X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Thomas Vigild versus GO' Morgen TV og Thomas Bense


Svar Sortering
Per SPer SSkrevet 27/06-11 19:08, rettet 28/06-11 18:00 
Efter Thomas Benses (Pixel) omtale/anmeldelse af Zelda til 3DS i GO' Morgen Danmark på TV2, har Thomas Vigild (Politiken den 23. juni) skrevet sin mening om den redaktionelle linje hos TV2 og forskelsbehandlingen af spil og film.

Måske handler kritikken også om andre ikke helt så synlige forhold. Debatten fortsætter også på Facebook hos Thomas Bense, men den hører bestemt også til herinde.

Klippet fra TV2 her:
http://go.tv2.dk/morgentv/id-41018474.html

Vigilds blog nedenunder.

Link...
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
AzzkikrAzzkikrSkrevet 27/06-11 20:29 
Ha ha mage til ligegyldig kritik skal man godt nok lede længe efter, fedt at totalt blæse noget der blot var ment som et komisk indslag totalt ud af propotion.

Som om at at GO' Morgen Danmark ikke kunne finde på at lave et lignende fjollet indslag i forbindelsen med en eventyr film (bare vent til hobitten udkommer, det er GO' Morgen Danmark ffs. GO'Morgen thomas Vigild fristes man til at sige..), alligevel vrøvler han om forskelsbehandling og sejler rundt og forsøger at drage en umulig parralel til tv2s anmeldere til The Whistleblower.
BazeBazeSkrevet 27/06-11 20:54 
Lige mine ord, Azzkikr.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 27/06-11 20:59, rettet 27/06-11 21:00 
Sidst der var noget om Star Wars eller Harry Potter i GO' Morgen Danmark troppede der jo heller ikke en hel flok mennesker op i udklædning.. nej, vent.

Thomas Vigild har vist bare haft en dårlig dag.
Eller også har han noget personligt imod Thomas Bense.
AV Intelligent Terminal
ChronoChronoSkrevet 27/06-11 21:02 
Jeg ved heller ikke rigtigt med den kritik... det største problem i det indslag er jo at Epona ikke ligner Epona, og at han ikke giver hende gulerødder.

Det er da vidunderligt med en anmelder der i den grad stråler af ægte begejstring over et spil. At det måske ikke lige bliver behandlet med den respekt en sådan klassiker kræver er til at leve med, udsendelsen taget i betragtning - det er jo bare let underholdning til morgenmaden. Han gør i mine øjne det flotteste han kan - han sælger spillet til en ny generation af Zelda-fans. Det bør os gamle Zelda fans da være glade for, i stedet for at brokke over manglende respekt.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
The DaneThe DaneSkrevet 27/06-11 21:15, rettet 27/06-11 21:16 
Nu handler det ikke så meget om selve indslaget, som han for den sags skyld har afklaret gennem de forskellige svar - men hvorvidt spilmediet bliver taget alvorligt på samme måde som filmmediet gør, eller om det skal anses som noget der skal sættes ned til udklædning "hver gang" (ja, jeg ved det i God Morgen Danmarks tilfælde kun er to gange pt). Faktum er jo at der ikke er specielt mange seriøse bud på spilanmeldelser, eller hvor der diskuteres spil på samme måde som film.

Så det er efter min mening fuldt ud berettiget et spørgsmål han stiller.
edit: Hvis folk fokusere på hans kommentar omkring den ene udsendelse har de tydeligvis ikke læst det hele igennem.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
SeventhSunSeventhSunSkrevet 27/06-11 21:18 
Jeg kan sagtens se fornuftige sider af Vigilds kritik.
Det er ganske åbentlyst, at spil ikke bliver taget seriøst. Ellers burde en seriøs snak om spillets kvaliteter være "nok" til at sælge spillet, nøjagtig som det er det ift. film.
Det er muligt, at der kommer udklædte fans i studiet til Star Wars, LOTR og lignende, men mig bekendt er det ikke anmelderen selv, der kommer udklædt. I øvrigt er der også en MEGET større tradition for at klæde sig ud til filmpremiere.

Men hele modargumentet mod Vigilds kritik bygger også på: "han sælger Zelda til en ny generation".
Men er spørgsmålet jo: gør han så det?
Hvorfor i alverden skulle man blive mere interesseret i at købe et spil, ved at se en mand på hest, end ved at høre en fed gennemgang af spilseriens kvaliteter?
Er det overhovedet den nye generation af gamere, der sidder og ser Go Morgen DK?
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
jaesjaesSkrevet 27/06-11 21:31, rettet 27/06-11 21:33 
Det indlæg sigter IMO så meget forbi, som det næsten kan lade sig gøre. Thomas Vigild baserer sine argumenter på to tilfælde, og Thomas Bense skriver i kommentarerne, at de resterende 148 gange har anmeldelserne ikke været "fjollede", eller i det mindste på et helt andet plan.

Som én skriver i kommentarerne, er det da netop en cadeau til spilmediet, at der anmeldes spil i programmet, da der efter sigende er mange andre medier, som ikke får plads.

Og selvfølgelig skal der være plads til de fjollede spilanmeldelser på tv, såvel som i trykte medier. Og ikke kun i spilanmeldelser. For hvad med sådan en som Mikkel Munch-Fals? Behandlede han filmmediet dårligt, fordi han blandede det seriøse med humor og "fjolleri"? Det synes jeg bestemt ikke.
Alf81Alf81Skrevet 27/06-11 22:10 
Jeg har svært ved at se hvad problemet er. Azzkikr beskrev mere eller mindre også min umiddelbare reaktion. Og hvis nu man skal tage den, hvad får man ud af at få anerkendt og ligestillet videospil med film?
Ting om dét og pis.
The DaneThe DaneSkrevet 27/06-11 23:26, rettet 27/06-11 23:29 
Alf81>Og hvis nu man skal tage den, hvad får man ud af at få anerkendt og ligestillet videospil med film?

Eks. at der kommer noget bedre kendskab til spil end blot formodninger om ditten og datten. At der kommer bedre "rettigheder" for spil, så diverse idioter ikke bare kan stå frem og påstå at det er mordsimuleringer o.lign. Tror det var i Zero Punctuation der blev nævnt en hjemmeside omkring dette for et godt stykke tid siden. Men der er som sagt et stykke tid siden, så muligt jeg husker lidt forkert omkring detaljerne herunder.
Derudover er der lige kommet nogen lovmæssige ændringer i USA omkring voldelige spil, så der er bedre mulighed for at sælge dem (med mindre jeg totalt misforstod indholdet i den sag) http://www.supremecourt.gov/opinions/10pdf/08-1448.pdf
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
Alf81Alf81Skrevet 27/06-11 23:39 
The Dane>
Eks. at der kommer noget bedre kendskab til spil end blot formodninger om ditten og datten.

Jamen, hvad skal det gøre godt for?

At der kommer bedre "rettigheder" for spil, så diverse idioter ikke bare kan stå frem og påstå at det er mordsimuleringer o.lign.

Gør de ikke stadig den slags med film. Gør de ikke stadig den slags med alt?

I det hele taget, så synes jeg det er ret vildt at tage nogen som helst form for underholdning seriøs.
Ting om dét og pis.
RJKRJKSkrevet 27/06-11 23:53, rettet 27/06-11 23:54 
Så er din mening om sagen (hvorvidt spil får samme behandling som film) jo egentlig også fuldstændig irrelevant. Og så i øvrigt baseret på manglende indsigt og forståelse.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Alf81Alf81Skrevet 27/06-11 23:57 
Mener du at min mening er baseret på manglende indsigt og forståelse, eller hvad om hvordan?
Ting om dét og pis.
SumezSumezSkrevet 28/06-11 00:05, rettet 28/06-11 00:05 
Well, jeg kan helt klart godt se en fordel i at flere folk indså at der var mere end Fifa og Call of Duty og hvem der ellers er gode til at råbe højt, at spil ikke blot kan måles på en 1-dimensional skala, men kan have vidt forskellige kreative kvaliteter, samt at nye spil ikke automatisk er bedre end alt der kom før og har det mål at erstatte disse.

Men at række ud efter useriøse programmer som Go' Morgen Danmark, synes jeg ikke rigtig har så meget med dette at gøre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 28/06-11 00:26 
Alf81>
Mener du at min mening er baseret på manglende indsigt og forståelse, eller hvad om hvordan?

Jeg mener at dit udsagn om, at ingen burde tage underholdningsmedier seriøst, er en hån mod alle der arbejder med dem, alle der elsker dem og vel nærmest menneskeheden som helhed. Vores kultur og kulturhistorie - det du kalder underholdning - er om noget hvad der definerer og udskiller os som mennesker. Det er da dybt seriøst og vi skal værdsætte alle der tager det seriøst. Det modsatte havde jeg egentligt aldrig troet jeg ville høre herinde.

Men jeg er selvfølgelig lydhør overfor, hvis det var noget helt andet du mente?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 28/06-11 01:19 
Så har du godt nok den bredeste opfattelse af kultur og samtidig en åbenlys smal horisont.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 28/06-11 01:40 
Jeg tolker det, at Alf81 skriver "seriøst", som noget i retningen af: "Det er dødsens alvor, når man spiller, og alting i et spil er en metafor for noget meget, meget vigtigt!"

Og hvis jeg har tolket rigtig, må jeg give ham ret i, at det er trist at betragte spil på den måde :)
AV Intelligent Terminal
dRxLdRxLSkrevet 28/06-11 01:47 
@Rjk: Du får det til at lyde som om folk der arbejder med kultur fortjener respekt og anerkendelse. Jeg ville nok snarere mene at disse mennesker over en bred kam blot skal prise sig lykkelige over at leve i så rige og velordnede samfund at der er råd til at have folk der ikke leverer noget af reel værdi.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
DarkbeatDarkbeatSkrevet 28/06-11 01:52, rettet 28/06-11 01:57 
Ja, det er lidt en brist i nyhedsmediet generelt at der på trods af spilmediets popularitet, stadig bliver lavet indslag der behandler det som la-la børneunderholdning, men mit første indtryk af indslaget var ikke at det var super useriøst, bare at det var tydeligt at ham TV2 værten og jeg kommer fra to forskellige verdener hvor musikken fra Zelda i hans verden er "irriterende bip-bip lyde".

Måske har jeg bare vænnet mig til at "sådan er det bare i Danmark". Det er super fedt at der er spil-relaterede events, nyhedssites og fora som dette. Det er også fedt af pixel.tv at prøve en engangsvinkel der relatere til de unge mennesker der går helt vildt meget op i hvad de kendte går og laver, men vi ER et lille land og på trods af at vi sagtens kan være stolte af vores succes i udlandet (Primært IO Interactive), så tror jeg stadig vi skal vente længe på at komme tæt på den samme respekt som vores film-industri har.

Det er fint at Thomas tager det op, men det er en gammel tromme at slå på og så ER det jo bare video spil.
The DaneThe DaneSkrevet 28/06-11 02:33, rettet 28/06-11 02:36 
Killer Bean 2>
Og hvis jeg har tolket rigtig, må jeg give ham ret i, at det er trist at betragte spil på den måde :)

Hvorfor er det trist? Husk på film er også bare underholdning på et plan, og der er mange som tager det alvorligt - samme med film og musik. Tror ikke folk her, som gerne vil have hævet niveauet en anelse tager det "dødsens" alvorligt men tager det alvorligt nok til ikke bare at skyde det af vejen som noget der bare skal smides væk - eksempelvis som nævnt at bare det er nyt betyder det ikke at det er bedre. Eller give folk muligheden for større viden inden for området i stedet for at blotlægge ignorancen.

dRxL>
@Rjk: Du får det til at lyde som om folk der arbejder med kultur fortjener respekt og anerkendelse. Jeg ville nok snarere mene at disse mennesker over en bred kam blot skal prise sig lykkelige over at leve i så rige og velordnede samfund at der er råd til at have folk der ikke leverer noget af reel værdi.


Erhm... hvad vil du så definere som "af reel værdi"? For vi ville leve et noget trist liv hvis ikke der var nogen til at underholde så, og vil da sige at mange spil går ind under en kunstnerisk bane. Husk på der er MANGE forskellige slags kultur, så pas på med den slags generaliseringer.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
KillerBean2KillerBean2Skrevet 28/06-11 02:37, rettet 28/06-11 02:38 
dRxL>
@Rjk: Du får det til at lyde som om folk der arbejder med kultur fortjener respekt og anerkendelse. Jeg ville nok snarere mene at disse mennesker over en bred kam blot skal prise sig lykkelige over at leve i så rige og velordnede samfund at der er råd til at have folk der ikke leverer noget af reel værdi.

Nu ved jeg så ikke helt, om det indlæg var ment ironisk, men jeg må lige understrege at begrebet "reel værdi" er imaginært.

Intet har i virkeligheden nogen reel værdi. Ting koster det, som folk er villige til at give for det, og sådan har det altid været. Hvis der ligefrem var en almægtig gud, som havde defineret bestemte værdier på alle ting og tanker, ville det jo være skide nemt at blive iværksætter.
AV Intelligent Terminal
CoreCoreSkrevet 28/06-11 08:01, rettet 28/06-11 08:05 
Har i set anmeldelsen?

For jeg var lige så rystet og arrig efter at have set den, og det er ikke på grund af kostumet. I løbet af de ti minutter anmeldelsen varer, udtaler Bense sig ikke om spillets tekniske sider, han henviser til hvordan det blev modtaget i N64-dagene frem for at snakke om den nye version, og slutter anmeldelsen af med 5 ud af 6 stjerner med grundlaget "...nu er det udgivet som et 3D-spil, og hvis man bliver træt af det, og slår 3D'en fra, er det ærgeligt".

Derudover får han udtalt 3DS omvendt, kaldt Duke Nukem Forever for et remake, kaldt Zelda for næsten lige så populært som Mario, og kommer først i tanke om at introducere konsollens funktioner når Jacob Wilson spørger om den kræver brug af briller.

Han sælger overhovedet ikke Zelda til nogen som helst, men bekræfter derimod bare alle de uoplyste, der mener at det er noget barnligt pjat.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
SumezSumezSkrevet 28/06-11 08:09, rettet 28/06-11 08:11 
Er Thomas Bense nogen man burde kende til? Er det en kendt TV2-vært?
Jeg følger ikke så meget med i hvad der er "kendt" i dagens Danmark, men vil gerne vide hvorfor man kan tillade sig at stille så "høje" krav til hvad der, så vidt jeg kan konkludere af denne tråd, er en useriøs morgenvært.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CoreCoreSkrevet 28/06-11 08:15, rettet 28/06-11 08:16 
Det er en tosse der fik råbt sit navn højt op, engang hvor han var på TV for at være god til Human Beat-box. Herefter har han været konfenrencier ved diverse arrangementer (EA Play o.l.) og frontfigur i Pixel TV. Men han er ikke gamer. Han forsøger sig desperat med en Stegelman-agtig memorisering af udtalelser fra dem der har spillet spillene for ham, han er bare enormt ringe til det, og i det her tilfælde tvivler jeg på om nogen overhovedet har spillet TLOZ: OOT.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
SumezSumezSkrevet 28/06-11 08:33, rettet 28/06-11 08:33 
Tak for info. :)
Jeg har svært ved at finde ud af hvad "Pixel TV" er - noget online video-serie/kanal med spil-indslag, eller bliver det vist på TV et sted?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SeventhSunSeventhSunSkrevet 28/06-11 08:40 
Core>
Men han er ikke gamer.

Det tror jeg måske alligevel er at stramme den.

Alene bygget på antallet af spilrelaterede emner, som han har stået for i de sidste mange år, så må man næsten konkludere, at han er oprigtigt interesseret i spil.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
SeventhSunSeventhSunSkrevet 28/06-11 08:41 
Sumez>

Jeg har svært ved at finde ud af hvad "Pixel TV"

Og Google virker ikke?
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
SumezSumezSkrevet 28/06-11 08:46, rettet 28/06-11 08:46 
Ingen grund til at være spydig. :) Som det fremgår af mit indlæg har jeg jo fundet frem til http://www.pixel.tv/ men for mig ligner det bare et webzine som alle andre, uden den store relevans for TV2, eller andet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CoreCoreSkrevet 28/06-11 08:47 
SeventhSun>
Det tror jeg måske alligevel er at stramme den

Det kommer fra Pixel TV-folkene selv, ikke fra mig. Det begrænser sig vist til Fifa-turneringer på redaktipnsplan.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
CoreCoreSkrevet 28/06-11 08:49 
Sumez>
uden den store relevans for TV2, eller andet.

Det har de heller ikke, de er bare det heldige webzine, der scorede denne tjans. Hvilket bestemt ikke gør det mindre ærgeligt.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
JuggernautJuggernautSkrevet 28/06-11 08:52 
Core>
Men han er ikke gamer.

Nuvel, det kommer vel an på hvordan man definerer en gamer.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
SumezSumezSkrevet 28/06-11 08:59 
Jeg har aldrig oplevet folk, der ordret beskriver sig selv som "gamer", være de helt store spilentusiaster, så det stemmer fint overens med min opfattelse. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JuggernautJuggernautSkrevet 28/06-11 09:29 
Også min :)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
Alf81Alf81Skrevet 28/06-11 10:25 
RJK>

Jeg mener at dit udsagn om, at ingen burde tage underholdningsmedier seriøst, er en hån mod alle der arbejder med dem, alle der elsker dem og vel nærmest menneskeheden som helhed. Vores kultur og kulturhistorie - det du kalder underholdning - er om noget hvad der definerer og udskiller os som mennesker. Det er da dybt seriøst og vi skal værdsætte alle der tager det seriøst. Det modsatte havde jeg egentligt aldrig troet jeg ville høre herinde.

Men jeg er selvfølgelig lydhør overfor, hvis det var noget helt andet du mente?

Jeg underkender hverken betydningen, eller vigtigheden af underholdningsmediernes rolle i udviklingen, overordnet set - slet ikke i et samfundsmæssigt og dermed historisk perspektiv. Ej heller håner jeg dem som har med dem at gøre, eller dem som nyder dem. Vi har noget af et hul der skal fyldes ud mens vi venter på at dø, så hvorfor ikke gøre det på den måde der tiltaler os hver især mest. Heldigvis lever vi, som i vores del af verden, i et samfund hvor der er "plads" til den slags.

Er ikke tvivl om at visse medier har haft (og har) betydning for udviklingen, overordnet set. F.eks film. "Simpelt" fordi at vi bruger masser af tid på det og på at tale om det, da det er hvad vi oplever og pt er fælles om. Men yderst sjældent er det, at man går ud fra biografen og verden forekommer anderledes end før man gik ind. Hvis det sker, så er det sandsynligvis kun i en kort periode, mens man stadig er mærket af stemningen. Man kan så spørge sig selv om indholdet på det vi er fælles om har nogen betydning, udover at det bliver mere spændende hvis indholdet er interessant for den enkelte (i dette tilfælde spil).

Killer Bean 2>
Jeg tolker det, at Alf81 skriver "seriøst", som noget i retningen af: "Det er dødsens alvor, når man spiller, og alting i et spil er en metafor for noget meget, meget vigtigt!"

Og hvis jeg har tolket rigtig, må jeg give ham ret i, at det er trist at betragte spil på den måde :)

Du tolker det helt fint :)

dRxL>
@Rjk: Du får det til at lyde som om folk der arbejder med kultur fortjener respekt og anerkendelse. Jeg ville nok snarere mene at disse mennesker over en bred kam blot skal prise sig lykkelige over at leve i så rige og velordnede samfund at der er råd til at have folk der ikke leverer noget af reel værdi.


Du skærer ret godt ind til benet af hvad jeg mener. Jeg er bare knap så stram på skrift :)
Ting om dét og pis.
SumezSumezSkrevet 28/06-11 10:34, rettet 28/06-11 10:35 
Alf81>
Killer Bean 2>
Jeg tolker det, at Alf81 skriver "seriøst", som noget i retningen af: "Det er dødsens alvor, når man spiller, og alting i et spil er en metafor for noget meget, meget vigtigt!"

Og hvis jeg har tolket rigtig, må jeg give ham ret i, at det er trist at betragte spil på den måde :)

Du tolker det helt fint :)

Men for at vende den lidt på hovedet, så synes jeg da i teorien ikke det ville skade, hvis vi i stedet for at kigge på hvordan virkeligheden ser ud, så pillede lidt ved folks forventninger, så flere rent faktisk var interesseret i spil, der VIL lidt mere end bare skyde på soldater, hvormed flere udviklere måske ville fokusere på/poste penge i denne type oplevelser?
Dermed ikke sagt at alle spil skal være sådan, og at spil generelt skal være et gravalvorligt emne. Men jeg synes Play:Right i sig selv ofte vidner om hvor interessant et kulturfænomen computerspil kan være, og derfor gerne tåler at løftes over "Det her spil kan du beskæftige dine unger med under den lange biltur fra Næstved til Aalborg".
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 28/06-11 11:12 
The Dane>
Killer Bean 2>
Og hvis jeg har tolket rigtig, må jeg give ham ret i, at det er trist at betragte spil på den måde :)

Hvorfor er det trist? Husk på film er også bare underholdning på et plan, og der er mange som tager det alvorligt - samme med film og musik. Tror ikke folk her, som gerne vil have hævet niveauet en anelse tager det "dødsens" alvorligt men tager det alvorligt nok til ikke bare at skyde det af vejen som noget der bare skal smides væk - eksempelvis som nævnt at bare det er nyt betyder det ikke at det er bedre. Eller give folk muligheden for større viden inden for området i stedet for at blotlægge ignorancen.

Som jeg ser det, er hele humlen i det her ikke, at folk ikke er villige til også at betragte spil som andet end legetøj, for det tror jeg sgu ikke de har nogen problemer med. I stedet vil jeg mene at spilmediet er så ungt, at vi stadigvæk ikke rigtig har nogen anelse om, hvilken retning det vil udvikle sig i. Folk har bare svært ved at forholde sig til ting, som ikke er "faldet til ro". Så det mest naturlige for dem er bare at tage popkultur-vinklen på mediet og gå helt bananas, hver gang der kommer noget nyt.

I sidste ende vil jeg mene at aben sidder på skulderen af spiludgiverne og pengemændene bag mediet. Så længe de bliver ved med ride med på den bølge af popularitet, de nuværende grene af spilgenrer har opnået og ikke giver væsentligt mere albuerum til at spilmediet kan udforske alternative destinationer for udviklingen, er det vel fuldstændig naturligt, at mediet bliver betragtet som pop.

..det er måske et lidt "hønen eller ægget" :/

Omvendt ville det sutte, hvis hele mediet gik hen og blev så art house, at alt blev sovset ind i symbolisme alene for symbolismens skyld. For det er sgu, efter min mening, et spild af virkemidlet (Jeg synes feks. at Mulholland Drive er en lortefilm af den grund... det kan evt. køre videre i filmsnak-tråden ;)
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 28/06-11 11:15 
Jeg synes så det er synd at du ikke ser hvor fantastisk genial Mulholland Drive er, så hvis du har lyst til at uddybe dit problem med filmen må du meget gerne gøre det i filmsnak-tråden. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Alf81Alf81Skrevet 28/06-11 11:20, rettet 28/06-11 11:26 
Sumez>
Men for at vende den lidt på hovedet, så synes jeg da i teorien ikke det ville skade, hvis vi i stedet for at kigge på hvordan virkeligheden ser ud, så pillede lidt ved folks forventninger, så flere rent faktisk var interesseret i spil, der VIL lidt mere end bare skyde på soldater, hvormed flere udviklere måske ville fokusere på/poste penge i denne type oplevelser?
Dermed ikke sagt at alle spil skal være sådan, og at spil generelt skal være et gravalvorligt emne. Men jeg synes Play:Right i sig selv ofte vidner om hvor interessant et kulturfænomen computerspil kan være, og derfor gerne tåler at løftes over "Det her spil kan du beskæftige dine unger med under den lange biltur fra Næstved til Aalborg".

Jeg er slet, slet ikke uenig. Guderne må vide at jeg synes folk (generelt) spiller alt, alt for meget lort.

Aldrig har der været så meget fokus på spilindustrien som der er nu. Aldrig er spilindustrien blevet taget så alvorlig som den bliver nu. Aldrig har den været mærket af så meget tristhed som den er nu.

@Kælderbenny: Jeg synes virkelig det er fede sager det du skriver. Mulholland Drive er dog en helt fantastisk film, så der tager du fejl :D
Ting om dét og pis.
SumezSumezSkrevet 28/06-11 11:26, rettet 28/06-11 11:26 
Hvor finder du tristhed henne?

Jeg morer mig med rigtig mange nye spil. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Alf81Alf81Skrevet 28/06-11 11:49 
Den er måske også en smule søgt :) Men hovedet på sømmet er vel at den generelle opfattelse af hvad gode spil er, er af ret begrænset karakter. Men de folk som netop synes FPSer og fodboldspil er det eneste der virker, tror jeg kan være meget svære at hente, for ikke at sige umulige.
Ting om dét og pis.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 28/06-11 11:53 
Alf81>
Mulholland Drive er dog en helt fantastisk film, så der tager du fejl :D

Jeg har hermed kørt den videre i filmsnak-tråden :D
AV Intelligent Terminal
The DaneThe DaneSkrevet 28/06-11 13:22 
Killer Bean 2>

Som jeg ser det, er hele humlen i det her ikke, at folk ikke er villige til også at betragte spil som andet end legetøj, for det tror jeg sgu ikke de har nogen problemer med. I stedet vil jeg mene at spilmediet er så ungt, at vi stadigvæk ikke rigtig har nogen anelse om, hvilken retning det vil udvikle sig i. Folk har bare svært ved at forholde sig til ting, som ikke er "faldet til ro". Så det mest naturlige for dem er bare at tage popkultur-vinklen på mediet og gå helt bananas, hver gang der kommer noget nyt.

Det kan jeg så være helt enig i :). Der er alt for mange genre, og muligheder for at blande tingene sammen samt at de forskellige firmaer, som sagt, går i forskellige retninger (e-sport, browserspil, håndholdt, og så forskellige typer lagringsmedier vil forvirre folk).

- men derfor er det jo også endnu mere nødvendigt at der kommer en større oplysning omkring hvad der findes inden for spilbranchen.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
CoreCoreSkrevet 28/06-11 19:21, rettet 28/06-11 19:25 
Juggernaut>
Nuvel, det kommer vel an på hvordan man definerer en gamer.

Fair nok, jeg undskylder ydmygt min lemfældige omgang med ordet "gamer". Jeg var et kort øjeblik forblændet af den lette løsning, det syntes at være at bruge "gamer" om en der er interesseret nok i spil, til at gide at sætte sig ind i dem, ved hvad han snakker om og eventuelt også gider at spille spil i mere en enkelte genrer.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
DarkbeatDarkbeatSkrevet 28/06-11 22:46 
Apopos

Nyhedsdækningen har ikke ændret sig siden 88
Captain NCaptain NSkrevet 29/06-11 00:05 
Jeg syntes det virkede som en frisk idé at sætte lidt ekstra fokus på når det nu var Zelda det handlede om.

Som "Extra Credit" meget fint forklarer er der jo stor forskel på måden man anmelder film og spil
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
SumezSumezSkrevet 29/06-11 08:16, rettet 29/06-11 08:20 
Darkbeat>
Apopos

Bedste børneskuespillere nogensinde

Jeg synes faktisk de siger visse ret fornuftige ting, der også gælder i dag.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig