.

Liste over danske spil
Liste over danske spilfirmaer
Liste over væsentlige danske spiludviklere

Første gang Danmark for alvor markerede sig på spilscenen, var i 1986 med oprettelsen af firmaet Kele-Line. Under stor ståhej og med smart markedsføring støvsugede man de fleste danske spiltalenter og annoncerede stribevis af spil. Der endte dog med kun at blive udgivet enkelte spil, primært The Vikings og Tiger Mission, før det danske spilflagskib sank med et brag i en skandale, der efterlod de unge udviklere med bristede illusioner og tomme bankkonti.



Flere af de bedste danske talenter søgte herefter til USA i slutningen af 80'erne, hvor de fandt amerikanske udgivere, der sørgede for at deres næste spil kom ud til et større publikum. Især Sword Of Sodan og Battle Squadron imponerede med flot grafik og dygtig programmering, som også åbnede op for udgivelse til tidens konsoller. Også i Tyskland gjorde en række danskere sig bemærket, hvoraf de mest kendte titler var Persian Gulf Inferno og Tom & Jerry udviklet af Parsec.

De fleste fra dansker-indvandringren i USA - som stadig blot var i gymnasiealderen - vendte herefter hjem til Danmark, og medvirkede blandt andet til ITE's tv-underholdningsspil, der startede med OsWald og fortsatte med Skærmtrolden Hugo. Herhjemme var de begge yderst populære indslag i TV 2's Eleva2ren i en lang årrække, ligesom de begik sig i utallige andre lande. De tilbageblevne danskere i USA markerede sig hos firmaet Bethesda, hvor de blandt andet grundlagde rollespilsserien Elder Scrolls.



Hjemme i Danmark begyndte Interactivision i 1990 at udvikle spil, hvilket igennem tiden er blevet til omkring 50 titler, senest under navnet Interactive Vision. Spillene har dog generelt ikke skabt den store opmærksomhed, omend for eksempel Search And Rescue-serien har været succesfuld nok til adskillige efterfølgere. I relativ anonymitet lever også firmaet Game Factory, der specialiserer sig i udgivelser af børnevenlige spil med kendte figurer, som kun i enkelte tilfælde er udviklet af danskere.

I de tidlige 90'ere blev mange danske spiludviklere født ud af den enormt kreative Amiga-demoscene, der især var stor i Danmark. To af disse hold var Lemon og Zyrinx, som også tog til USA og blandt andet udviklede Sub-Terrania, Red Zone, Scorcher og A.M.O.K.. Danskerne imponerede teknisk på Segas konsoller, men også her stoppede det amerikanske eventyr før tid, da udgiveren gik fallit.



Hjemvendt til Danmark var Nordisk Film parat til at investere i en ny dansk spilsatsning, og sammen med hovedparten af folkene fra Zyrinx og Lemon blev det til IO Interactive. I år 2000 kom første udspil fra det nye firma - Hitman: Codename 47, der var en succes fra begyndelsen.

Med efterfølgeren Hitman 2: Silent Assassin blev serien om den skaldede lejemorder til en decideret franchise med udgivelser til alle platforme. IO Interactive har siden fortsat i samme stil med velproducerede storspil som Freedom Fighters, Kane & Lynch: Dead Men samt Mini Ninjas, og er det klart mest succesfulde danske spilfirma internationalt.



En helt anden målgruppe ramte Krea Medie i 1995 med det første spil i Pixeline-serien, der kombinerede underholdning og undervisning - Leg Og Lær - i børnehøjde, og dermed skabte en spilpendant til Danmarks hæderkronede børnefjernsyn. Flere andre fulgte trop, hvoraf Magnus & Myggen-serien er den mest vedholdende. Med flere årlige udgivelser siden da, er børnespillene nu den mest omfangsrige spiltype i dansk spiludvikling.

I den mere alvorlige og seriøse ende findes Deadline Games' eventyrspil som Blackout og CrossTown-spillene. I 2005 forsøgte Deadline Games sig succesfuldt med et internationalt mainstream-spil i form af Total Overdose - endnu et storspil skulle have fulgt, men i 2009 måtte firmaet dreje nøglen om i forbindelse med finanskrisen.



Liste over danske spil
Liste over danske spilfirmaer
Liste over væsentlige danske spiludviklere