X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Europamesterskabet i Tetris i Danmark 13.-14. marts


Svar
SumezSumezSkrevet 12/03-15 12:24 
....eller verdensmesterskaberne i europæisk Tetris
Så lige at der mangler en decideret tråd om det, selvom det har været nævnt et par gange herinde.

Er nødt til at larme lidt omkring det herinde, da jeg hjælper med til at sætte stream op begge dage.
Vi kører fra i morgen eftermiddag indtil langt ud på natten efter lørdag, med fest og koncert.

Håber på allermindst at se et par folk herinde fra til en øl over lidt Tetris eller nogle af de andre spil fra arkadehallen derude. :)

Og for folk der ikke dukker op, så kommer vi til at køre stream fra denne Twitch-kanal det meste af weekenden:
http://www.twitch.tv/tetriseurope

Der kommer rimelig vilde spillere fra alle steder i verden. Bl.a. Jani og Terry fra Finland og USA, der har verdensrekorderne i hhv. PAL og NTSC versionerne af Tetris til NES. Og lørdag kommer Qlex, der for nyligt mest er kendt for at have stået for Tetris-fremvisningen til AGDQ tidligere i år, og viser hvad han kan på Tetris The Grand Master. Så vi regner med at se Tetris løftet til et niveau der aldrig før er set i Danmark.

Flere detaljer på Facebook og hjemmesiden: http://tetriseuropeanchampionship.com/
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Per SPer SSkrevet 12/03-15 13:42 
Jeg har sagt det før, mænd er ikke kræsne, og vil til alle tider finde fornøjelse i at håndtere kasser i alle størrelser og former, helt uden diskrimination. Heads up, hvis der er kvindelige deltagere i konkurrencen.

Lyder som et fint arrangement, men har desværre ikke mulighed for at komme.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
SumezSumezSkrevet 16/03-15 17:24 
Fuldstændig sindssygt, det her (fra finalen):

https://www.youtube.com/watch?v=KKGgcsCt8KM

Europamesterskabet i Tetris i Danmark 13.-14. marts
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/03-15 18:03 
Hvorfor stopper han halvvejs?

Jeg kender ikke så meget til Tetris på NES :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
DarkbeatDarkbeatSkrevet 16/03-15 18:12 
Han giver nok op fordi han ikke kan følge med mere. Men det er fedt :D
SumezSumezSkrevet 16/03-15 18:25, rettet 16/03-15 18:27 
Konsolkongen>
Hvorfor stopper han halvvejs?

Jeg kender ikke så meget til Tetris på NES :)

Level 18 er normalt anset som det level der maksimalt er spilbart på PAL versionen til NES (level 19 og opefter svarer til level 29+ i NTSC). At han laver en fuld clear på level 20 er fuldstændig absurd.
Han stopper fordi det ikke er teknisk muligt at flytte brikkerne langt nok ud i siden før de lander når hans stak er så høj som den er. På NES låser en brik med det samme når den rammer stakken, så man kan ikke nå at flytte den bagefter.

Her er iøvrigt en video med en af dem der lavede den der fremvisning til AGDQ, som var flink nok til at kigge forbi og sætte en ny rekord på mit TGM2 board:
http://www.twitch.tv/tetriseurope/b/636749496?t=1h2m15s
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/03-15 20:04 
Tak for forklaringen :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 16/03-15 20:32, rettet 16/03-15 20:33 
Skynd dig at se Ectacy of Order. Den er meget indsigtsfuld i Tetris spillet og dets superliga.

Thor!
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 16/03-15 20:50 
Jeg synes den er ret ensidet i den måde den behandler NES Tetris som "det eneste rigtige" Tetris, og er ikke så interesseret i den bagvedlæggende historie, men personerne den omhandler er alle fantastiske mennesker, der siger en masse spændende ting om spillet, og det gør den i hvert fald værd at se. Iøvrigt også skægt at deltage i Twitch-chatten mens weekendens turneringer stod på, jeg tror størstedelen af filmens hovedpersoner deltog aktivt.

Nu kom de folk der havde lavet filmen også på besøg her i weekenden for at deltage i konkurrencen, og de var begge super hyggelige og underholdende at hænge ud med, så skal heller ikke være for hård ved den. :) Der er en efterfølger på vej.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 16/03-15 20:54, rettet 16/03-15 20:55 
Personlig havde jeg min Tetris-debut på en DOS PC, så det er "min" rigtige version. :) Men hvis fan-kulturen mener det er NES så er det NES I guess.

Det rimede sgu.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 16/03-15 21:38, rettet 16/03-15 21:52 
Fan-kulturen mener ikke det er NES. NES-spillerne mener det er NES. :) Jeg tror det, i forbindelse med Ecstasy of Order, kommer af at NES-udgaven var væsentlig mere populær i USA (hvor GB-udgaven var klart favoritten herhjemme - men de fleste fans er enige i at det er en ret dårlig udgave), og selvfølgelig at det er den udgave af spillet filmens skabere sværger til. Jeg stiftede også selv først bekendtskab med spillet i forbindelse med en af de tidligste DOS-udgaver.

NES-udgaven har dog nogle stærke kvaliteter. Der er bl.a. randomizeren der er mere fair end nogen af de tidligere versioner, men stadig væsentlig mere tilfældig end de fleste senere, og derfor gør det meget farligt at tage risici, eller spille mindre perfekt. Det var også den første Tetris-udgave (sammen med GB) med piece preview, hvilket har haft en enorm indflydelse på spillet, og er en sindssygt vigtig del af det.
Spillets største fejl mener jeg personligt er den horribelt langsomme DAS (hastigheden til siderne når man holder knappen nede) og manglen på wallkicks. Det gør at spillet føles unfair og begrænsende i forhold til mange nyere udgaver, der er mere tilgivende og nemmere at styre. Men det gør det selvfølgelig også noget mere hardcore.
Det er klart den udgave der er ældet bedst i forhold til hvor tidligt det er, og derfor giver det mening at se det som "klassikeren".


De udgaver der spilles mest, sådan bredt fordelt over hele fan-kulturen, er nok Nullpomino, Cultris 2, og TGM2 eller 3. De to første er ikke engang officielle Tetris-spil, men det hænger sammen med at der ikke er særlig meget kærlighed til de officielle guidelines nu om dage. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 16/03-15 22:04 
Hvad er wallkicks?
SumezSumezSkrevet 16/03-15 22:06 
Når der ikke er plads til at rotere en brik som du ønsker (hvis den f.eks. er opad en væg), og spillet derfor flytter den ét felt til højre eller venstre for dig, for at gøre plads til den.
Det gør to ting for mig: Får spillet til at føles mere flydende og behageligt at stye, og tillader nogle tricks og smartere placeringer af brikker der ellers ikke havde været muligt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 17/03-15 09:59 
Sumez>
Fan-kulturen mener ikke det er NES. NES-spillerne mener det er NES. :) Jeg tror det, i forbindelse med Ecstasy of Order, kommer af at NES-udgaven var væsentlig mere populær i USA (hvor GB-udgaven var klart favoritten herhjemme - men de fleste fans er enige i at det er en ret dårlig udgave), og selvfølgelig at det er den udgave af spillet filmens skabere sværger til. Jeg stiftede også selv først bekendtskab med spillet i forbindelse med en af de tidligste DOS-udgaver.

Det hænger vel også sammen med, at Nintendo formåede som den første virksomhed at afholde Tetris mesterskaber i 80'erne, som et led i markedsføringen af NES. Lidt ligesom styresystemer. Det bedste valg er ikke nødvendigvis det som bliver valgt. :)
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 17/03-15 10:14 
De mesterskaber har sikkert haft en stor indflydelse, og forklarer hvorfor den udgave er meget mere populær i USA sammenlignet med resten af verden, det havde jeg ikke tænkt over. :)

Nintendo var også de første der formåede at udgive en korrekt licenseret udgave af Tetris i forhold til ELORG (Sovietunionens statsejede softwareselskab), hvilket betød at bl.a. Atari/Tengen og Segas udgaver blev ugyldiggjort rent legalt, og Tetris var i den grad en killer app der nok har en gigantisk del af ansvaret for Game Boy's store succes.

That said, så er Sega Tetris en af de absolut bedste tidlige udgaver af spillet. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig