X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

10 års levetid for konsoller


Svar
DeluxScanDeluxScanSkrevet 11/05-12 07:50 
Da Microsoft i 2005 sagde, at 360 ville vaere i brug om 10 aar, saa troede jeg det var salgsgas for at faa folk til at tro, at her var et langtidsholdbart produkt. Problemet er nu, for mig i det mindste, at dette produkt har overskredet sidste salgsdato for laengst. Misforstaa mig ikke: 360 (og PS3) er en ypperlig konsol, men den er ganske enkelt foraeldet. Hvem i alverden hos MS og Sony kan tro,... Se hele indlægget
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
72 emne(r).
« < 1 2

Svar
BeanoBeanoSkrevet 13/05-12 14:11 
neros>
Neo Geo'en er ikke død endnu og der bliver stadig udviklet spil til den!

Synes det er noget man skal sætte sig ned og tænke lidt over..

Tja, kommer selvfølgeligt an på hvad forstår med en "død konsol" - men jeg tror på at hardwaren stadig kører ufortrødent 22 år efter lancering :)
JAAJAASkrevet 13/05-12 22:50 
RJK>Selvom man ikke savner eller forventer et kvantespring her og nu, så har det vel indiskutabelt historisk set været en stor styrke for konsollerne og dermed spilmediet som helhed, at der har været jævnlige generationsskift. Også selvom det rent spilmæssigt ikke vil gøre den store forskel fra dag ét, så medfører det jo en kædereaktion af effekter, som revitaliserer branchen som helhed.

Det er jeg helt enig i, men fik vi, som andre også har været inde på, ikke bare alt det her bevægelseshalløj i stedet? Det er ganske vist ikke lige mig, men man kan vel svært fornægte at det for en tid revitaliserede branchen, også selv om det ikke lige gik ud på mere RAM/processorkraft/GPU. Det var en anden udvikling end vi er vant til, men alligevel en udvikling, der skabte fornyelse, nye spil og meget bred interesse.
SumezSumezSkrevet 13/05-12 23:34, rettet 13/05-12 23:37 
Jeg synes slet ikke den nuværende udvikling i teknologien og "generationsskifte" kan sammenlignes med hvordan det så ud hvis man kigger tilbage i tiden førhen. Som jeg nævnte før kan jeg ikke rigtig se hvad den nuværende generation "mangler" ud fra et forbrugersynspunkt, udover nogle teknologiske, og primært grafiske "småting", som mere, og frem for alt hurtigere videohukommelse, og nogle af de 3D-effekter nyere grafikkort understøtter.
Til sammenligning råbte alle på 3D og FMV, da SNES'ens levetid efter meget færre år var ved at lakke mod enden, og PS3 og X360 kom lige i tide til at følge med de 40+ tommer HD-fjernsyn der nu er standarden i de fleste hjem.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JAAJAASkrevet 13/05-12 23:55, rettet 13/05-12 23:56 
Sumez>Jeg synes slet ikke den nuværende udvikling i teknologien og "generationsskifte" kan sammenlignes med hvordan det så ud hvis man kigger tilbage i tiden førhen. Som jeg nævnte før kan jeg ikke rigtig se hvad den nuværende generation "mangler" ud fra et forbrugersynspunkt ...

Mon ikke det også er en del af forklaringen på, at vi ikke har fået nye konsoller efter 5 år, men en masse fagter i stedet? Der har vel også hersket en ængstelse fra firmaernes side om, at en ny konsol 5 år efter PS3/360 simpelthen ikke havde kunnet vise nok fremskridt til, at folk ville blive lokket ind i butikken.

Jeg er klar over at en anden, og stor del af forklaringen, er ønsket om at tjene penge på selve hardwaren samt Wii's store succes.
SumezSumezSkrevet 14/05-12 10:02, rettet 14/05-12 10:03 
Det er klart at producenterne får flere penge ind, hvis de kan køre på det eksisterende hardware i længere tid, men det skal næppes tolkes som at de er ude på at presse citronen.
Tværtimod er jeg ret overbevist om at især de tre store spillere på markedet er rimelig vilde efter at få kickstartet en ny generation, og de to store faktorer ved et generationsskifte plejer gerne at være enten A: At være de første ude, og B: På papiret være den "stærkeste" konsol. Men disse er ikke altid garanti for success (se Dreamcast for A, Gamecube for B), og det handler nok om at finde en gylden middelvej. Jeg tror ganske enkelt det ville være dumt for producenterne at være alt for tidligt ude med en ny generation, der ikke kan nok "nyt" til at sparke tænderne ud på modspillerne (som dengang netop 3D og FMV gjorde forskellen), og samtidig risikerer at være forældet når de andre følger trop. Men der er heller ingen der ønsker at få baghjul, og falde ud af spillet, når næste generation endelig bliver sparket igang.

Jeg synes netop at overgangen i forrige generation var fortvivlende lille, og mener at hvis man ser bort fra HD-aspektet, er forskellen mellem de nyeste+flotteste X360 spil i dag og de første spil der kom til maskinen klart større end forskellem mellem disse og de flotteste spil der nåede at komme til PS2.
Når de ikke har sikre point som HD-grafik at spille på denne gang, er der rimelig stor risiko for at de første next-gen spil kommer til at ligne de flotteste current-gen spil i så stor grad at enticementet for at løbe ud og købe nyt konsol-hardware ikke er nær så stor som både forbrugere og producenter kunne håbe på.

Det er helt klart også grunden til at der pludselig fokuseres så meget på waggle og lignende "overflødig" hardware.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 14/05-12 10:28 
Sumez>

Tværtimod er jeg ret overbevist om at især de tre store spillere på markedet er rimelig vilde efter at få kickstartet en ny generation, og de to store faktorer ved et generationsskifte plejer gerne at være enten A: At være de første ude, og B: På papiret være den "stærkeste" konsol. Men disse er ikke altid garanti for success (se Dreamcast for A, Gamecube for B)

Finder det mere end tvivlsomt at gamecube skulle have været den stærkeste mellem den, Xbox og ps2.

Finder i øvrigt også dine to overordnede succeskriterier alt for forsimplede. Der var mange der ventede på Ps3, så x360 forspringet betød nok ikke så meget, ps3 er også reelt kraftigere end x360 som det kan ses i en titel som Uncharted 2, men den er bare så svær at arbejde med. Tror hellere vi skal se på på summen af en lang række af faktorer og begivenhedet for at finde årsagen til Sonys nederlag i denne generation.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 14/05-12 11:03 
dRxL>
Finder det mere end tvivlsomt at gamecube skulle have været den stærkeste mellem den, Xbox og ps2.

Jeg skal slet ikke hænge mig i de hårde facts her, både fordi jeg ikke ved noget om det, og fordi det i virkeligheden ikke er relevant i denne sammenhæng. GameCube kom længe efter de andre spillere, hvilket uden tvivl spillede en stor rolle i dens fald, men jeg kan da huske at da den kom var der rigtig meget snak om at den "var bedre/stærkere end både PS2 og Xbox". Hvilke tal du vælger at bruge for at bygge det argument op, og hvor meget de holder er som sådan underordnet, for det var den generelle opfattelse, og det er det der betyder noget for maskinens markedsføring. Og i Gamecubens tilfælde hjalp det bare ikke noget.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 14/05-12 11:21, rettet 14/05-12 11:23 
Sumez>
GameCube kom længe efter de andre spillere,

Gamecube kom et par måneder før Xbox(14. Sep vs 15 Nov).
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 14/05-12 11:25 
Ok, Gamecube og Xbox kom begge længe (2 år) efter PS2 så :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 14/05-12 11:28 
Alt efter hvornår man synes det er fair og runde op til to, så ok.. :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
dRxLdRxLSkrevet 14/05-12 13:22, rettet 14/05-12 13:23 
Sumez>
dRxL>
Finder det mere end tvivlsomt at gamecube skulle have været den stærkeste mellem den, Xbox og ps2.
Hvilke tal du vælger at bruge for at bygge det argument op, og hvor meget de holder er som sådan underordnet, for det var den generelle opfattelse, og det er det der betyder noget for maskinens markedsføring. Og i Gamecubens tilfælde hjalp det bare ikke noget.

Der synes jeg så at du er helt galt på den. Dels får du meget svært ved at overbevise mig om at GCen skulle have stået som den stærkeste i de almindelige menneskers opfattelse, i din omgangskreds måske men ikke generelt. Dels mindes jeg ikke at maskinen blev markedsføre på den måde, og hvis du mente markedsandel da du skrev markedsført, så tror jeg heller ikke umiddelbart at "den generelle opfattelse af relativ perfomance" skulle hænge snævert sammen med succes på den led, se bare på DS vs. PSP.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 14/05-12 13:44 
Min pointe var jo også netop at det ikke er nok bare at hænge sig om af flotte tal? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 14/05-12 15:49 
xbox var markant stærkere end GC'en. Lige før den er stærkere end Wii også.

En skam den kostede en krig at lave og der næsten kun var lorte spil til den.
JmogJmogSkrevet 14/05-12 22:35 
Udover flottere grafik, så regner jeg med at følgende bliver de storre fokuspunkter for de to maskiner:

PS4: Move følger med og stereoskopisk 3D understøttelse bliver enten mandatory, eller også afses der en chip/RAM-portion/whatever specifikt til at det vil være supernemt at implementere 3D uden at gå på kompromis med performance, så det mere eller mindre kommer til at findes i alle spil hvor det giver mening.

Nextbox: Kinect følger med.

Microsoft KAN også vælge at gå 3D-vejen, men det har indtil videre i høj grad været Sony der har fokuseret på den teknologi selvom Xbox 360 i allerhøjeste grad også understøtter det i mange spil. Jeg er dog spændt på om Microsoft virkelig ikke vil have andet at differentiere sig fra Sony på end Kinect, for selvom det har solgt godt, så er der i spilpressen såvel som blandt core gamers ikke meget kærlighed til teknologien. De kan dog vælge at være fuldstændigt ligeglade og ignorere os, da der reelt ikke vil være nævneværdige markedsandele tabt på det. Det eneste andet jeg lige kan komme på som Microsoft kan bringe til bordet er et totalt rewamp af Xbox Live, men spørgsmålet er om behovet er der. Her vil det give mere mening for Sony at sætte stort ind, for at indhente MS. Det ville også sætte pres på MS, da et bedre PSN vil sætte tvivl ved om betalingen for Live er givet godt ud.

Et sted hvor de to konsoller virkelig ville kunne differentiere sig fra hinanden ville være via en slags abonnements-ordning, hvor man kan få x antal spil om måneden. PS Plus er reelt et eksperiment i den retning. Jeg kunne sagtens se Sony og MS have hver sit spildownload-abonnement, hvor de konkurrerer på hvem der har fået de bedste eksklusivaftaler med udgivere om "gratis" spil.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 14/05-12 23:53, rettet 14/05-12 23:54 
Jeg vil dog ogsaa lige rose denne generation for den uhoerte interesse, der har vaeret i at forbedre konsollerne undervejs - her taenker jeg specielt paa MS, selvom Sony heller ikke har vaeret doven.
Utallige software upates, hvor naesten alle har vaeret stoppet med nye features.
Flere hardware-upgrades, end blot den obligatoriske 'S' model (Om det saa er godt for forbrugerne at skulle punge ud IGEN for den samme konsol, blot fordi man vil have HDMI vil jeg lade staa for dem, der synes forbrugerne er blevet behandlet saa godt denne gang :)
MS har naermest givet os alt, hvad vi har spurgt efter (Paa maer Blu-Ray) men til gengaeld 1080p understoettelse, USB saves osv.

Yes, der har hjulpet lidt paa hodbarheden, men efter min mening burde Nextboxt vaere kommet i julen, 2012.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
TheDukeTheDukeSkrevet 15/05-12 00:25 
Jo, MS har forbedret deres konsol. Men når man starter med noget så ringe som XBOX360 Mark I, så bliver man sq nødt til det. Gad vide hvor mange af de launch konsoller der er gået ned med RROD indtil nu? 20%? 30%? 50%?

Og der er også blevet fjernet features ved hjælp af sotware updates, f.eks PS3's LINUX option. Og bagudkompabiliteten gik tabt i senere hardwarerevisioner. MS beholdt deres på papiret, men det var ikke meget mere end en tom gestus. Antallet af Xbox spil der kører bare nogenlunde problemfrit på en 360'er er ikke imponerende, og der er ikke blevet arbejdet på at forbedre det i årevis.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 15/05-12 05:04 
TheDuke>
Jo, MS har forbedret deres konsol. Men når man starter med noget så ringe som XBOX360 Mark I, så bliver man sq nødt til det. Gad vide hvor mange af de launch konsoller der er gået ned med RROD indtil nu? 20%? 30%? 50%?

Det er saa sandt nok...
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
BeanoBeanoSkrevet 15/05-12 07:27 
DeluxScan>
Jeg vil dog ogsaa lige rose denne generation for den uhoerte interesse, der har vaeret i at forbedre konsollerne undervejs - her taenker jeg specielt paa MS, selvom Sony heller ikke har vaeret doven.

Det kan jeg ikke give dig ret i. Syntes nærmest der er skræmmende så meget krudt MS har blevet brugt på at vise flere reklamer og introducere gimmicks uden at løse de grundlæggende problemer.Jeg frygter hvordan situationen vil være på deres næste konsol da forbrugerne åbenbart accepterer det.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 10/07-12 13:57 
Jeg er ikke den eneste...

Square Enix har mistet taalmodigheden
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
WehnerWehnerSkrevet 10/07-12 14:19 
Nej, jeg glæder mig også.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 10/07-12 16:26 
Man skulle da ellers tro at lige netop Square Enix var glad for den lange levetid for konsoller, så der er chance for at de får snøvlet sig færdig med at udvikle deres spil. Hvor lang tid siden var det Versus blev annonceret!?

Personligt bliver jeg stadig imponeret over hvad der kan lade sig gøre på de nuværende konsoller. Max Payne 3 og The Witcher 2 er nogle ret vilde svendestykker. Jeg er dog så småt ved at være klar til noget nyt hardware - næste år passer fint.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
DeluxScanDeluxScanSkrevet 15/11-12 15:35, rettet 15/11-12 15:35 
...og stadig mere end et år endnu. Man kan godt se, at Nintendo har været med i konsolræset længere end MS og Sony.

IGN artikel
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
72 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig