X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Bedste videospil-musik nogensinde


Svar
OkottaOkottaSkrevet 22/08-03 00:07, rettet 22/08-03 00:09 
Nu kan jeg endelig lave en Top 5 over min favoritmusik i videospil :-)

In no particular order :

Rez

Halo

Silent Hill 2

Castlevania: Symphony Of The Night

Gun Valkyrie

Turrican til Amiga - åh det var osse godt :-)

Metroid Prime - den skal altså osse lige med.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
94 emne(r).
« < 1 2

Svar
SumezSumezSkrevet 23/08-03 14:50 
Nu vil jeg ikke bide specielt mærke i Amiga-soundtracket til Monkey Island. Det var Michael Land der lavede musikken til de fleste af LEC's adventurespil, og det er da originalkompositionerne, der er fede. Jeg har selv PC cd-rom udgaven af Monkey Island 1, og det er rigtig fed cd-audio, synes jeg. Men 2'erens Midi-soundtrack lyder også udmærket.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 23/08-03 15:06 
Zzap!: Dine udtalelser vedr. Nintendo titler er altid spot on!
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
SideshowSideshowSkrevet 23/08-03 18:03 
Vilkårlig rækkefølge:

Final Fantasy 7
Zelda: Ocarina of Time
Morrowind
Shenmue I & II
Metroid Prime
>>There's only Juan Pablo Angel<<
Zzap!Zzap!Skrevet 24/08-03 14:27, rettet 24/08-03 15:21 
RJK >Ugh - my bad. Jeg er jo desværre lidt ignorant omkring LucasArts-spil efter Amiga-tiden ;))

Ved du godt at ScummVM findes til Dreamcast?
Ellers hvis du har en nogenlunde opdateret Amiga (PowerPC), burde det kunne lade sig gøre at køre dem gennem emulation.

Hvad angår det nye Sam & Max, så ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal mene. Traileren der kom for nogen måneder siden, efterlader mig med lidt blandede følelser, jeg mener Sam & Max i rigtig 3d?! IMO ser modellerne alt for klumsede og "unaturlige" ud i skyggebelagte 3d modeller. Hvorfor er der ikke brugt cellshading, når det ville være så oplagt i det her tilfælde?
Hvad mere er, så synes jeg at S&M stemningen manglede, der var ikke noget af den zany humor der plejer at gennemsyre Purcells output og stilen synes at være degenereret til en klichéagtig amerikansk "cool" tegneserie stil. Men selvfølgelig skal man passe på med at bedømme den slags ting ud fra en kort trailer. :S
Vi må håbe Steve Purcell ved hvad han gør, og at han har nok kontrol over projektet.
Born to kill space
Zzap!Zzap!Skrevet 24/08-03 15:15, rettet 24/08-03 15:20 
Sumez >
Nu vil jeg ikke bide specielt mærke i Amiga-soundtracket til Monkey Island. Det var Michael Land der lavede musikken til de fleste af LEC's adventurespil, og det er da originalkompositionerne, der er fede. Jeg har selv PC cd-rom udgaven af Monkey Island 1, og det er rigtig fed cd-audio, synes jeg. Men 2'erens Midi-soundtrack lyder også udmærket.

Efter hvad jeg har hørt, så var/er det sådan, at Land laver musikken på en dedikeret lyd-computer i MIDI format, hvorefter den bliver konverteret til target platformen af en ekspert i dennes lydhardware. Af de originale udgaver af Monkey Island, må Amiga udgaven derfor nok regnes for den mest autentiske lydmæssigt, da Amigaen var PCen overlegen på det punkt dengang.
Selvfølgelig er den senere CD-udgave teknisk bedre i lyden, men for det første er det ikke chip-lyd, men "bare" en optagelse, og for det andet mener jeg at huske at CD udgaven rent faktisk udkom til CDTV/CD32 selvom den er meget sjælden.

MI2s musik er interessant på mere end een måde, da der er det første spil nogensinde der bruger interaktiv musik, dvs. musikken ændrer sig glidende alt efter hvad spilleren gør. Det er først i de senere år at andre spilfirmaer er begyndt at bruge den teknik.

Hvad angår Chris Hülsbeck, så har han også lavet en næsten mirakuløs god MIDI konvertering af Resident 2 soundtracket fra PSone til N64. Den er så fantastisk vellykket at det stort set er umuligt at høre forskel på de to udgaver, selv om N64 udgaven fylder under en tiendedel af den originale.
Born to kill space
SumezSumezSkrevet 24/08-03 19:48 
Zzap! >
Selvfølgelig er den senere CD-udgave teknisk bedre i lyden, men for det første er det ikke chip-lyd, men "bare" en optagelse, og for det andet mener jeg at huske at CD udgaven rent faktisk udkom til CDTV/CD32 selvom den er meget sjælden.

Det lyder stadig bedre. Min pointe er at Chris Hüelsbeck på ingen måde kan krediteres for MI musikken, selvom Amiga-versionen var den originale.
MI1 er desuden udgivet på MegaCD.

MI2s musik er interessant på mere end een måde, da der er det første spil nogensinde der bruger interaktiv musik, dvs. musikken ændrer sig glidende alt efter hvad spilleren gør. Det er først i de senere år at andre spilfirmaer er begyndt at bruge den teknik.

MI2 har flere "udgaver" af den samme melodi indspillet, og går ved hjælp af iMuse systemet flydende over i de forskellige melodier afhængigt af hvilket område man er i, lidt a la Banjo-Kazooie's overworld, men bruger også med helt forskellige melodier. Det virker utroligt godt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KTCKTCSkrevet 25/08-03 00:00 
Eller Burnout 2, der lige bliver tilført nogle flere instrumenter og basset op, når man booster :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/08-03 00:07 
Er der overhovedt musik i Metroid Prime?
Er det ikke bare 2 stk ligunderlag der bliver gnidet mod hinanden?
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 25/08-03 09:28, rettet 25/08-03 09:30 
'Aktiv underlægningsmusik' (eller hvad man end skal kalde det) syntes jeg også er lidt af et hit, især i SSX Tricky. Musikken ændrer sig alt efter hvad der sker i spillet, eksempelvis når man er i luften, har en fuld tricky boost, eller opholder sig på en hemmelig genvej.
Ikke dårligt tænkt, og det giver underlægningsmusikkens muligheder en ekstra dimension.
The medium is the message.
SideshowSideshowSkrevet 25/08-03 12:31 
Konsolkongen >
Er der overhovedt musik i Metroid Prime?
Er det ikke bare 2 stk ligunderlag der bliver gnidet mod hinanden?

Måske. Men i såfald er det et kodylt fedt liggeunderlag.
>>There's only Juan Pablo Angel<<
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 25/08-03 14:14 
Sideshow >
Konsolkongen >
Er der overhovedt musik i Metroid Prime?
Er det ikke bare 2 stk ligunderlag der bliver gnidet mod hinanden?

Måske. Men i såfald er det et kodylt fedt liggeunderlag.

Word.
(...)
millenniummillenniumSkrevet 25/08-03 14:17, rettet 25/08-03 14:18 
Egentlig syntes jeg også musikken i Red Faction (PS2) er meget vellykket. Ofte er der slet ikke noget musik, og når det kommer er det meget tilbagetrukkede og diskrete elektroniske ambient lyde, der passer godt ind i det 'giftige' sci-fi miljø.
The medium is the message.
Bede-xBede-xSkrevet 26/08-03 15:26 
3of19 >
Hvis jeg skulle vælge bare ét stykke videospils musik, ville det nok være titelmelodien til Panzer Dragoon 1. På Orta soundtracket er der den fulde version som bare giver én sus i maven IMO

Det kan jeg godt tilslutte mig.

Også Super Metroid, Symphony of the Nights og NIGHTS bør nævnes.

Men det er svært at vælge. Tit er det bare enkelte numre i et spil jeg falder for. fx elsker jeg sang 2 & 4 i Virtual On til Saturn. Følelsen af fart, intensitet og arkadespil er fanget i de numre. Som om komponisten har prøvet at fange den tids arkadespils ånd...
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 27/08-03 16:56 
Nobuo Uematsu

Eller sagt med spil, da han efter min mening var på toppen: FFVI & FFVII. Husker stadig numre som Forever Rachel, Aerith' Theme, FFVII Main Theme, A One Winged Angel og Liberi Fatali (fra FFVIII; selvom Nobuo toppede før da, producerer han stadig masser af kvalitetsmusik :)).

VGMix - indeholder bl.a. en masse arrangeret FF musik - et besøg værd
元気ですか。
MarcusMarcusSkrevet 21/09-03 21:02 
Kender nu også en del spil med god musik men jeg kan bedst li' Castlevania musik generelt. Faktisk lige meget hvilket i serien du spiller :) Dog er nogen selvfølgelig federe end andre men der varierer meningerne nok. Jeg tror umiddelbart jeg foretrækker Castlevania IV musikken og har prøvet alle undtagen 2(3) i serien....
SumezSumezSkrevet 21/09-03 21:38 
Hvad menes der med "2(3)"?? 3'eren har i hvert fald helt ufattelig god musik, også selvom det er til NES. Meget bedre end 4'eren IMO.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ThediazThediazSkrevet 21/09-03 22:34 
Ja jeg hopper også med på bubble bobble musikken...Den har været i mit hoved i mange år....hehe

Federe musik i et spil findes ikke :) Efter min mening...
Bare fordi grafikken er blevet bedre, betyder det ikke spillene er bedre!Spiller nu: DeathSmiles, Mass Effect 2, Call Of Duty: Black Ops
Zzap!Zzap!Skrevet 23/09-03 22:28 
Mysterious >Kender nu også en del spil med god musik men jeg kan bedst li' Castlevania musik generelt.

Dracula X´s musik!! DAAMNED! Det er godt! :)
Nok bedste Castlevania musik nogen sinde.
Jeg har desværre ikke en PC Engine (skal have en på et tidspunkt) men jeg har en CD med musikken.
For dem der skulle have lyst, kan nogle snippets downloades her: http://pcenginefx.com/TS/mp3_selections.html
(hvis man sidder med et 56kb modem vil jeg anbefale at starte med track 6 og 15).
Born to kill space
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 25/09-03 19:07, rettet 25/09-03 19:10 
Uuhh...listen er lang, men her er mine mest iørefaldende spil i tilfældig rækkefølge:

• Rygar (PS2 - bombastisk orkestermuzak af episk kaliber...)
• Demon's Crest (SNES - hvem er komponisten og hvad har vedkommende lavet ellers (måske Gigawing?)...en af de bedste gotiske lydsider nogensinde, som jeg simpelthen måtte konvertere til mp3-format!)
• Super Castlevania (SNES - klart de flotteste og mest dybe Castlevania-komponeringer, selvom Sumez nok ikke udviser enighed her... >;))
• Castlevania: SotN (PSX - transylvanske hymner med et spjæt tungmetal, som rykker for hårdt, men stilen er uren...)
• Castlevania: LoD (N64 - hvad 3d-gameplayet ikke formår, gør lydsiden...)
• Silent Hill (PSX - helt enig RJK, primært 2'eren, hvor Akira Yamaoka virkelig præstererer at give spillet *nerve*...)
• Metroid Prime (GCN - titelskærmen er iørefaldende prægtig mens resten er dejlig stemningsfyldt...)
• Brave Fencer Musashi (PSX - Tsuyoshi Sekito debuterer med en eminent lydside til et af Squaresofts bedste action-RPG'er!...)
• Zelda: OoT (N64 - stilen matcher perfekt spillets univers - kan specielt ikke få den underlige vindmølle-muzak ud af hovedet...)
• Radiant Silvergun (SAT - gribende dyb lydside til en shooter...)
• Raiden DX (PSX - den remixede musik er lige i øjet...)
• FFX (PS2 - tårevældende smuk...)
• Kingdom Hearts (PS2 - intro-melodien er flot, mens resten også følger Squares typiske høje lydstandarder...)
• Devil May Cry (PS2 - specielt musikken i forhallen...)
• Axelay (SNES - Sonys lydchip kommer igen til sin fulde ret og beviser, at SNES'en er og bliver et sonisk vidunder...)
• Strider (PSX - både den originale og orkester-udgaven er nynne-værdig...)
• Halo (XBOX - yderst stemningsfuld!...)
• Unreal (PC - læner sig en del op ad Halo-hymnerne...)
• TimeSplitters (PS2 - Graeme Norgate laver det fedeste FPS-muzak, punktum!...)
• Golden Eye (N64 - Graeme Norgate igen!...)
• Mega Man X (SNES og PSX - mindes især MMX2, kan godt lide rock-stilen...)
• Panzer Dragoon (SAT og XBOX - især 2'eren er episk dragende...)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
kimmerkimmerSkrevet 25/09-03 19:54 
Seiken Densetsu 2
JetSet Radio Future
Final Fantasy VI
Final Fantasy CC (Musikken minder mig så meget om SD spillene, måske derfor den virkelig fanger mit øre :-)
"So what?" "You try to defeat me with one finger?" "No. I pushed the vital point Gakuchu" "you're already dead"
CronossCronossSkrevet 25/09-03 22:15 
Helt klart Silent Hill 2, der også rangerer blandt noget af det fedeste instrumentale musik undertegnede nogensinde har hørt!

Og så er der naturligvis Morrowind... Ahhhh.
SumezSumezSkrevet 04/10-03 12:44 
Donkey Kong Country 2

Genialt og undervurderet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
MarcusMarcusSkrevet 04/10-03 13:18, rettet 04/10-03 13:19 
Sumez >
Hvad menes der med "2(3)"?? 3'eren har i hvert fald helt ufattelig god musik, også selvom det er til NES. Meget bedre end 4'eren IMO.

Hmm ja 3'eren har bestemt god musik, samme som 1 og 2 men nok mere godt musik i 3'eren, men jeg foretrækker stadig IV. Synes SOTN har ok musik men ikke noget specielt, så hellere COTM. Som også har et nummer fra Legacy of Darkness

Og ja FF spillene har også god musik. Specielt VII.
ChronoChronoSkrevet 04/10-03 13:26 
Sumez >
Donkey Kong Country 2

Også 1'eren for den sags skyld. 3'eren fik jeg aldrig spillet.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 04/10-03 13:31 
"Ikke noget specielt". Den kan du godt komme til at høre for ;) SotN har et af spilhistoriens mest enestående soundtracks efter min mening. Der er så godt som intet spil der har noget der bare minder om det.

Og ja FF spillene har også god musik. Specielt VII.

6'erens er nok mit favorit, efterfulgt af 5'eren og 4'eren. 7'eren har en del kedelige numre men ellers også en masse rigtig fede. Det sidste ordentlige FF soundtrack, synes jeg. Derefter har det haltet lidt. Især 10'erens musik kan jeg slet ikke lide, men dér er folk her nok lidt uenige med mig. Jeg foretrækker bare de gode gamle velsmurte melodier fra 16-bit dagene, som man kan nynne med på, fremfor 10'erens mere ambiente soundtrack.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 04/10-03 13:35 
Chrono >
Også 1'eren for den sags skyld. 3'eren fik jeg aldrig spillet.

3'eren står for mig som det ypperste i serien. Det er det største, og er spækket med hemmeligheder. Der er flag så man kan holde styr på hvor man mangler bonusbaner (fandeme rart), et meget bedre kort, som man kan rejse mere frit rundt på, virkelig flot grafik og det bedste banedesign. Jeg må nok indrømme at der var flere baner i DKC2 der bare skulle overståes. I 3'eren nød jeg næsten hver eneste.
Anyway, ja, de har alle genial musik. I det hele taget er Robin Beanland en rigtig god musiker. 2'eren skiller sig dog mest ud på dét område synes jeg.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 04/10-03 16:26 
Ved du hvad han ellers har lavet god musik til?

Ærgeligt at han nok ikke står for musikken i Donkey Konga, det ville ellers have været fedt.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
FourDFourDSkrevet 04/10-03 16:34 
zelda: TWW
Metroid prime
og så håber jeg da at donkey konga har noget god musik (næsten alt musik som nintendo laver er god sååååå) :)
Yeah, well, you know, that's just like, your opinion, manSpiller nu: World Of Goo, Grand Theft Auto: The B..., Final Fantasy Tactics A...
SumezSumezSkrevet 04/10-03 21:09 
Chrono >
Ved du hvad han ellers har lavet god musik til?

Banjo-Kazoie, Conker's Bad Fur Day.
Formoder også Donkey Kong 64, Diddy Kong Racing og Banjo-Tooie, men hæng mig ikke op på det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
UlrikOneUlrikOneSkrevet 05/10-03 02:29 
Mysterious >
Hmm ja 3'eren har bestemt god musik, samme som 1 og 2 men nok mere godt musik i 3'eren, men jeg foretrækker stadig IV. Synes SOTN har ok musik men ikke noget specielt, så hellere COTM. Som også har et nummer fra Legacy of Darkness

Og ja FF spillene har også god musik. Specielt VII.

NEJ! Castlevania III har den fedeste musik i hele serien :-)

Ej, jeg synes bare i realiteten ikke at Castlevania IV har andet end 2 (måske 3) klassiske Castlevania-numre, bane 1 og 3 (og mere eller mindre 2) og derefter er det lidt ned af bakke. Hvor man i III'eren får tæsket den ene fede Castlevania-klassiker efter den anden ind i fjæset.

Men som konkluderet allerede er, så har de første fire CV-spil generel rigtigt fede melodier Synes ikke GBA-titlerne har nået samme standard, og jeg har ikke hørt SOTN-soundtracket (som jeg har hørt blandende ting om). Dracula X (SNES)-musikken synes jeg er god, men heller ikke mere end det. Lidt for lys og 'nuttet' og ikke helt atmosfærisk nok til et CV-spil.
SumezSumezSkrevet 05/10-03 04:56 
Organic >
Lidt for lys og 'nuttet' og ikke helt atmosfærisk nok til et CV-spil.

Hehe. Så skal du høre Maria's end theme ;)
SotN har netop det dystre humør, som SotN slog fast for CV serien, og jeg glæder mig meget til at høre Yamane's soundtrack til Lament.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
MarcusMarcusSkrevet 05/10-03 14:11, rettet 05/10-03 14:14 
ja Dracula X/Vampires Kiss(SNES) musikken er god(Men kan også bedre li' musikken fra CV 1,2 & 3 :) .

Jeg synes der er mange fede numre i CV IV, Starten, Biblioteket, Der hvor man hoppet på kister....kan ikke lige komme i tanke om flere af de virkeligt fede numre.

Resten er gode efter min mening så jeg synes det har det bedste soundtrack :)

Og er også enig i at GBA spillene ikke er oppe på så højt et niveau. Kan dog bedst lide musikken fra COTM af de tre..og det er melodien i starten(første område man er) og den melodi som var taget fra Legacy of Darkness.

Ved faktisk ikke hvilket soundtrack jeg bedst kan li' af HOD & AOS.

Og som sagt. SOTN har en masse gode numre men ikke nogen der virkeligt kan slås fast som klassikere modsat I,II,III, IV & COTM efter min mening :) Muligvis også Dracula X, men jeg har ikke spillet det så meget og har slet ikke prøvet PC Engine versionen.
SumezSumezSkrevet 05/10-03 19:45 
Mysterious >
Ved faktisk ikke hvilket soundtrack jeg bedst kan li' af HOD & AOS.

Betyder det at du godt kan lide HoD's soundtrack? For jeg kan ikke fordrage det. AoS har et ganske godt et. Især kan jeg godt lide klokketårnets musik.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
The BruceThe BruceSkrevet 06/10-03 00:39, rettet 06/10-03 10:56 
Hele soundtracket til Faxanadu (NES)
Boss-battle musikken i Fester's Quest (NES)
(Især) Credit musikken i Wizards & Warriors (NES)
Castlevania (Werter's Echte) (NES)
"I have a briefcase that turns into a helicopter!"- James Bond
MarcusMarcusSkrevet 06/10-03 08:30 
Enig i at Wizards & Warriors har fed musik :) & hvorfor skrev du Werter's Echte i parentes ved Castlevania?

Sumez>> Altså....en del spil i serien har efter min mening bedre musik men jeg synes det er god nok musik ja :)

Dog er der lidt for mange mystiske tunge melodier som er lidt underlige. Men tænker fx. på start melodien, og der hvor man render rundt højt oppe i luften. Og så mener jeg også der her er nogle få andre steder.

AoS har efter min mening en masse ok musik igen som man ikke rigtigt er fedt men nærmere ligesom SOTN med en masse ok musik man ikke rigtig lægger mærke til. Derimod er der et par sange jeg lægger mærke til i HOD men til gengæld også nogen jeg ikke så godt kan li'.
MarcusMarcusSkrevet 06/10-03 20:05 
Ville også lige nævne Unreal Tournament....nogle rigtig fede melodier....sætter adrenalinen igang for mit vedkommende :)
KTCKTCSkrevet 06/10-03 21:10 
Hørt, både UT og det gamle Unreal har nogle fede tunes.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
MarcusMarcusSkrevet 08/10-03 07:53 
Ok, har ikke hørt Unreal musik så meget faktisk :(
Men Daggerfall's musik er også fed nok :) (Forgængeren til Morrowind)(Kooik sælger det) :)
KalicolaKalicolaSkrevet 08/10-03 09:15 
Turrican uden tvivl, og alt hvad cris huelsbeck (eller hvad han nu hedder) har lavet, manden er genial.
For The Love Of The Game
KTCKTCSkrevet 08/10-03 10:53 
Endnu mere hørt! Jeg er stor fan af Chris Hülsbeck, og det er rart at se, at man ikke er alene :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KalicolaKalicolaSkrevet 08/10-03 12:06 
manden er jo kongen.. hvad er der egentligt blevet af ham?

jeg ku egentligt også godt li musikken i spacestation: sillicon valey
For The Love Of The Game
SumezSumezSkrevet 08/10-03 12:19 
Jeg kender ikke så meget til Factor 5, men han arbejder stadig hos dem, og står da også for musikken i de nyeste Rogue Squadron spil til Gamecube, desværre er det jo ikke originalkompositioner :/
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KTCKTCSkrevet 08/10-03 12:33 
Ja, som Sumez nævner, arbejder han i USA, hvor han blandt andet laver musik til Factor 5's spil.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KalicolaKalicolaSkrevet 08/10-03 14:36 
interessant.. men det er jo så bare begrænset hvor meget han selv kan få lov til at komponere, når de jo kun laver star wars spil.. Var der ikke engang noget med at factor 5 var igang med et nyt turrican spil, det er sgu nok blevet canceled.
For The Love Of The Game
94 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig