X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Kunstspil og lign.


Svar
jaesjaesSkrevet 06/10-11 21:51, rettet 06/10-11 21:52 
Tråden hvor vi drikker sherry og taler som Jeremy Irons.

Jeg er personligt ret glad for både fysisk og virtuel, interaktiv kunst. Er ikke stødt på så mange kunstspil der virkelig fungerer, men herunder er lidt, der ligger i den bedre ende. Hvad synes I selv er interessant?

Mariko Mori:
Japansk kunstner, der bl.a. har udstillet på ARoS. Hendes mest kendte værk er nok den ret fantastiske installation, Wave UFO:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mariko_Mori
http://www.publicartfund.org/pafweb/projects/03/mori_s03.html

Today I Die (browserspil, 5-10 min. langt):
Blanding af kunstspil og interaktivt digt. Nok det bedste kunstspil jeg har prøvet, omend det lige mangler lidt for at komme helt op at ringe:
http://www.ludomancy.com/blog/

Every Day The Same Dream (browserspil, 5-10 min. langt):
Fungerer... næsten, men har gode idéer og er værd at prøve:
http://www.molleindustria.org/everydaythesamedream/everydaythesamedream.html
CharzekCharzekSkrevet 07/10-11 02:12 
Flow og Flower til ps3 er begge gode spil, ret kunsteriske spil.
millenniummillenniumSkrevet 16/10-12 14:37 
Synes lige Unfinished Swan fortjener en "Obs!" inden for kunstspilgenren.....

IGN giver 9/10
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 24/06-15 15:23, rettet 24/06-15 15:57 
Tale of Tales har offentliggjort elendige salgstal* for deres nyeste spil, Sunset. Det har betydet at de regner med at lukke ned for spiludvikling i kommerciel sammenhæng. De er mig bekendt den eneste udvikler af spil der er mere er kunst end underholdning, som har formået at kunne have det som deres primære job. Well, indtil nu.

Udover at det er trist, at det er så godt som umuligt at leve af kunstspil - de levede delvist af belgisk statsstøtte før, men den er tørret ud - så er historien lidt paradoksal, fordi de med Sunset har forsøgt at lave noget der var mere tilgængeligt og 'gamey', med lignende spil som inspiration (formentlig bl.a. Gone Home), og fordi de hyrede et PR-bureau og købte banner-reklamer på Rock Paper Shutgun. Men det hjalp så ikke.

http://tale-of-tales.com/Sunset/blog/index.php/and-the-sun-sets/

* Ca. 4000 eksemplarer efter en måned. Det er endda inkl. de ca. 2000 fra deres Kickstarter, og spillet er desuden på Steam og har været på udsalg noget af tiden til halv pris.
OdinOdinSkrevet 24/06-15 18:49, rettet 24/06-15 20:09 
Mand, jeg føler mig skyldig over ikke at have kylet penge efter det endnu. Jeg synes netop både ideen og stilen var enormt tiltrækkende, og jeg havde også sat mig for at købe det, men fik det af en eller anden grund ikke gjort. Nu spekulerer jeg over hvor mange der mon har gjort ligesom mig.

Men det viser også atter engang hvad vi allerede har vidst i flere år: Der er simpelthen for mange spil til for få mennesker (og det til trods for at der aldrig nogensinde har været så stort et publikum for mediet som idag). Markedet er overmættet, den procentvise mængde af spil der tjener sig selv ind er encifret, og det er ganske enkelt umuligt at få ørenlyd.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig