X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Eksempler på spil med gode historier i historien


Svar
JmogJmogSkrevet 01/07-17 19:25, rettet 01/07-17 19:28 
Noget jeg altid elsker er når et spil har mere end bare ét enkelt gennemgående plot. Sekundære historier som enten står alene eller understøtter det primære plot, men er helt uobligatoriske for at gennemføre spillet. Mit yndlingseksempel på det er Far Cry 4.

Rundt omkring i Far Cry 4's verden er der spredt diverse collectables. De fleste er ligegyldige, men brevene burde nærmest være obligatorisk læsning for alle der spiller spillet. Uden dem er historien i spillet ganske ligegyldig. Med dem forandres ens forståelse for historien, karaktererne og hvad der er foregået forud for det man spiller dramatisk. De gør Pagan Min til en langt mere interessant og tragisk karakter fremfor bare "arketypisk karismatisk og skør despot". Det umiddelbare plot er at Pagan Min var med i forældrenes modstandskamp mod det gamle regime og forrådte dem til sidst og tog magten for sig selv fremfor at bringe demokrati til regionen. Faderen dør i modstandskampen mod Pagan Min og moderen emigrerer i sorg med sit barn (spilleren). Man vender selv tilbage som voksen for at stede sin moders aske til hvile og rives med i modstandskampen som sin fars arvtager. Læser man alle brevene derimod, er der langt mere kød på historien.

SPOILER-TEKST:
Under forældrenes modstandskamp mod Pagan Min går moderen undercover (faderens idé) i Mins organisation for at spionere mod ham. Efterhånden som man læser flere og flere af brevene viser det sig at det virkede lidt for godt. Moderen omvendes af Min og forelsker sig i ham. Og de får et barn sammen. Faderen dræber i raseri barnet, hvilket resulterer i at moderen slår faderen ihjel. Tilbage står Min med et styre hvis største rival er væk, men han har mistet kvinden han elskede såvel som sin nyfødte datter.

Det giver det en helt anden dimension med alle de tilsyneladende skøre radiobeskeder spilleren får fra Min, hvor han agerer venligt på trods af de ting man går og laver mod Mins styre. Han ser ikke kun en rival, han ser også den sidste rest af den familie han mistede. Du er sønnen af kvinden han elskede, halvbror til hans datter. Han ønsker ikke at slå dig ihjel. Istedet for en skør despot ser man en ensom mand med uendelig magt, som ikke kan hjælpe ham med at få det han allermest ønsker sig. Sin familie tilbage. Og her kommer du så, et minde om fortiden. Barn af manden der tog alt fra ham og kvinden der for en kort stund gav ham alt.

Uden brevene er det valg man får til sidst, da Min kaster håndklædet i ringen og letter i helikopteren også ganske anderledes. Du kan skyde den ned. Det er et mål. Det vil ikke være spor svært. De fleste vil gøre det fordi de kan. Fordi det er "skurken" der flygter. Havde jeg ikke læst brevene, så havde jeg klart skudt den ned. Fordi jeg havde læst dem, så lod jeg ham stikke af. Han havde lidt nok.

Det løftede en ellers generisk kampagne til noget meget mere interessant. Der kom også et ekstra lag på ved at brevene ikke findes i kronologisk rækkefølge, så der springes (scriptet, heldigvis) i tid og sted, hvilket gør at man gradvist bliver klar over at der er meget mere kød på fortiden end man tidligere troede.

Andre gode eksempler jeg kan komme på er Uncharted 4, som jeg synes gør det lige så godt. Her er historien i historien hele det bagvedliggende med, hvad Avery og de andre pirater gjorde i fortiden og hvordan deres plot udviklede sig. Her gøres det ekstra fedt ved at det ikke kun er breve man læser men også ting man ser efterhånden som man besøger ruiner, rester af tidligere kampe og andre fingerpeg. Det blev bare bedre og bedre gennem hele spillet og man føler virkelig man går i piraternes fodspor.

I den mindre ende er sådan noget som Arkham Asylum, hvor man finder interview-bånd med de indsatte på. Jeg kunne rigtig godt lide den udvikling man ser der er i Jokerens, hvor man kan se hvordan han gradvist får omvendt Harley til sin side fra bånd til bånd.

Andre gode eksempler?
3of193of19Skrevet 02/07-17 12:21 
Lost Odyssey
JmogJmogSkrevet 02/07-17 13:53 
Lidt mere uddybning ;-)
jaesjaesSkrevet 02/07-17 17:03, rettet 02/07-17 17:05 
Hovedpersonen i spillet, Kaim, har levet noget i stil med 1000 år. På visse punkter i spillet åbner man for nye mini-noveller der fortæller om en række begivenheder i Kaims liv. Der er over 30 i alt. Jeg kan ikke huske om det er 100% kronologisk i historien eller kræver ekstra udforskning (mener det er det første).

Det er ikke et krav at man læser dem, men de er ret velskrevne og giver et ekstra lag til karakteren. De er også flot sat op, med baggrundsgrafik med lidt effekter og musik, begge dele passer til den konkrete minihistorie. På den måde føles det en smule som en graphic novel.

Andre eksempler? Kender ikke til noget mere gennemgribende, men de fleste såkaldte immersive sims - Deus Ex, System Shock, Dishonored osv. - har world building og minihistorier der bidrager positivt til den samlede oplevelse.

I det nye Prey er det fx ret helhedsorienteret og ikke kun audio/text-logs som ellers er blevet en standard - genstande, madopskrifter, uddrag af artikler, billeder, forskernes notater, uddrag af bøger, e-mails man nogle gange skal hacke for at kunne læse, og en del andet. Af minihistorier der det sådan noget som at du kan læse en persons e-mail, og senere læser du tilfældigt e-mails på en anden persons computer og finder ud af, at de har en eller anden relation. Formentlig kan disse minihistorier også brede sig til andet end mails.
SumezSumezSkrevet 03/07-17 08:36, rettet 03/07-17 08:37 
Ja, de små historier i Lost Odyssey var virkelig en overraskelse. Det føles meget "udenfor" resten af spillet, men det er vel reelt også emnet i den her tråd, som jeg forstår det. De er vist også alle skrevet af en rimelig anerkendt japansk forfatter.
Stemningen i historierne er svingende, men er oftest meget tung og følelsesladet modsat spillets lidt mere typiske JRPG-humør. Jeg endte også med at springe størstedelen over jo længere i spillet jeg kom, men det er de færreste historier jeg fortrød at jeg satte mig ned og brugte tid på at læse igennem. Nogle af dem er virkelig tårepersere.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig