X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Den store JRPG-krise


Svar
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 28/10-09 23:06 
Jeg har, da jeg var yngre end jeg er i dag, været en stor fan af de japanske rollespil. Det har været et givtigt forhold helt frem til denne generation, hvor spil som Baiten Kaitos, Final Fantasy VII + X, Shadow Hearts: Covenant, samt en lang række klassikere, har givet mig nogle af de bedste spil-oplevelser, jeg kan huske.

Det er dog som om, at forholdet er blevet svært i denne gene... Se hele indlægget
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
65 emne(r).
« < 1 2

Svar
AzzkikrAzzkikrSkrevet 23/02-10 14:40, rettet 23/02-10 14:47 
Vent nu indtil spillet udkommer og der kommer nogle flere scores før du bedømmer, gennemsnittet kommer helt sikkert til at stige. FFX (og alle andre FF's for den sags skyld) fik også masser af 8'ere og et par 7'ere fra diverse mags og sites.

Jeg havde personligt ikke megen tiltro til spillet før jeg prøvede demo'en i sommers og det er selfølgelig svært at bedømme et rpg udfra en demo, men kampsystemet virker ihvertfald fantastisk godt så må vi håbe historie og karakterene virker ligeså godt.
jaesjaesSkrevet 23/02-10 16:06 
Tjah, jeg synes nu 9 er et pænt antal, og brugervurderingerne på Gamefaqs ser ud til at give samme gennemsnit (en masse 8-taller) :)

Nu du taler om demoen, så går kritikken i de anmeldelser og brugervurderinger, jeg har læst og skimmet netop på ting, man ikke kan få fornemmelsen for i en demo - at spillet er ekstremt lineært og nærmest én lang dungeon crawl.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 23/02-10 16:23 
Med undtagelse af slutfaserne med sidequests osv så har de fleste Final Fantasy spil har jo altid været linære, bare forbi der ikke er worldmap længere gør det ikke spillet mere linært.

Der var samme kritik i FFX, det er somom folk tror at fordi man render rundt på et world map og enter diverse dungeons så er det mere freeroam-agtigt end modellen de har brugt fra FFX. Det er dog noget forfærdeligt sludder, spillene er præcis lige linære da man 95% af gangene kun har et sted at gå hen.
jaesjaesSkrevet 23/02-10 16:43, rettet 23/02-10 16:46 
Der er tit mere end ét sted at gå hen på worldmappet i FFVII, og de andre til PSX er formentlig opbygget på samme måde (længe siden jeg har spillet dem). Det er også mit indtryk, at FFXII byder på en del frihed i udforskningen. Så synes ikke man kan sige, serien altid har været lineær.

Men linearitet handler vel også både om antallet af steder, der kan besøges på et givent tidspunkt, og hvordan hver lokalitet er opbygget. Bortset fra det, er ægte ulinearitet i spil jo som regel en illusion. Men der er forskel på hvordan illusionen er præsenteret :)

Men i sidste ende er det jo ligegyldigt - hvis en del folk synes, FFXIII er for lineært, så synes de dét, længere er den ikke. Uanset opbygningen af spillet.

EDIT: Ser ud til, du nævnte FFXII, men kom til at kalde det FFX.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 23/02-10 16:58, rettet 23/02-10 16:59 
At du kan udforske steder gør jo ikke spillet mindre linært. Der er kun en rigtig vej i alle Final fantasy. Det eneste FF hvor du har frihed til at vælge hvad du vil gøre først eller sidst er i FF6 i world of ruin. I FF7 kan du godt tage Wutai sidequest tidligt, men udover det er spillet linært hele vejen til slutfacen som alle andre FF's.

Den der såkaldte "frihed til at udforske" i FF's er en illusion, før slutfacen ihvertfald. At kan gå mere end et sted hen til tider er ligegyldigt når du ikke lave kan noget som helst der alligevel, så kan du ellers gå ud igen -> tilbage på world map -> finde det sted du skal hen for at komme videre med historien.
SumezSumezSkrevet 23/02-10 17:10, rettet 23/02-10 17:11 
Azzkikr>
Med undtagelse af slutfaserne med sidequests osv så har de fleste Final Fantasy spil har jo altid været linære, bare forbi der ikke er worldmap længere gør det ikke spillet mere linært.

...eller byer, eller NPC'er, eller sidequests, eller muligheden for overhovedet at gå til siden, i forhold til den lineære, fremadrettede rutschebane. Historien lyder på at FF13 ikke rigtig er andet end kampe og FMV'er. Bogstaveligt talt, denne gang.

Det passer så heller ikke a FF-spillene altid har været lineære. 6'eren, min favorit, var temmelig åbent. At historien altid udfolder sig på én måde, er ikke ensbetydende med at gameplayet gør det.

Jeg synes også FFX var for lineært, men det gjorde op med præcis dette i spillets utroligt dybe "endgame"-del. FF13 er efter sigende være gået mange flere skridt over stregen end FFX gjorde.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 23/02-10 17:22 
Skal vi nu ikke lige vente og se hvad FF13 har at byde inden du korsfæster det til hverken at have byer, npc eller sidequests? Folk er sjældent enige når det kommer til denne type spil, så man er somregelt nød til at spille det og drage sin konklusion.

Nu nævner jeg jo netop selv 6'eren som en af de få undtagelser, men udover få undtagelse er både gameplay og historie linært i FF's. Som jeg allerede nævnte, så bare fordi man til tider kan besøge steder som det ikke meningen man skal besøge på det tidspunkt så gør det ikke spillet mindre linært, du spilder derimod bare tid, desuden hører det til sjældenhederne at man overhovedet kan det.

FFX har udemærket med frihed i endfacen, desværre har spillet nok det svageste/latterligste person galleri i noget FF så jeg havde mest af alt bare lyst til at få det overstået istedet for at høre mere på wakka og co. Men det er selfølgelig en helt andet snak.
jaesjaesSkrevet 23/02-10 17:34 
Azzkikr:
Jeg synes det er mere reglen end undtagelsen, at man har ca. to steder at gå hen i FFVII, og kan foretage sig noget alle steder (har dog ikke gennemført). Det er ikke på alle lokaliteter, der er deciderede side-quests, men det er vel underordnet i forhold til definitionen.

Men lad det bare ligge. Jeg synes ikke FFVII, kan kaldes lineært sammenlignet med så mange andre spil. Det gør du åbenbart. Det er ikke ligefrem open-world, men det er heller ikke bare at spurte ud ad en sti, som FFX var de ca. 11 timer jeg spillede det.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 23/02-10 17:51 
Ja holdninger er som røvhuller, vi har alle en.

Jeg mener bare ikke at et spil bliver mindre linært af at man til tider kan besøge steder som der ikke tilfører noget hverken gameplay- eller historie mæssigt og hvor der egenligt ingen ide er i at gå hen.
SumezSumezSkrevet 23/02-10 19:49 
Jeg tror bare vi snakker om lidt forskellige former for linearitet her.
Mit problem er ikke at FF13 mangler muligheden for at besøge forskellige steder. Mit problem er at det tilsyneladende ikke har muligheden for at gøre NOGET.

Som folk siger, vi skal ikke male fanden på væggen, men jeg har nu alligevel skitsen parat...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 23/02-10 20:14 
Ja det skal jeg lige love for :P

Det afhænger jo også af hvad man håber på spillet indeholder og hvad man forbinder med et godt RPG.

For mig er det vigtigste at historien holder og er spændende nok til at holde en fanget og at person galleriet og person udviklingen i spillet ikke er tilgrin som det har været i 9,10 og 12 (den skabede neger i FF13 gør mig en smule nervøs her, han passer simpelthen ikke ind nogen steder, håber ikke det er SÅ slemt).

At square prøver noget nyt istedet for det totalt udkogte traditionalle dungeon -> by -> event -> dungeon osv system betyder ikke så meget for mig, jeg synes faktisk det er en god ide. Der bliver udgivet det ene middelmåddige skod JRPG efter det andet med ovenstående system, lad os få noget nyt.
SumezSumezSkrevet 23/02-10 20:26 
Jeg har intet problem i at de prøver noget nyt, synes bare godt de må prøve noget andet. :)

På den positive side er jeg glad for at se sphere grid'et tilbage, jeg syntes det var genialt i FFX, en af de positive nye ting :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 23/02-10 22:20 
Azzkikr>
Jeg mener bare ikke at et spil bliver mindre linært af at man til tider kan besøge steder som der ikke tilfører noget hverken gameplay- eller historie mæssigt og hvor der egenligt ingen ide er i at gå hen.

Der er gameplay alle de steder, jeg tænker på. Ikke altid meget, men for det meste nok til, at det gør det værd at besøge området.
jaesjaesSkrevet 23/02-15 21:04 
Er det klassiske kampsystem med typisk 4-6 figurer fordelt over én eller to rækker virkelig ved at forsvinde fra JRPG'er til de stationære konsoller? Trist hvis det er tilfældet...

Det eneste jeg kunne finde frem til, af udgivelser de sidste par år, er to spil i Atelier-serien... Udover at de kun har fået hæderlig kritik, så er figurdesignet slet ikke mig.
NaieraNaieraSkrevet 23/02-15 21:18 
Jeg kan ikke tåle tidstyranniet i Atelier-spillene.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
65 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig