X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Freedom Fighters - Forrygende


Svar
OkottaOkottaSkrevet 26/09-03 12:08 
Nu har jeg haft lejlighed til at spille Freedom Fighters - eftersom jeg købte Gamecube versionen - og jeg må blot konstatere, at det er temmelig sjovt.

Det er en rigtig arcade shooter, med masser af action, god AI, og en forbløffende nem måde at styre sine tropper i kamp på, vha. spillets interface.

Musikken er rigtig lækker; Jeg elsker musik med god bas, og det Jesper Kyd har begået her, er ganske lækkert. Ikke kun bassen, men alle arrangementerne og tempoet er ret godt skruet sammen.

Ja - spillet har sine fejl. Jeg smed 3-4 granater på en af de der jeeps, som transporterer russiske soldater rundt; Den eksploderede, men pludseligt spawnede der én til frem - det virkede som om, at det ikke er meningen at man skal kunne springe disse jeeps i luften, men at spillet tillader det alligevel. Heldigvis er det ikke noget som går udover selve spillet og gameplayet.

Jeg kan dårligt forestille mig, at PS2 og Xbox versionerne skulle være dårligere, og hvis styringen, kontrollen og frameraten + lyden og musikken(!) er ligeså lækker som på Gamecube udgaven, så kan jeg sagtens anbefale Freedom Fighters.

Iøvrigt var jeg lidt nervøs for, om spillet ville fungere på Cubens controller, da jeg ikke har prøvet denne her type spil før, på Gamecube. Dog må jeg sige at IO har gjort det så godt, at jeg slet ikke lægger mærke til, at det ikke er en Dual Shock 2 eller Xbox controller jeg spiller med - styringen er simpelthen klart optimeret til Cubens controller.

Og ja - jeg forstår iøvrigt osse spillets historie ;-)
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RitesRitesSkrevet 26/09-03 12:30 
Optimeret til Cubens controller ved jeg så ikke heeelt rigtig...

PC spil skal nu engang spilles på PC, efter min mening.
» a winner is you «
NaieraNaieraSkrevet 26/09-03 13:20 
Spillet er helt sikkert bedst at spille på en PC, hvis den selvfølgelig kan trække spillet ordentligt.

Og det er så ikke lige en arcade shooter...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
AmbyAmbySkrevet 26/09-03 13:32, rettet 26/09-03 13:33 
Enig med Naiera (EDIT: og Rites)
Jeg prøvede spillet på XBOX og styringer synes jeg er helt horribelt.
Enten er det mig der ikke fatter kamerakontrol eller også har jeg spillet PC demoen for meget.

Hvad end det var resulterer det i hvert fald i utallige dødsfald, fordi jeg kiggede ind i en mur.

Derudover har jeg aldrig brugt min syndelig om auto-aim, da det virker som en "nem" måde at kompenserer for mus. En del af spillets "feeling" mistes på denne måde, da da man bare skal trykke på en knap.

Ydermere er det komplet umuligt (på en xbox med standard controller) at crouche, gå fremad og sigte/skyde samtidigt.

Nej Tak. Kom med en PC og jeg vil med glæde spille det.

NB: Hvis man ikke har noget problem med en controller til musebaseret spil kan man roligt købe det. Det ER et genialt spil, og bestemt de 300-550 kroner værd man betaler for det. _Jeg_ vælger bare PC versionen fremfor de andre.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 26/09-03 13:43, rettet 26/09-03 13:45 
Lad os i den forbindelse lige citere de eneste danske kilder, der har pt. har anmeldt spillet...

"I bund og grund er >>Freedom Fighters<< et rendyrket action spil..." (Kristian Meller, G2G#11-SEP03)

"Masser af action, intuitiv kontrol af dine allierede..." (Thomas Tangaard, GR#43-SEP03)

Spillet udgives i øvrigt d. 26 sept...i dag!
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
AmbyAmbySkrevet 26/09-03 14:23 
Underligt...slet ingen der føler sig fanget af det strategiske element i det spil ?
Alene er den grund er "rendyrket" ikke helt det ord jeg ville bruge :)
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
NaieraNaieraSkrevet 26/09-03 14:26 
Jeg fortsætter så, i min anmeldelse, med at forklare om rekruttering af mænd, osv...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
PieyanthikosPieyanthikosSkrevet 26/09-03 14:56 
SkyblazeR >

Spillet udgives i øvrigt d. 26 sept...i dag!

Så det igår i Fona til alle maskinerne. Desværre var der bare ingen demo :(
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 26/09-03 15:08, rettet 26/09-03 15:10 
Til jer der har spillet og gennemført FF; kan det overhovedet betale sig at købe det? Til trods for hvor fed oplevelsen skulle være mens det varer, så hører man fra de fleste anmeldere, at spillet er ret kort og har næsten ingen replay value at byde på...

Er det den type spil man bare skal leje eller købe når det kommer på tilbud, eller kan det betale sig, at gå ud og købe det her i den nærmeste fremtid?

Note: Jeg har ikke læst Naiera's anmeldelse i G2G. Jeg har faktisk aldrig haft mulighed for at læse i det blad overhovedet :/
(...)
RitesRitesSkrevet 26/09-03 15:33 
Køb spillet og spil på sværeste sværhedsgrad.

Så er det ikke let gennemført og du skal bruge dine soldater konstant.
» a winner is you «
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 26/09-03 15:52 
Ja, det kan man selvfølgelig altid gøre... Synes dog alligevel det er lidt synd, at IO ikke har tilføjet nogle unlockables eller sub-quests, bare et eller andet, der kunne give incitament til at spille det, efter gennemførelse.

Hvor lang tid tager et play-through på normal sværhedsgrad da?
(...)
OkottaOkottaSkrevet 26/09-03 20:42 
Naiera >
Og det er så ikke lige en arcade shooter...

Det er da en shooter, og det er meget arcade agtigt.

Vi kan osse bare kalde det et actionspil.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RitesRitesSkrevet 26/09-03 20:46 
Dygtig...

*Sigh*
» a winner is you «
OkottaOkottaSkrevet 26/09-03 21:13 
Hvad er problemet?
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
StriferStriferSkrevet 26/09-03 21:53 
Er der nogen der både har prøvet GC og PS2 versionen.? I så fald er styringen lige god?
XBL Gamertag: ZeNtiX
RitesRitesSkrevet 27/09-03 10:50 
Okotta >
Hvad er problemet?


At Freedom Fighters på ingen måde er eller har været en arcade shooter?
» a winner is you «
StriferStriferSkrevet 27/09-03 11:04 
Så fik jeg købt det til PS2 og styringen er fantastisk..... Kun min mening....... Spillet er ligeså...
XBL Gamertag: ZeNtiX
ValkyrieValkyrieSkrevet 27/09-03 15:19 
Rites - Fjenderne og en selv kan da tage totalt urealistisk mange skud før de dør!
Well crucify the insincere tonight...
NaieraNaieraSkrevet 27/09-03 15:22 
Ja? Det har ikke noget at gøre med arcade eller ej.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
OkottaOkottaSkrevet 27/09-03 15:25 
Der er et godt arcade feel over Freedom Fighters, så jeg vil stadig mene, at man kan betegne spillet som arcade agtigt / arcade action.

Du skal være velkommen til at fortælle mig, hvorfor det absolut IKKE kan betegnes som værende i nærheden af noget der har med arcade action at gøre.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
JesperJesperSkrevet 28/09-03 07:20 
Skulle spillet ikke været lidt sin egen genre - modtager min kopi mandag, så har ikke prøvet det endnu. Men mener bare at have læst at det ikke skulle falde helt så let i bås, hvilket nok er skylden til jeres diskution.
RitesRitesSkrevet 28/09-03 09:32 
Det er ikke det helt store på den måde. Vi snakker stadig om et klassisk 3rd person shoot'em up med taktisk element via soldater under ens kommando.

Passer fint ind i den genre, bare Okotta der ikke lige ved hvad arcade shooter er... eller hvad Freedom Fighters er åbenbart...
» a winner is you «
OkottaOkottaSkrevet 28/09-03 12:53 
Jeg ved skam godt hvad det er, og vi kan godt koge det ned til et actionspil, hvis det er nemmest for jer.

Men jo - det er et 3rd person shoot'em up med taktiske elementer, men jeg mener stadig at der er arcade elementer i det; Det er der jo i de fleste actionspil.

Jeg forestiller mig at I tror, at arcade action er forbeholdt spil, hvor man flyver i et rumskib op ad skærmen, eller mod højre ad skærmen, og så ellers bare skyder på alt - men det er det jo ikke.

Commando og f.eks Ikari Warriors var arcade shooters, og i dem var der elementer, som osse forefindes i Freedom Fighters. Osse i Operation Wolf er der elementer, som findes i Freedom Fighters - nemlig 1st person viewpointet.

Når disse elementer forefindes i et givent spil, og spillet samtidigt er et action spil, så vil spillet ha' arcade elementer for mig - nej, det er ikke 100% et rent arcadespil, som vi kender og elsker dem, men inspirationen og elementerne er der stadig.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 28/09-03 12:55 
Så Ferrari F-355 er altså også en decideret arcaderacer, fordi det oprindeligt er et arcadespil...?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OkottaOkottaSkrevet 28/09-03 13:01 
Uden at ha' spillet Ferrari F-355, vil jeg mene at det er en arcaderacer, ja.

Mener du ikke bare, at siden det er konverteret fra en arcademaskine, at så er det stadig en arcaderacer på det givne format, som det er konverteret til? Men det er det jo, for spillet er vel det samme.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
APHAPHSkrevet 28/09-03 13:29 
Ihvertfald ikke i dette tilfælde. DC konverteringer af F355 er en af de mest realistiske racer på market.
Spiller nu: Civilization IV, Halo 3, Everybody's Golf: World...
RJKRJKSkrevet 28/09-03 23:24, rettet 28/09-03 23:25 
Okay, fra bunden af.

Når man siger om et spil, at det er "arcadeagtigt" (hvilket i disse dage er i modsætning til simulationsagtigt), så mener man i retning af, at det er simplificeret, let tilgængeligt, overfladisk. Dvs. det man (ikke jeg) traditionelt forbinder med arcadespil, hvor man skal kunne lære det hele på 10 sekunder, få et rush i to minutter og det er så det.

F-355 er et arcadespil, men det er bestemt ikke "arcadeagtigt". Det er en relativt seriøs bilsimulation. Der er mange andre eksempler på arcadespil, der ikke er arcadeagtige (Hard Drivin', Wonder Boy In Monster Land osv.). Fordi det er et arcadespil bliver det ikke til det, som vi i dag kalder for arcadeagtigt.

Jeg har ikke spillet Freedom Fighters, men ud fra hvad jeg ved om det, så er det bestemt ikke arcadeagtigt. Det indeholder nogle strategiske og simulationsagtige elementer, som går imod definitionen på arcadeagtig.

(Og hvad angår F-355 så er DC-versionen svjv i grove træk ens med arcadeversionen, der kører på Naomi = Dreamcast)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OkottaOkottaSkrevet 28/09-03 23:56 
Hvad mener du er simulationsagtigt i Freedom Fighters?

Jeg spiller det, og har ikke mødt nogle elementer i spillet endnu, som simulerer et eller andet - man giver simple ordrer til sine soldater, men ikke engang det er i nærheden af simulation.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 29/09-03 00:04 
Jeg kan ikke udtale mig så konkret, når jeg ikke har spillet spillet og desuden kan man jo mene mange ting med simulation. Jeg tænkte her på det karisma-system jeg forstår der er i spillet, hvor man kan få flere/færre følgesvende efter hvordan man behandler forskellige situationer.

Uanset hvad må vi være enige om at der er klare strategiske elementer, og så er den vel ude af verden...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
MadsMadsSkrevet 29/09-03 00:08 
Nu diskuterer vi vist bare for at diskutere, hva'?

Lad os bare slå fast at spillet er et 3rd person action shooter. Jeg har spillet det i weekenden, og det er ganske underholdende.

Simulations elementet i FF, ligger i den team-baserede taktik. Omend det ikke er på højde med de helt store i den genre, som Rainbow Six f.eks.

I modsætning til hvad anmelderne siger, så mener jeg at det er et spil man kan tage op igen, selvom selve spillet er kort overstået (på det niveau jeg spillede på ;P). Simpelthen på grund af den store underholdningsværdi, og den gode historie.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
tastasSkrevet 30/09-03 20:16 
Nu overvejer jeg selv stærkt at købe spillet, men har hørt det er lidt kort.
Så, dem der har det, er det for kort?

Jeg står og vakler lidt mellem Nigthfire (Billigt), Freedom Fighters eller Skies of Arcadia Legends.

Men jeg vil gerne have lidt valuta for pengene, så hvis det bliver Freedom Fighters skal det helst ikke være overstået på et par dage...
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 30/09-03 20:39, rettet 30/09-03 20:42 
Jeg spurgte om det samme tidligere i tråden.
Jeg tror du skal regne med, at spillet har "Max Payne-længde". D.v.s. det varer omkring de 10 timer, plus/minus en smule, men det er så til gengæld også 10 timers nonstop, varieret action.
Jeg er også lidt usikker på, om jeg skal købe det nu, eller vente til jeg kan få det brugt eller på tilbud - især når man hører, at MP-delen mest af alt er en eftertanke og ikke forlænger spillets levetid særligt meget.
(...)
tastasSkrevet 30/09-03 20:45 
Ja det er også det jeg har hørt.

Men ok, med alle de andre spil som kommer ud sidst på måneden - Worms 3D, Viewtifull Joe, Rebel Strike, burde jeg måske bare lige fixe Nightfire indtil og gemme nogle kølige kontanter til de andre.
Så fixer jeg sku bare FF når det falder i pris, eller når det blive solgt brugt.

...CD-WOW sælger det bare til kun 320 kr...Er fanme så tillokkende :I
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
OkottaOkottaSkrevet 01/10-03 12:09 
En lille advarsel ang. PS2 og Xbox versionerne af Freedom Fighters :

Når man går i 1st person view i disse to versioner, så skal man klikke ned på venstre analogpind, og HOLDE DEN INDE når man bevæger sig rundt med samme analogpind; Dette er meget irriterende, og kan fuldstændigt ruinere ens sigte hvis man kommer til at undlade at klikke ned, mens man bevæger sig - tro mig; Det gør man mere end man har lyst til.

Jeg spillede PS2 versionen igår, og denne fejl ødelagde faktisk spillet for mig.

For at gøre det hele lidt værre, så er der ingen mulighed for at ændre styringen i spillets options :-(

Snup GC versionen, hvis I vil ha' den bedste styring - på denne udgave trykker man bare på venstre trigger, og så kan man frit bevæge sig rundt i 1st person med venstre analogpind = Dejligt.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
jaesjaesSkrevet 02/10-03 12:12 
Det lyder ikke godt.

Andre der synes, at det er et problem?
AmbyAmbySkrevet 02/10-03 12:55 
det er ikke et problem. Okotta må have barnemotorik i sine fingre.. Hvilke valget af GC kontrolleren også bekræfter...
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
StriferStriferSkrevet 02/10-03 16:57, rettet 02/10-03 16:58 
Vil faktisk give Okotta meget ret. Det er vildt besværligt at sigte i første person's perspektiv. I PS2 udgaven.


EDIT: Men det ødelægger ikke den positive oplevelse.
XBL Gamertag: ZeNtiX
OkottaOkottaSkrevet 02/10-03 17:43 
Dark-Light >
det er ikke et problem. Okotta må have barnemotorik i sine fingre.. Hvilke valget af GC kontrolleren også bekræfter...

Det bliver du bare ved med at synes, men det ændrer stadig ikke ved, at PS2 og Xbox kontrollen i Freedom Fighters er inferiør, sammenlignet med Cube versionen.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
King ChaosKing ChaosSkrevet 02/10-03 18:24 
Jeg synes godt nok at alle tre konsol-versioner har problemer med kameraet og foretrækker PC-versionen.
RQvsnapzRQvsnapzSkrevet 02/10-03 18:35, rettet 02/10-03 18:39 
Okotta >
..... men ikke engang det er i nærheden af simulation.

Hvilket vel ikke kommer som nogen overraskelse for nogen taget i betragtning at det ikke er, hvad spillet stiler efter?

Jeg elsker det tempofyldte - og pulserende gameplay, masser af action :)
I win, you loose
tastasSkrevet 02/10-03 19:58 
Når det er gennemført - er det godt nok til at man bare straks tager det en gang til, nu hvor jeg har forstået, at det er ret hurtigt overstået...
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
GrindeGrindeSkrevet 02/10-03 23:21 
Om man har en moddet box ka man bare ændre i controller.cfg'en, hvis man har lagt spillet ind på disken, til eks. sigte=venstre trigger, gør spillet meget mere underholdende, og eliminerer den irritation der er ved at skulle holde venstre analog nede.
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 06/10-03 18:28 
Styringen i både GC og PS2 udgaverne var nok til at give mig koldsved...
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
Bede-xBede-xSkrevet 11/10-03 05:36 
RJK >
Når man siger om et spil, at det er "arcadeagtigt" (hvilket i disse dage er i modsætning til simulationsagtigt), så mener man i retning af, at det er simplificeret, let tilgængeligt, overfladisk.

Netop. Når man siger noget er arkadeagtigt så betyder det ikke at det nedstammer fra en arkade maskine. Derfor er Okottas udtalelse ikke nødvendigvis forkert.

Jeg har ikke spillet Freedom Fighters, men ud fra hvad jeg ved om det, så er det bestemt ikke arcadeagtigt. Det indeholder nogle strategiske og simulationsagtige elementer, som går imod definitionen på arcadeagtig.

Den måde udtrykket arkadeagtigt har udviklet sig på gør at man godt kan beskrive det på den måde. Det er idag almindelig sprogbrug og slet ikke forkert. Har man været i industrien i gennem mange år kan det muligvis godt føles således, men mange bruger den beskrivelse om FF.

Fx GamesTM:"Placing the emphasis firmly on brawn rather than brain(although some thought is required) this is a tatical squad-based shoot-'em-up with a distinctly arcade flavor - and it shows, thanks to the simplicity of the gameplay."

Jeg ved at jeg har læst flere anmeldelser eller previews der siger det på samme måde, men jeg har ikke adgang til mine andre blade lige nu. Men det er vel også nok.

Dermed ikke sagt at det er et arkade spil, blot at nogle elementer(bemærk ordet"simplicity")er i den stil.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 11/10-03 11:36 
Jeg udtaler mig ikke på egne veje om FF, men blot ud fra hvad andre har fortalt mig og hvad jeg har læst og set. Så jeg kan/vil ikke diskutere FF for meget i detaljer.

Men...

Et spil kan sagtens have arcadeagtige elementer, uden at det som helhed bør beskrives som arcadeagtigt. Det er vel egentligt det, jeg siger.

Indiana Jones-filmene har også romantiske elementer og uhyggelige elementer, men derfor bør de jo hverken kaldes for gysere eller romantiske film i en overordnet beskrivelse.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Bede-xBede-xSkrevet 11/10-03 12:27, rettet 11/10-03 12:28 
Ja, jeg tror grundlæggende at vi er enige. Ville bare påpege at ordet betyder måske lidt noget andet i dag, end for 20 år siden.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 11/10-03 12:29 
RJK >
Et spil kan sagtens have arcadeagtige elementer, uden at det som helhed bør beskrives som arcadeagtigt. Det er vel egentligt det, jeg siger.

Jeg siger sjovt nok det samme lige ovenover :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 11/10-03 12:30 
Vi er enige om at ordet har ændret betydning. For 15 år siden var "arcadeagtigt" en stor kompliment, da man her ofte hentydede til den håndværksmæssige kvalitet, der generelt er/var højere i arcadespil.

Men det har jeg vist allerede nævnt i samme tråd...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 11/10-03 12:30 
bede-x >
Jeg siger sjovt nok det samme lige ovenover :)

Jaeh, men nu snakkede jeg til Okotta ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig