X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

VR-bøvl med HTC Vive og 'Vii'-controllere


Svar
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 18/10-16 01:26, rettet 18/10-16 01:44 
Nogen herinde med Vive eller har prøvet det?

Jeg fik hænderne i HTC Vive VR for en uges tid siden og havde heldigvis ferie til at rode med det. http://www.playright.dk/forum/emne/29894-ny-pc#737491]Jeg har bygget en pc udelukkende til VR[/LINK]" target="">Jeg har bygget en pc udelukkende til VR - det hele har kørt problemfrit, ud over hvad der må være "børnesygdomme" her i den spæde begyndelse...

Desværre begyndte jeg at opleve frame-stuttering i spil og senere også med "Vii"-controllerne. Mange Vive-brugere virker til at være i samme båd, mens andre synes upåvirkede. Det ser ud til at opstå i forskellig grad - og med mange forskellige løsninger/forslag. Ingen af disse har hidtil fikset problemet her. Det er som om, det bare er sket, jo mere Vive er blevet brugt. Der er ikke ændret markant på nogle systemindstillinger (ud over et par Windows 10-opdateringer). Og uanset hvad jeg senere har ændret på, ud fra brugeres anbefalinger og min egen eksperimenteren, er der stadig stuttering af spil+controllere (eller vel nærmere en slags "ghosting", når de bevæges til højre/venstre).

Jeg har læst mange Reddit-tråde uden at blive mærkbart klogere - det har andre helt sikkert også :P

Dette har sat en stopper for en solid VR-oplevelse - noget nogen har kaldt for en åbenbaring virker helt ude i hampen, i hvert fald når det bare hakker derudaf og giver svimmelhed. :/

Set fra mit headset var VR i starten - de få dage hvor VR kørte stort set fejlfrit - en medrivende (forfriskende) oplevelse, der måske kan sammenlignes lidt med at opleve Wii for første gang, nu bare med mere indlevelse for krop og sjæl (dog fortsat uden at få føle- og lugtesansen med...eller der er lidt vibration i controllerne!).

Min tanke er...

1. Inkompatibelt hardware (kan kun forestille mig de 2 x 8 GB RAM, der matcher mit system, men som ikke fremgår af producentens liste over testet RAM).
2. At det skete efter en firmware-opdatering af controllerne (der først lykkedes med et microUSB-kabel til min Sony Z3-smartphone...Windows 10 Home (64-bit) kunne ikke opdatere Vive-controllerne med de medfølgende USB-kabler).
3. At det er et problem med seneste grafikkortdriver (Nvidia GTX 1060 3GB) - jeg mindes ikke bøvl med controllerne inden driver-opdateringen (fra v372.70 til v373.06, der skulle afhjælpe framerate-bøvl, men det har jeg altså ikke fået glæde af).

Jeg er nået til et sted i fejlfindingsprocessen, hvor jeg har lyst til at kaste controllerne tilbage til Elgiganten i Nykøbing. MEN der ikke skyggen af problemer, når jeg tester Vive-opsætningen i det virtuelt aftegnede SteamVR-rum (simpelt TRON-agtigt VR-rum, som Vive-headsettet kan startes i, hvorfra man kan starte spil og andet). Her trackes både controllere og headset flydende af de to basestationer, som er monteret på vægge over for hinanden i ca 2,30 m højde med en diagonal afstand på ca 4,80 m...med 5 m som maks ifølge vejledningen).

Havde ellers set frem til at prøve Serious Sam i VR, der er "early access"-udgivet i dag. Men man får jo total spat af det framerate-hakken (der ikke er konstant men nok til at VR-illusionen falder fra hinanden og ubehagen tager over) ... :/

OBS: Inden jeg opdaterede firmwaren i controllerne, siger min hukommelse mig, at der ikke var frame-stuttering i spil (der virker til at opstå med tilfældige intervaller, mens controllerne kun "ghoster", når jeg bevæger dem til højre og venstre) - men som altid kan ens hukommelse begynde at virke "uklar", når man har afprøvet et utal af mulige løsninger...og så er det jo nemt at skyde skylden på selve VR-udstyret :/
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 18/10-16 01:37, rettet 18/10-16 01:39 
Shmup-minispillet Xortex 26XX er forresten det sjoveste, jeg har oplevet i VR, indtil videre (uden frame-stuttering, måske fordi det spilles i et meget afgrænset VR-område).



Direkte link: https://www.youtube.com/watch?v=V2cqitgi1ko

(Det er ikke mig i videoen! :))
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/10-16 02:04 
Har du prøvet at sætte alle grafiske options ned på laveste, bare for at afklare at det ikke er din PC der ikke er kraftig nok?
Spiller nu: Phantasy Star IV
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 18/10-16 03:06, rettet 18/10-16 03:10 
Mit system er mere end VR Ready ifølge SteamVR Performance Test (med CPU-overclocking er min score 7.9, hvor fx 10,6 er så godt som perfekt). Mit grafikkort er lidt kraftigere end minimum specs til VR, plus det er fabriksoverclocket (men et enkelt spil, http://store.steampowered.com/app/468700/]NVIDIA® VR Funhouse[/LINK]" target="">NVIDIA® VR Funhouse, anbefalede laveste grafikindstilling specifikt til min GPU - det gav mig stadig frame-stuttering, men controllerne trackede problemfrit uden ghosting).

Min "baseline" for at løse problemet er et grafisk simpelt spil, der ikke har grafiske indstillinger (The Lab, gratis og indeholder en masse minispil, bl.a. det ovenfornævnte shmup, der er et godt udgangspunkt for at opleve Vive første gang, hvor der ikke kan ændres på grafiske indstillinger).

I de mange Reddit-tråde, jeg har tjekket, anbefales det at justere grafikkortets driverindstillinger: fx slå antialiasing fra, Vsync fra, Power management mode (Prefer maximum perf), Max prerendred frames (1)...har prøvet alt dette og mere til (diverse BIOS-indstillinger). I selve SteamVR, der kører VR-spillene, er der også diverse indstillinger som "Allow reprojection", der - uden at have sat mig fuldt ud ind i teknikken - er noget med at "opretholde" frameraten, hvis denne i spil dykker under de 90 FPS, som er standarden for Vive (nogen forslår at slå Reprojection "fra", andre "til" - gør ingen mærkbar forskel i mit setup).

Det virker oppe i tiden at lege med (tweake) supersampling i Vive, der skulle gøre VR-kvaliteten skarpere. Det kigger jeg først nærmere på, når frame-stutteringen er fikset, for supersamplingen er næppe løsningen her, da det presser GPU'en endnu mere.

Vii-controllerne (og The Lab-spillet) fungererede jo først fint på alle standardinstillinger - uden at jeg ændrede noget som helst (inden opgradering af grafikkort-driver og controller-firmware). Herefter er det kun blevet værre og værre (selvom jeg gik tilbage til standardindstillinger - deraf min mistanke om bøvl med firmware eller seneste grafikkortdriver SELVOM den version skulle løse framerate-bøvl). Jeg har ikke fået tjekket om en rollback af controllernes firmware er muligt (men har ikke set nogen nævne det som en løsning).

Min pc er overclocket fra 2,7 GHz til pt ~3,9 GHz...det er ganske højt og nok kun muligt, fordi jeg bruger væskekøling (andre med samme CPU og bundkort kom op på maks 4,5 GHz, men det prøver jeg først senere, hvis systemet kører stabilt - hvilket det ellers gør ud over Vive - og har prøvet at gå tilbage til CPU-standardclocken med Vive...giver stadig frame-stuttering). Grafikkortet skulle kunne overclockes en 100 MHz mere på hukommelsen (venter jeg lidt med, da jeg tvivler på at det er løsningen).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/10-16 11:25 
Så du har prøvet at sætte grafikken lavere? Det er svært at blive klog på ud fra dit svar :)

Bare fordi Steam VR siger at du kan køre spillene, betyder det nok ikke at de kan køre med max settings. GTX 1060 er ikke den hurtigste GPU på markedet, men jeg ville da bestemt også tro at det skulle være muligt at få til at fungere :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 18/10-16 17:19, rettet 18/10-16 18:20 
Så må jeg jo hellere citere mig selv ;P

SkyblazeR>
...Min "baseline" for at løse problemet er et grafisk simpelt spil, der ikke har grafiske indstillinger (The Lab, gratis og indeholder en masse minispil, bl.a. det ovenfornævnte shmup, der er et godt udgangspunkt for at opleve Vive første gang, hvor der ikke kan ændres på grafiske indstillinger).

Med andre ord: et helt enkelt spil, der burde køre problemfrit (og har gjort det som sagt).

SkyblazeR>
1060 er ikke den hurtigste GPU på markedet, men jeg ville da bestemt også tro at det skulle være muligt at få til at fungere :)

GTX 1060 er det, jeg vil betale for til VR (det mest prisbillige) plus officielt "VR Ready"-godkendt af Nvidia. Mit er som sagt fabriksoverclocket og deraf noget hurtigere end Nvidias eget GTX 1060-standardkort.

Kortet vil helt sikkert halte efter i (kun VR-)spil på høje indstillinger, men den slags spil har jeg slet ikke kørt (i non-VR-spil, siger folk, at GTX 1060 kører flere nye spil problemfrit på højeste grafikindstillinger i 1080p).

Det er dog IMO penge ud af vinduet at betale 50-70% mere for GTX 1080 - til minimum 5000 kr - eller en CPU for den sags skyld), når mere prisgunstigt hardware kan overclockes til at yde på højde med langt dyrere hardware.

In any case, andre med GTX 1060 synes at kunne bruge HTC Vive problemfrit, så noget er *gået galt* et eller andet sted i mit setup. :/

Jeg har lige justeret basestationerne (kun vinklen, så de peger mere ned mod mit spilleområde, der er maks ca. 4 x 2,4 m)...

VR-bøvl med HTC Vive og 'Vii'-controllere
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/10-16 17:34 
Jeg prøver såmænd kun at komme med forslag der kan hjælpe. Et enkelt spil, hvor du ikke kan ændre grafiske indstillinger, repræsenterer næppe alle andre spil du har adgang til. Det var en nem og enkel måde at udelukke GPU'en på.

Selvom du overclocker, til naturligvis mærkbart bedre performance, betyder det nu ikke at det kan matche de dyrere produkter. Hvis det var så simpelt ville de aldrig sælge andet end entry level. Der er andet end bare clock speed der spiller ind :)

Dét sagt, så ville jeg nok også selv gå efter en unlocked i5 (har jeg også haft to af), merprisen for en i7 er ret voldsom. Vi snakker næsten ny konsol-pris :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 18/10-16 18:37, rettet 18/10-16 18:38 
Forslag = et enkelt forslag (ændring af grafikindstilling)? ;)

Jeg nævnte at have kørt på laveste grafikindstilling med VR Funhouse - uden at undgå frame-stuttering. Og det ene spil, The Lab, har som sagt enkel grafik (flere bruger derfor dette spil som baseline for at løse frame-stuttering).

Det er muligt at matche eller ligefrem overgå dyrere produkter mht deres standard-specs - naturligvis ikke i antallet af kerner, hukommelsesbåndbredde osv. - så længe man har god køling (CPU-mæssigt kan der virkelig spares mange penge - jeg valgte selv den prisbillige i5 6400, der vel er blandt verdens pt hurtigste CPU'er, når den er optimalt clocket). Jo heller ikke muligt at matche dyrere produkter, *der er overclocket*.

Jeg ikke selv lyst til betale flere tusind kr mere for en kraftigere CPU/GPU, når billigere hardware kan køre nyere spil tilstrækkeligt godt ved at overclocke. Men nogen ønsker at fremtidssikre og køre alt på de højeste indstillinger. Jeg ved dog ikke, om det reelt giver en mærkbart bedre spiloplevelse ift at kunne mærke et større hul på bankkontoen :)

Jeg ved dog, at GTX 1060 kan køre VR problemfrit - bare pt ikke hos mig, men det betyder ikke, at det ene og alene er GPU'ens skyld.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/10-16 18:46 
Det siger jeg heller ikke. Men det lyder så heller ikke til at du tager særlig godt imod forslag uanset, når du bare blankt afviser.
Jeg håber du finder en løsning på problemet uanset :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 18/10-16 19:21 
FWIW kører The Lab fint på mit 970. Ved ikke hvor det ligger i forhold til dit 1060, men som reference...
j/k
JmogJmogSkrevet 18/10-16 21:11 
Under.

The Lab burde køre perfekt med dit grafikkort. Funhouse er en dårlig test dog, da det har de mest vanvittige optimalkrav siden Crysis 1. Har du andet at teste med? Hent for eksempel en af de gratis demoer. Brookhaven Experiment eller lignende.

Er det muligt at negradere firmwaren på controllerne? Mit gæt er at de kører perfekt i menuerne, fordi menuerne konstant holdes uptodate/er en del af selve Steam. Der er sikkert ændret noget i den nye firmware som ikke snakker med API'et på samme måde som spillene er kodet til.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 19/10-16 18:38 
Konsolkongen>
Det siger jeg heller ikke. Men det lyder så heller ikke til at du tager særlig godt imod forslag uanset, når du bare blankt afviser.
Jeg håber du finder en løsning på problemet uanset :)

Det var ikke min intention at afvise blankt, men hvis du havde prøvet alt det, jeg har prøvet, så ville du sikkert også være lidt "træt" af ret oplagte forslag. :)

Ret mig hvis jeg tager fejl - det du siger er at ændre til en lavere grafisk indstilling for at udelukke GPU'en som problemet? Det gjorde jeg jo med det ene spil (Funhouse), der teknisk set pt er et af verdens mest avancerede VR-spil. Her var der en smule frame-stuttering (det kan jeg leve med) - mens de virtuelle controllere virkede problemfrit her. Det siger mig, at der et softwareproblem med The Lab, som sagt et langt mere enkelt grafisk spil, pga både frame-stuttering + controller-stuttering: som jeg ser det, udelukker dette GPU'en (især da folk med GTX 980ti oplever lignende stuttering, mens andre ikke gør).

Jeg flyttede i går Steam-mappen + spil fra en lynende hurtig Samsung NVMe SSD til en ny, formateret SSD. Løste ingenting, bort set fra at køre på en noget langsommere SSD.

Her er en Youtube-video, der viser det eksakt samme problem (virtuel controller-stuttering)...



https://www.youtube.com/watch?v=jy9Z-zklXUU

Pågældende har tilsyneladende løst problemet for 3 mdr siden med en update (hvilken er pt noget uspecifik - jeg har allerede opdateret alt her).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
JmogJmogSkrevet 19/10-16 18:56 
Hmm, prøv at rekalibrere rummet/controllerne. Altså hele setuppet du gjorde som det første da du fik dem.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 19/10-16 18:57, rettet 19/10-16 19:02 
slk486>
FWIW kører The Lab fint på mit 970. Ved ikke hvor det ligger i forhold til dit 1060, men som reference...

Har du mulighed for at tjekke controllernes firmware-version? Hvilken grafikdriver kører du med (tvivler dog på at det er et driverproblem)?

Jmog>
Har du andet at teste med? Hent for eksempel en af de gratis demoer. Brookhaven Experiment eller lignende.

Jeg nåede at installere Serious Sam VR i går, men så døde mine controllere (havde glemt at oplade dem!). Jeg var lige midt i de grafiske indstillinger inden start af første mission, opdager lavt batteriniveau, lægger headsettet fra mig, tager det på igen, og så er der bare den værste frame-stuttering :/ ...slukkede pc og gik i seng.
Prøver i aften igen. :)

Jmog>
Er det muligt at nedgradere firmwaren på controllerne? Mit gæt er at de kører perfekt i menuerne, fordi menuerne konstant holdes uptodate/er en del af selve Steam. Der er sikkert ændret noget i den nye firmware som ikke snakker med API'et på samme måde som spillene er kodet til.

Pt ingen anelse. Oplevede umiddelbart ingen controller-stuttering (som i den linkede YT-video) i Funhouse eller Serious Sam, men nåede dårligt at komme i gang (med SS). Og jo, alt kører perfekt i SteamVR-menuerne, ingen stuttering whatsoever.

Opdagede præcis samme controller-stuttering i Vive VR Tutorial. Jeg mener det er udviklet af Valve ligesom The Lab. Det var der ikke i sidste uge - efter opsætningen af Vive. Og her var det kun firmwaren i controllerne, der ikke var opdateret. Så det siger mig, at problemet blev introduceret efter opdateringen af controllerne. Og kun i The Lab/Vive tutorial af Valve. Der er i hvert fald noget, der ikke "snakker godt sammen". :/

Satser på at kontakte Steams support.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 19/10-16 19:01, rettet 19/10-16 19:02 
Jmog>
Hmm, prøv at rekalibrere rummet/controllerne. Altså hele setuppet du gjorde som det første da du fik dem.

Gjort adskillige gange - justerede også vinklen på de to basestationer/lighthouses. Trackingen af headset+controllere er fortsat problemfri i SteamVR-menuerne og SteamVR-rummet (med fortsat controller-stuttering i The Lab + Vive VR Tutorial).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig