X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Final Fantasy XIV (A Realm Reborn)


Svar
SumezSumezSkrevet 19/05-14 11:38, rettet 19/05-14 11:40 
Begyndte at spille FF14 her sidste weekend, og har efter et par dage med sygdom på sofaen kastet nok tid efter det til at lave en level 32 summoner (hvilket også kræver en level 15 thaumaturge), og hygger mig faktisk rigtig meget med spillet.
Efter sigende var den originale udgave af FF14 lidt af en katastrofe, men det nye A Realm Reborn, er virkelig gennemført, og spiller ret godt. Selv på PS3/4 med controller-styring, omend det kræver en del kustomisering af interfacet, og et trådløst keyboard hvis man ønsker at kommunikere med andre.
Synes det er passende med en tråd om spillet herinde, så vi kan få belyst hvem herinde fra der spiller :) Fik i hvert fald mere respons på det end jeg havde regnet med det i "ind ad døren" tråden.
Vi er nogle stykker der spiller på Zodiark serveren. Jeg er med i "guildet" (free company) Noobs, hvor folk er rigtig flinke, og der er flere danskere iblandt. Man kan også lave "link shells", som opretter en kommunikationskanal for en bestemt gruppe mennesker, uden det har noget at gøre med guilds eller andre ting. Ville være oplagt at oprette en for Play:Right hvis flere spiller på samme server. :)


Jeg er ellers principielt ikke stor fan af MMO'er, mest af alt pga. den ekstreme mængde tid de kræver at man investerer i spillet, men også grundet de store dele af den tid der går med decideret "arbejde" fremfor "underholdning", og i mindre grad på baggrund af hele gameplayet og interfacet der efterhånden er så strømlinet på tværs af spil i genren, at de alle fungerer på stort set samme måde, og veteraner indenfor genren har adopteret en kæmpe række udtryk, forkortelser, strategier osv. som de ikke blot anvender på samtlige spil i genren, men decideret FORVENTER kan anvendes i forbindelse med alle nye spil før de overhovedet gider bruge tid på det. Dvs. det er blevet en meget "hardcore" genre, som jeg ikke kan forlige mig særlig meget med.

Men jeg er nu alligevel blevet ret glad for spillet. Mit sidste kritikpunkt er også gældende her, og spillet minder ekstremt meget om f.eks. WoW - men en ting det gør virkelig godt er at grinding er fuldstændig elimineret på din main class - så længe du følger main story questen hele vejen igennem, og samler et par andre quests og FATEs op i de områder den tager dig til, nu du er i gang, vil du aldrig være underlevelet i forhold til de quests storylinen tager dig til. Det ændrer sig måske når man nærmer sig endgame, men som level 32 er jeg stadig 5-6 levels foran main quests, så der kommer til at gå ret lang tid endnu før den haler ind på mig.
Derudover er der ingen quests i spillet der er træge og enaverende. Stort set alle quest objectives (med undtagelse af dungeons) kan klares på under 5 minutter hvis man går direkte til sagen. F.eks. har items fra fetch quests 100% drop rate, og der er kræves sjældent mere end 2-5 stykker.

Det gør spillet til en langt mere flydende oplevelse, med fokus på story og quests, og udforskning af nye områder, fremfor hardcore opbygning af din figur. Når du så har spillet story igennem kan du enten vælge at lægge spillet fra dig som et traditionelt single player spil, eller fortsætte med at spille med venner, tackle extreme trials, finde herresej loot og hvad man ellers laver. Der er vist masser at give sig i kast med for endgame-nørder.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 19/05-14 12:24 
Og så vidt jeg kan se er der cross play mellem alle 3 platforme, PC, PS3 og PS4.

Ikke at jeg har tid til en MMO, men det er da lidt fint =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 19/05-14 12:56, rettet 19/05-14 12:57 
Yep. De fleste (alle?) jeg snakker med i spillet spiller på PC, men jeg er selv PS3-spiller. Det er ikke særlig flot af et PS3-spil at være (det er muligvis svært at optimere på MMO'er, pga. den store inkonsistens skabt brugeres input blandet med meget store områder?), men kører temmeligt flydende det meste af tiden. Der er dog steder/tidspunkter hvor frameraten dropper i en grad der gør at det kan blive en fysisk ubehagelig oplevelse hvis man kommer til at dreje kameraet for hurtigt >_>

Mener iøvrigt at hvis man har købt PS3-udgaven, så kan man opgradere til PS4-udgaven gratis. Ved ikke om det også gælder den fysiske udgave, eller kun digital release. Men ved f.eks. collector's edition udgaven som jeg har, er PS3 udgaven væsentlig billiegere end PS4-udgaven.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
PapandPapandSkrevet 19/05-14 15:27 
Så snart jeg modtager min PS3 collectors fra Amazon vil jeg gerne være med.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
SumezSumezSkrevet 19/05-14 15:29, rettet 19/05-14 15:29 
Fedt! Glæd dig til det, æsken alene er fantastisk. Jeg modtog den bogstaveligt talt to dage efter jeg havde bestilt den fra Amazon UK.
I tilfælde af at det druknede i al min tekst i første indlæg, så spiller jeg (og min kammerat + andre) på serveren:

Zodiark

Så det er den I skal undgå, hvis I ikke ønsker at støde ind i mig ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 19/05-14 17:46 
Jeg er os' på, via PS4, i hvert fald indtil der skal betales.

Det ser fint ud og kører rigtig godt på PS4. Frameraten er jeg sikker på er variabel. Til tider stikker den klart over 30.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
PapandPapandSkrevet 27/05-14 00:19, rettet 27/05-14 00:20 
Det her spil er altså noget af en stinker. Er level 9 arcanist nu og jeg kæmper virkelig med at fastholde motivationen. Grafikken er som sådan ok, men spillet kører helt forfærdeligt, faktisk i en sådan grad at det visse steder er uudholdeligt. Menusystemet er tungt at danse med og det er indtil videre en kamp at finde rundt via kortet. Kampene er virkelig simple og udfordringen er ikke eksisterende. Styringen er upræcis og target systemet ubrugeligt.

Jeg er efterhånden en erfaren rotte med MMO spil, hvor jeg har været omkring det meste på pc, og A Realm Reborn står klart som det ringeste jeg har spillet overhovedet indenfor genren. Phantasy Star Online på Xbox, som er det hidtil eneste konsol-MMO jeg har prøvet, er lysår foran A Realm Reborn.

Men æsken er bestemt flot...

Edit: Jeg spiller på PS3.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
NaieraNaieraSkrevet 27/05-14 00:33 
Få fat i det til PS4. Her kører det herligt. Jeg vil skyde på, at FPS'en svinger imellem 15 (når det går virkelig slemt) og 60. Det ser også rigtig fint ud, og leder lidt tankerne hen på FFX HD, hvor et ældre spil lige er blevet opskaleret lidt.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
3of193of19Skrevet 27/05-14 01:27 
Spillede Betaen en smule på PS4. Opgav det efter tre aftener da jeg ikke kunne hitte ud af hvordan man fik gjort skriften større. Tåbeligt at spillet som standard laver dialog bokse ret så lille og så har tekst deri som knap nok kan læses på en pc skærm, for slet ikke at tale om 46" på 2,5 meter.
SumezSumezSkrevet 27/05-14 01:42, rettet 27/05-14 01:44 
Tager tager godt nok en hel del indtræning og diverse opsætninger i de forskellige menuer for at lære at styre det på konsol, og jeg er stadig ikke helt med på den, men er nu nået level 50, og gennem den tid jeg har brugt med spillet er det hele klart begyndt at klikke noget mere. Især targeting fungerer faktisk skidegodt på konsol når man lærer de forskellige små tricks. Styringen i eksempelvis kortet er dog stadig håbløs. Det er ret tydeligt at det er en direkte port fra PC.

Men Papand, hvis alle dine problemer ligger i konsol-interfacet, hvorfor spillet du så ikke bare med keyboard og mus? Det kan man sagtens på PS3.

Iøvrigt er level 9 ingenting, spil videre, spillet bliver hurtigt spændende, især når man begynder at rejse til de andre større områder.

3of19>
(...) da jeg ikke kunne hitte ud af hvordan man fik gjort skriften større.

Interface options? Du kan ændre tekststørrelse på alt, om ikke andet så via HUD placement indstillingerne hvor hele elementet kan gøres større/mindre. Personligt gjorde jeg den mindre på flere ting, især chatvinduet var helt uoverskueligt med standard-opstillingen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 27/05-14 01:46 
Løsningen må være at få en større skærm. Cirka 108" burde kunne gøre det.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 27/05-14 01:47 
Hjælper ikke når spillet kører 720p :P
Interfacet er meget cluttered, som efterhånden lader til at være standarden i MMORPGs. Det er åbenbart bare sådan den slags spil er designet, hvilket jeg ikke er vild med. :\ Men har svært ved at lægge spillet fra mig alligevel.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 27/05-14 02:12 
Jeg er ret sikker på det er 1080p på PS4. Det er jo et remake af den fra 2010.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 27/05-14 09:56, rettet 27/05-14 09:59 
Jeg talte også kun om PS3. Hvis teksten er lidt lille bliver den ret gnidret, og det kører i forvejen ikke optimalt når der er meget action, så det er helt sikkert 720 :) Ud fra de screenshots jeg har set fra PS4, ser HUD elementerne dog ligeså store ud.

Iøvrigt....
Papand>
Kampene er virkelig simple og udfordringen er ikke eksisterende.

Det er måske en lidt stor konklusion at komme med på level 9, hvilket omfatter omkring en til to timers spil, i et spil der er designet til at blive spillet i hundredevis af timer :P
Primal battles stiller i hvert fald store krav til dit party, og selvom guildhests ikke ligefrem er udfordrende, er de en rigtig god introduktion til de taktiske variationer, spillet kan byde på.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 27/05-14 10:06 
Det er dog ikke fordi jeg ikke har mange af kritikpunkter af spillet, men for at holde mig positiv, vil jeg lægge ud med at påpege nogle af de ting ved spillet, jeg rigtig godt kan lide:

Class-systemet:
Alle classes ligger på samme figur, så der er principielt intet formål ved at oprette andre figurer (det skulle lige være for at opleve første del af main questen fra en anden startby), og det giver en række interessante fordele, udover de mere indlysende "sociale" af slagsen:
- Du kan nemt skifte class når du vil, det kræver faktisk bare at man equipper et våben til en class, du har unlocket, og kan gøres når som helst man ikke er i kamp eller instance. Hvis jeg støder på en low level quest, skifter jeg til en class med en lavere level før jeg indleverer den, så jeg får mere ud af EXP'en.
Abilities fra nogle classes kan bruges af bestemte andre classes. Hvis du f.eks. spiller en skrøbelig damage dealer class, kan det betale sig at låse op for en low level healing spell hos en af de andre classes, før du går i gang med at solo'e.
Så længe du har en class der er højere level end din aktuelle, får du en 50% exp bonus, så du nemmere kan følge med din "main" class.

Desuden kan man åbne op for "jobs", baseret på de klassiske FF jobs, når man når level 30 og har en bestemt supporting class på level 15. F.eks. kunne jeg opgradere min Arcanist til summoner da jeg fik min Thaumaturge til level 15. Omvendt kan min Thaumaturge blive en Black Mage når den når level 30. En Lancer bliver til en Dragoon, hvis man har en level 15 Marauder, osv.

De forskellige classes har også hver deres egen quest sekvens der som regel har en ret underholdende historie som er med til at give de forskellige dicipliner mere personlighed, og solo-udfordringer der er designet til at kræve en forståelse for hvordan man spiller den pågældende class.


FATEs:
Det er sikkert copy/pastet fra andet i genren, men jeg har ikke set det før. Tilfældigt spawnene events rundt omkring hvor en bestemt udfordring der skal klares. Det er som regel et antal fjender eller en boss der skal besejres, men kan også være et område der skal beskyttes, eller ting der skal indsamles. Disse er designet så de er næsten umulige (eller ekstremt omstændige) at klare solo, men til gengæld er alle der er i nærheden i stand til at joine og deltage i løjerne. Faktisk joiner man helt automatisk bare man er indenfor en bestemt radius, og hvis opgaven løses, tildeles alle en fast mængde EXP såfremt man har haft en minimum grad af deltagelse. Man arbejder automatisk sammen uden behov for parties eller kommunkation, og det er ikke muligt at stjæle EXP fra hinanden, og en level cap forhindrer at overpowered spillere decimerer udfordringen fuldstændig (mere om det om lidt).
Det er en fed måde at skabe variation i forbindelse med alm. grinding af ikke-main classes, og en god måde at tjenne nemme EXP og andre lækre belønninger.
Der er også ekstra-sjældne FATE spawns som f.eks. Odin der huserer i The Black Shroud, og er en sindssygt stærk super-boss.


Level sync:
Alle instances og visse andre udfordringer som f.eks. FATEs har en level begrænsning, men det forhindrer dig ikke i at deltage fra højere levels. Spillet synkroniserer simpelthen bare din level, så du ikke er overpowered. Du "glemmer" midlertidigt de skills du har lært siden den level, men beholder eksempeltvis gear og andre modifikationer (der også bliver skaleret tilpassende), så du stadig kan optjene de belønninger, udfordringen er designet til.
Kombineret med muligheden for at spille flere classes med forskellige levels "samtidigt" giver det et spil, hvor man aldrig helt behøver at lægge low-level udfordringerne bag sig, bare fordi man når level 50.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
PapandPapandSkrevet 27/05-14 12:46 
Sumez>
Iøvrigt....
Papand>
Kampene er virkelig simple og udfordringen er ikke eksisterende.

Det er måske en lidt stor konklusion at komme med på level 9, hvilket omfatter omkring en til to timers spil, i et spil der er designet til at blive spillet i hundredevis af timer :P
Primal battles stiller i hvert fald store krav til dit party, og selvom guildhests ikke ligefrem er udfordrende, er de en rigtig god introduktion til de taktiske variationer, spillet kan byde på.

Du har helt ret, men jeg havde altså noget damp der skulle lukkes ud. :P

Men sammenlignet med eksempelvis WoW, Guild Wars 2 og SW: Old Republic, så er starten i A Realm Reborn altså rimelig fesen. Jeg har ikke været i nærheden af at dø, selvom jeg ofte, ved et uheld pga. det elendige target system, kommer til at trækker fjender fra nær og fjern.

Som sådan tror jeg ikke, at det er controlleren der er mit problem. Keyboard / mus vil selvfølgelig kunne afhjælpe noget omkring styringen, men problemet findes nok mere i helheden. Spillet føles ekstremt tørt.

Nå, men i aften prøver jeg forfra med en warrior type i stedet, så må vi se om det løsner lidt op.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
SumezSumezSkrevet 27/05-14 12:53 
Hm, sammenlignet med alle andre MMO'er jeg har spillet, er det nok det absolut mindst tørre jeg har prøvet. WoW var en stor forbedring i forhold til andet i genren, men havde stadig meget tid der gik med grinding. I FF14 flyver du bare fra den ene quest til den anden, og får masser af story henad vejen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Per SPer SSkrevet 20/10-14 17:19, rettet 20/10-14 17:21 
Pressetekst:

With over 3,000 fans in attendance, Square Enix, unveiled the upcoming expansion to FINAL FANTASY XIV at the first inaugural Fan Festival event in Las Vegas this weekend – ahead of the first European FINAL FANTASY XIV FAN FESTIVAL which takes place in London on 25th October 2014.

FINAL FANTASY XIV: Heavensward the next chapter for the popular online FINAL FANTASY title arrives spring 2015 and will chart a new course for players with new towns, including the city state of Ishgard, new field sections, races, jobs, increased level cap, and much more. The announcement of the expansion also brought with it an accompanying teaser trailer.

More information on Heavensward will be shared during the upcoming European Fan Festival Event, which will be held at London’s Tobacco Dock on 25th October 2014. With all tickets sold out, fans will still be able to enjoy the show via an official Livestream.

For those watching via the Livestream, there will be a premium and standard streaming option to choose from. Those opting for the Premium Livestream will be able to watch all the content from the show uncut and in HD, including an opening presentation from FINAL FANTASY XIV: A Realm Reborn Producer/Director, Naoki Yoshida, for a one off cost. Viewers of the premium stream will also receive a complimentary Moogle Attire in-game item to celebrate the occasion.

FAN FESTIVAL will celebrate everything FINAL FANTASY XIV and will give some of its two and a half million adventurers the chance to meet the game’s developers, participate in in-game events, enjoy live entertainment, bag some exclusive event loot, and much, much more!

FINAL FANTASY XIV: Heavensward Teaser Trailer
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig