X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Køn, feminisme og computerspil


Svar
millenniummillenniumSkrevet 16/09-14 09:20, rettet 16/09-14 09:32 
Det er gået totalt over hovedet på mig, men hvis man skal tro Politikens vinkel, har der åbenbart været noget af en chat-krig i USA efter nogle femininistiske spillere kritiserede videospillenes generelle beskrivelser af kvinder.

Der er holdninger for, imod og midt i mellem.

Personligt har jeg altid haft en problem med den kategori af feminister (hvis man må kalde det dé... Se hele indlægget


Link til artikel
The medium is the message.
134 emne(r).
« < 1 2 3

Svar
OdinOdinSkrevet 05/10-15 16:31, rettet 05/10-15 23:19 
Wehner>
Jeg måtte google begge udtryk. Enten kommer jeg for pæne steder, eller også er det bare fordi, min omgangskreds kalder doxing for det, det er, nemlig s̶t̶a̶l̶k̶i̶n̶g̶ research. Det er nu nok kommet for at blive.

Doxing handler ikke om research. Det handler om at blotlægge så mange personlige oplysninger som muligt om et menneske med henblik på at afpresse, true og forfølge vedkommende. Og vi snakker ikke bare om navn, adresse, telefonnumre og arbejdsplads. Vi snakker nummerplader, helbredsoplysinger, bank- og skatteoplysninger, straffeattest, konti, passwords, hvor du køber ind, hvor dine børn går i dagpleje, information om dine venner og familie - alt hvad man overhovedet kan få fat på og misbruge for at gøre dit liv til et levende helvede.

Swatting er til gengæld fuldstændig crazy, men da det også er brandulovligt, er der ikke rigtig noget at debattere i den retning...

At true, chikanere og forfølge folk er også ulovligt. Begge ting foregår alligevel. Så synes du virkelig at det skal have fripas i debatten og behandles med et træk på skuldrene fordi "det er jo ulovligt", så det tager politiet sig nok af?
Et af de kernepunkter der konstant bliver ved med at poppe op i debatten er jo netop, at systematiske trusler, chikane og misbrug ikke bliver taget seriøst af myndighederne når arnestedet er internettet.
JmogJmogSkrevet 05/10-15 16:58 
Egentlig er det vel det, der er det primære problem. Ikke at kvinder bliver chikaneret (for det vil altid ske), men at FOLK bliver chikaneret på nettet og at det ikke ses som nær så ulovligt som noget der er foregået i "den virkelige verden".

En del af grunden til at ordensmagten ikke tager det så alvorligt er nok en blanding af:
-Mængden (der er for meget til at de kan håndtere det)
-Besværet med at finde ud af hvem misdæderen er

Årsagen til begge punkter ovenfor er at det er så utroligt nemt at være anonym. Det gør at børn og unge går fuldkommen amok, da der ingen konsekvens er for at bryde reglerne for ens opdragelse og de endnu ikke har lært empati. De ser ikke et menneske i den anden ende - de ser et brugernavn. Swatting er vore dages telefonfis skruet op til 11. Det er en de ikke kender som det går ud over og liv og død er endnu ikke virkeligt for dem. Voksne opfører sig for det meste ordentligt, men der er ingen tvivl om, at selv for de velopdragne er tonen hårdere end i den virkelige verden overfor fremmede mennesker. Og for psykopaterne og de pædofile er det et slaraffenland.

Det er egentlig svært at se nogen løsning så længe det er så nemt at gemme sig bag et tilfældigt brugernavn. Hvis folk kan være anonyme, så vil de være svin. Det er også derfor man ser ellers lovlydelige borgere bryde loven, når de opfatter det som ufarligt: Optøjer hvor butikker bliver tømt og smadrede. Download af piratfilm.

"Det går ikke udover nogen jeg kender, så fuck resten af verden".
SumezSumezSkrevet 05/10-15 17:05, rettet 05/10-15 17:05 
Odin>
At true, chinakere og forfølge folk er også ulovligt. Begge ting foregår alligevel. Så synes du virkelig at det skal have fripas i debatten og behandles med et træk på skuldrene fordi "det er jo ulovligt", så det tager politiet sig nok af?

Der er ingen der siger det skal have fripas. Jeg er rimelig sikker på at Wehners pointe (den er jeg i hvert fald selv temmelig enig i) er at der allerede BLIVER slået ned på den slags FORDI det er ikke bare lidt ulovligt, men helt ekstremt strafbart. Hvis du angiver en falsk politianmeldelse af sådan en kaliber står du gerne til ~25 års fængsel.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OdinOdinSkrevet 05/10-15 17:14, rettet 05/10-15 17:18 
Der er en meget stor forskel på, at der findes lovgivning med voldsomme strafferammer for de her forseelser, og om de rent faktisk bliver håndhævet. Det er sidstnævnte der er problemet. Der har været skrevet kilometervis af spalter og rapporter om, at politiet (især i US, hvor denneher debat er mest livlig p.t.) netop ikke tager de her online harassment-sager alvorligt og hverken kan eller vil dedikere ressourcer til dem. Sager hvor SWATing er involveret bliver naturligvis eskaleret, efterforsket og taget meget alvorligt, men alt det andet bliver der sjældent brugt kræfter på.
SumezSumezSkrevet 05/10-15 17:24 
Jeg er ikke ekspert på emnet, men lige netop swatting har jeg meget svært ved at tro på ikke bliver straffet rimelig hårdhændet, og det var jo også kun det Wehner påpegede. :)
Det andet du nævner mht harassment kan naturligvis være et større issue da det er et mere nuanceret emne der nemt kan involvere personlig bias og subjektive perspektiver.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OdinOdinSkrevet 05/10-15 17:38 
Jeg tror vi taler lidt forbi hinanden. Muligvis. ^_^
Wehner skrev, at SWATing var der ingen grund til at debattere, for det er i forvejen ulovligt. Og så påpeger jeg, at chikane, stalking og dødstrusler også er ulovlige, så bør det heller ikke debatteres?
WehnerWehnerSkrevet 05/10-15 18:11 
Odin>
Swatting er til gengæld fuldstændig crazy, men da det også er brandulovligt, er der ikke rigtig noget at debattere i den retning...

At true, chinakere og forfølge folk er også ulovligt. Begge ting foregår alligevel. Så synes du virkelig at det skal have fripas i debatten og behandles med et træk på skuldrene fordi "det er jo ulovligt", så det tager politiet sig nok af?

Slet ikke. Det synes jeg virkelig heller ikke, du kan læse fra mit meget korte indlæg. Overhovedet.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
OdinOdinSkrevet 05/10-15 18:31, rettet 05/10-15 18:43 
Slet ikke. Det synes jeg virkelig heller ikke, du kan læse fra mit meget korte indlæg. Overhovedet.

Nej, det er rigtigt. Jeg ekstrapolerede på det du skrev. Hvilket naturligvis ikke er fair, når jeg tydeligvis har misforstået dig, for det du i virkeligheden mente var, at SWATing i forvejen bliver taget meget alvorligt (ulig mange andre former for harassment), ikke? I så fald er jeg helt med.

(Dermed ikke sagt at der ikke også bør være en debat om hvordan den slags dødsensfarlige chikane-værktøjer/proxy-mordforsøg kan begrænses. Det er vitterligt alt for let at slippe afsted med det via en VPN og et Skype-opkald til politiet.)
WehnerWehnerSkrevet 05/10-15 18:45 
Ja, jeg synes jo, at når jeg netop skrev 'brandulovligt' så skrev jeg faktisk det, jeg i virkeligheden mente :)

Jeg er ret sikker på, at panserne ikke ser mildt på, hvis de bliver narret til at sende et fuldt SWAT ud på grund af mobning.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 05/10-15 18:55 
Det burde blive takseret som det det reelt er: Mordforsøg.
WehnerWehnerSkrevet 05/10-15 19:10 
Det kunne man sagtens.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 05/10-15 19:15 
Det bliver vist også betragtet i den liga.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/10-15 21:15, rettet 05/10-15 21:16 
EDIT: Nå der var kommet et par indlæg siden side 2. Mit svar er rettet mod Wehners indlæg :)

Apropos swatting og ting der er syge, så prøv at læse artiklen omkring den første der blev anhold for det, og blev brugt til at statuere et eksempel. Det er for sindssygt at udsætte andre for, men det er endnu mere vammelt at muligvis frarøve en dum teenager resten af sit liv. Kun i Amerika!

http://nationalreport.net/15-year-old-swatted-domestic-terrorism/
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 05/10-15 21:21 
Anti-terrorisme-paragraffer, der kan misbruges overalt i vesten, er for mig et noget vigtigere emne end tropes i spil, men hver har jo sin sag.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/10-15 21:22 
Enig :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
OdinOdinSkrevet 05/10-15 21:51, rettet 05/10-15 23:21 
Wehner>
Ja, jeg synes jo, at når jeg netop skrev 'brandulovligt' så skrev jeg faktisk det, jeg i virkeligheden mente :)

Jeg er ret sikker på, at panserne ikke ser mildt på, hvis de bliver narret til at sende et fuldt SWAT ud på grund af mobning.

Præcis. ^_^
Og min tolkning af hvad du i virkeligheden mente blev naturligt forplumret af netop det problem jeg tidligere nævnte med at "ulovligt" og "bliver håndhævet" ikke følges ad hos det amerikanske politi. Men vi fandt ud af det.

Sumez>
Det bliver vist også betragtet i den liga.

Det kunne man godt ønske sig, men det er altså ikke tilfældet. Endnu.
Der er (igen: desværre) kun meget få der er blevet fanget, så der mangler stadig præcedens for domsafsigelse i en amerikansk Swatting-sag. Den første der kommer for retten bliver formentlig 19-årige Brian "Famed God" Wilson, der blev arresteret i februar efter hele 30 Swattings. Ifølge anklageren kan han se frem til maksimum fem år i spjældet, og det skyldes fortrinsvist mangel på lovgivning på området, så anklagerne er milde og involverer blandt andet computer tampering, intimidation, computer fraud, identify theft og disorderly conduct. Meget langt fra strafferammen for mordforsøg. Den 5-årige strafferamme er ovenikøbet langt højere end de fleste stater, hvor Swatting bliver betragtet som en mindre forseelse i trit med falsk politianmeldelse og derfor kun takseres til en bøde.

En canadisk 17-årig blev i sommers dømt for 23 Swattings - stort set udelukkende rettet mod kvindelige gamere (dybt suk). Han fik sølle 2 år. Og det var først efter at han allerede to gange var blevet fanget og løsladt mod kaution og ufortrødent fortsatte med adskillige Swattings. http://www.startribune.com/canadian-teen-sentenced-after-swatting-doxxing-across-north-america/318537651/

Jeg har dog læst at der, ihvertfald i US, er interesse fra flere sider i at dømme disse forhold som mordforsøg. Uanset hvad er det jo nok kun et spørgsmål om tid før en sagesløs bliver skudt, og så kommer en lovændring til at blive indført med raketfart.
OdinOdinSkrevet 05/10-15 21:58, rettet 05/10-15 21:58 
Konsolkongen>
EDIT: Nå der var kommet et par indlæg siden side 2. Mit svar er rettet mod Wehners indlæg :)

Apropos swatting og ting der er syge, så prøv at læse artiklen omkring den første der blev anhold for det, og blev brugt til at statuere et eksempel. Det er for sindssygt at udsætte andre for, men det er endnu mere vammelt at muligvis frarøve en dum teenager resten af sit liv. Kun i Amerika!

http://nationalreport.net/15-year-old-swatted-domestic-terrorism/

Den sag er opspind.
National Report er et satire-site og historien er falsk. Desværre var der rigtig mange andre nyhedsmedier der bragte den og ikke ret mange af dem havde integritet nok til efterfølgende at dementere den (sikkert fordi det på pinlig vis udstillede, at de ikke kan mønstre simpel research.)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/10-15 22:02 
Nå det var da en lettelse. Jeg mener jeg oprindeligt faldt over artiklen på et større spilsite :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
OdinOdinSkrevet 05/10-15 22:14, rettet 05/10-15 22:21 
Heheh. Jeg har heller ikke tal på hvor mange gange jeg af medarbejdere er blevet forwardet artikler fra The Onion akkompagneret af glødende tirader.

Jeg fik i øvrigt lige opdateret mit indlæg med en anden historie jeg huskede fra i sommers som involverede en Canadisk Swatter. Nøjagtigt lige så stort røvhul som Famed God. Og desværre underlagt Canadas langt midlere strafferammer og det faktum at han dømmes som mindreårig.
JmogJmogSkrevet 05/10-15 23:42 
"anklagerne er milde og involverer blandt andet computer tampering"

Det er godt nok underligt at der intet er om at udsætte andre for livsfare. Jeg mener, hvad satan vil man ellers kalde at sende et hold sværtbevæbnede, adrenalinfyldte mænd ind af en dør, hvor de tror der er en bevæbnet gidseltager.

Og forresten, det er jo 'murica det her, så hvor er de enorme erstatningskrav fra myndighederne?
OdinOdinSkrevet 05/10-15 23:56, rettet 06/10-15 00:03 
Det er en af de mange blinde vinkler i det amerikanske retssystem, hvor man har sovet i timen og lovgivningen ikke er fulgt med teknologien eller samfundsudviklingen. Nøjagtigt ligesom med mange andre facetter af online harassment i øvrigt. Forskellige stater har forskellig lovgivning som de prøver at dække Swatting ind under, men det ender oftest i diverse underkategorier af "mischief". Hvad angår økonomiske erstatningskrav er Californien vistnok den eneste stat der pålægger angivere af falske anmeldelser den fulde omkostning af indsatsen, der rangerer i omegnen $8.000-$10.000.
WehnerWehnerSkrevet 06/10-15 00:03 
Nu er begrebet som proklameret nyt for mig, så derfor kan der være noget åbenlyst, jeg misser. Men hvordan er swatting specielt online harassment? For mig lyder det ret beslægtet med et falsk opkald med en telefon til 112.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
OdinOdinSkrevet 06/10-15 00:12, rettet 06/10-15 00:18 
Der er intet du misser. Og du har helt ret i din undren. Der er intet ved Swatting der i sig selv knytter det til online harassment. Desværre er det bare gennem online harassment at trenden er eksploderet. Det var stort set ikke-eksisterende før diverse hackergrupper og "cyberaktivister" begyndte at tage det til sig som værktøj når de ville lukke munden på en modstander. De blev så lynhurtigt overhalet af lærenemme teenagere der begyndte at bruge det i onlinegamingsammenhænge for at ramme deres modstandere, plageånder og hvem de nu lige havde set sig sur på den uge. Det er derfor heller ikke tilfældigt at stort set alle der er blevet arresteret i Swattingsager har været teenage-storforbrugere af multiplayerspil.
WehnerWehnerSkrevet 06/10-15 00:16 
Giver mening, når man tænker på det temperament, der kommer op i mange, når de spiller pvp i shooters.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
DarkbeatDarkbeatSkrevet 09/02-16 13:46 
På trods af at der er mange kvinder der kæmper for at skabe det modsatte billede, er der alligevel hende hér der lige spillede "Jamen jeg ligner jo ikke én der spiller bil-spil" kortet :D

http://ekstrabladet.dk/nationen/pige-koebte-forkert-ps4-spil-fona-skulle-have-hjulpet-mig-bedre/5944653
millenniummillenniumSkrevet 09/02-16 13:50 
Typisk kvinde-kort at trække. :D Hun ligner heller ikke en der løfter flyttekasser eller lapper sin cykel, meeeen man ved aldrig.
The medium is the message.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 09/02-16 13:53 
Hvis jeg arbejdede i retail, så tror jeg heller aldrig at jeg kunne finde på at dybdeanalysere mine kunder for at gøre op med mig selv om jeg syntes de skulle have lov at købe noget.

....plus at det er 2016! Det er ikke SÅ unormalt at kvinder også spiller alle mulige slags spil :)
slk486slk486Skrevet 09/02-16 14:06 
At der så burde have været folie om er en anden sag :)
j/k
millenniummillenniumSkrevet 09/02-16 15:01 
Og netop DERFOR kan piger som elsker videospil føle sig rimeligt Alien-agtige. Hvis hun virkelig har sagt dét orddirekte, så har hun lige bragt sit eget køn ti år tilbage.

Havde en veninde da jeg boede på klubværelse, og vi havde da en fest med at spille Porsche Challenge i timevis.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 09/02-16 15:12 
Går man ind i en butik for at købe The Crew fortjener man at blive snydt - og hånes i medierne bagefter. Det er uanset køn og alder :D
millenniummillenniumSkrevet 09/02-16 15:23 
Så det er spillets skyld, og ikke kønnets? :)
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 09/02-16 15:41 
Hverken spillet eller kønnet ;)
dRxLdRxLSkrevet 09/02-16 23:15 
Darkbeat>
....plus at det er 2016! Det er ikke SÅ unormalt at kvinder også spiller alle mulige slags spil :)

https://www.youtube.com/watch?v=LLk2aSBrR6U&feature=youtu.be&t=12
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
DarkbeatDarkbeatSkrevet 09/02-16 23:31 
^Nemlig ja :)
134 emne(r).
« < 1 2 3

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig