X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Audio og video tech-snak


Svar Sortering
KalicolaKalicolaSkrevet 26/03-09 12:18 
Yo

Jeg har jo købt ny surround reciver (Denon 3808A), og nyt tv (Sony bravia 46W4500). Og i den forbindelse er der opstået en masse spørgsmål, som jeg har svært ved at finde ordentlige svar på. Så jeg tænkte at det her topic kan bruges til sådan noget. For mig er meget af det ret kompliceret, og der må være nogle herinde som har mere forstand på det end mig. Anyways, her er mine problemer.

1. HD-lyd fra PS3: Min reciver kan spille hele lortet, men jeg er i tvivl om min ps3 står på de rigtige bluray instillinger. Der er noget som hedder bitstream og linear pcm, og den ene decoder, og den anden gør ikke eller sådan noget. Så hvilken instilling er bedst når man har en reciver som kan afspille det bedste? Jeg har søgt på nettet, men finder gamle posts før firmware updates osv.

2. HDMI 1.3: Det skal bruges for at afspille det nyeste lyd, men har også læst andre steder at det er ligemeget, fordi det er op til producenten om de vil bruge det eller ej, jeg fatter brik.

3. Opskalering: PS3 Kan opskalere film på 3 måder, og kan syntes ikke at kunne se forskel på nogen af dem. Hvilken opskalering gir det bedste billede? Og er det bedst at slå det fra hvis ens tv eller reciver kan opskalere? Hvad er bedst og hvad gør det?
For The Love Of The Game
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/03-09 12:25, rettet 26/03-09 12:26 
1. PCM da det er den eneste mulighed for ukomprimeret lyd fra f.eks. Blu-Ray. Der vil ikke stå DD True HD, DTS MA osv. i dit display da PS3'en dekoder lyden for dig og sender den videre som PCM, men lyden ER den rigtige :)

3. Jeg har valgt double scan, som vidst kun kan vælges hvis dit tv kan køre 1080p? Det giver lidt overscan men tilgengæld skulle det give en lidt pænere skalering(?), jeg kunne faktisk ikke se den store forskel fra det ene til det andet. Men vælg Normal og ikke Full Screen hvis du kan, ellers strækker den 4:3 film til 16:9.

Spørgsmål 2 ved jeg intet om, men håber det her hjalp dig lidt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 26/03-09 12:44 
Tror også at det er bedst at sætte PS3'en til at opscalere fremfor Tv'et. PS3 har en fortræffeligt DVD opscalering men prøv begge dele og se hvad der ser bedst ud.
MrCaseMrCaseSkrevet 26/03-09 13:28, rettet 26/03-09 13:30 
Darknon>
2. HDMI 1.3: Det skal bruges for at afspille det nyeste lyd, men har også læst andre steder at det er ligemeget, fordi det er op til producenten om de vil bruge det eller ej, jeg fatter brik.

HDMI 1.3 er en standard. Altså et regelsæt for hvordan man skal gøre tingene, sådan så alle er enige. Ligesom den standard der gælder for hvad der må ligge på en dvd, f.eks.
Dvs. hdmi 1.3, det er altså et sæt kriterier man skal opfylde for at kunne sende det ypperste inden for lyd og billede. Så er det så op til den der laver indholdet hvilket lydspor de vil ligge på.
Ligesom på dvd hvor der kan være dolby digital eller dts. Man KAN ligge dts lyd på en dvd skive (i henhold til standarden) men man kan også godt nøjes med DD.
På samme måde med hdmi. Hvis aspiller og modtager (receiver eller tv) begge understøtter hdmi 1.3 er der mulighed for at sende ... jeg tror det er 7-kanals super super opløst lyd og endnu vildere farvedybde... men derfor er det jo ikke sikkert at dem der laver filmene (eller spillet) har valgt at bruge denne mulighed.

Det var lidt en søforklaring, men princippet er godt nok :-)
Have you considered sucking less?
KillerBean2KillerBean2Skrevet 29/11-15 10:34, rettet 29/11-15 10:45 
Genbruger lige den her døde tråd....

Odin>
KillerBean2>
Billedinformationen på et VHS-bånd er lagret i composite video -format

Det er så ikke helt korrekt, men neros virker som om han bliver forvirret, så det er nok ikke den rette tråd at begynde at diskutere forskellene i. ^_^

Jeg vil indrømme, at jeg ikke har sat mig voldsomt meget ind i emnet, men jeg har altid forstået det sådan, at billedinformationen på VHS var lagret som CVBS aka. "Composite Video", mens S-VHS havde det lagret som S-Video?
AV Intelligent Terminal
OdinOdinSkrevet 29/11-15 13:39, rettet 29/11-15 14:02 
Godt initiativ, KillerBean. ^_^

KillerBean2>
Jeg vil indrømme, at jeg ikke har sat mig voldsomt meget ind i emnet, men jeg har altid forstået det sådan, at billedinformationen på VHS var lagret som CVBS aka. "Composite Video", mens S-VHS havde det lagret som S-Video?

Det er ikke helt så enkelt.
Composite og S-video er signaloverførselsmetoder, og S-video har intet at gøre med S-VHS. I grove træk er både VHS og S-VHS lagret som CVBS, men moduleringen er anderledes og frekvensen betydeligt lavere end på Composite-videosignalet.

Den måde signalerne rent faktisk lagres på på henholdsvis VHS og S-VHS har dog begge rigtig meget til fælles med Composite i den måde hvorpå alle videobilledets individuelle komponenter bliver smasket sammen til ét signal. Både VHS og S-VHS bruger en lagringsteknik der hedder "color under", hvor luminans er moduleret ved en frekvens på cirka 3 MHz og chroma ligger begravet et lag dybere i det samme signal ved at være moduleret ved en lavere frekvens (400KHz - altså en sjettedel). Composite fungerer på samme måde, men ved betydeligt højere frekvenser. Luminansen bliver brugt som baseband-frekvens og svinger i takt med den hastighed hvormed scanlinjerne bliver tegnet. Det indlejrede chroma-signals lavere frekvens ligger så 50% forskudt i forhold til baseband-kadencen, hvilket gør det til en simpel matematisk opgave at skille chroma og luma fra hinanden igen senere. De lave frekvenser resulterer dog også i et temmelig lavopløseligt lagringssignal. For at bruge de amerikanske standarder har vi at gøre med ca. 240 linjer luminans og kun sølle 40 linjer farveinformation.*

Forskellen på den måde videosignalet lagres på henholdsvis VHS og S-VHS ligger udelukkende i frekvensen. VHS har en baseband-frekvens på 3 MHz og S-VHS har 5,4 MHz. Den højere frekvens på S-VHS gjorde det muligt at øge den vertikale opløsning til næsten det dobbelte (420 linjer) i forhold til VHS.
Desværre besluttede man kun at øge opløsningen på luminansen og holdt fortsat fast i den ekstremt lave 40-linjers chroma-opløsning - hvilket bare skabte en endnu større diskrepans, idet luminansopløsningen så nu var over ti gange så høj som mængden af farveinformation. Med andre ord var det reelle udbytte af S-VHS bestemt ikke så godt som det kunne have været.

Så for at opsummere, så er video på VHS og S-VHS lagret som CVBS, men frekvens og modulation adskiller sig fra det vi normalt kender som Composite.
Composite er i stand til at levere betydeligt højere opløsning på både luminans og chroma end VHS og S-VHS. Dermed ikke sagt at man ikke få et renere billede fra sin VHS/S-VHS-afspiller ved at benytte en kabeltype der adskiller de individuelle signaler, hvis ellers afspilleren understøtter det.

* Lad os lige i den forbindelse tage et øjeblik for at værdsætte, hvor langt vi er kommet med fideliteten af vores videosignaler.
Jeg ved godt at vi mennesker har flere stave end tappe i vores øjne, og at det derfor giver mening at smide en del farveinformation væk, når man skal komprimere billeder, men det har virkelig irriteret mig i så mange år. Jeg skal gerne være den første til at proklamere, at jeg altid har hadet de artefakter som chroma subsamplingen på f.eks. DVD-film producerede (stort set alle DVD-film og serier bliver lagret med 4:2:0 subsampling, hvilket reducerer farveopløsningen til en fjerdedel). I flere år var de så slemt, at jeg nærmest instinktivt undgik at gense biograffilm med for stærke røde eller blå farver på DVD. Sammenlignet med VHS var det dog godt nok et mærkbart spring opad i kvalitet. Og selvom moderne Blu-ray film typisk stadig bliver lagret med 4:2:0 chroma subsampling, kompenserer den højere generelle opløsning nu så meget for det, at jeg ret sjældent irriteres over det. Det sker stort set kun på animationsfilm med meget stærke farver.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 29/11-15 14:34 
Cool, jeg har hele tiden troet, at et S-VHS -bånd havde et ekstra spor at gøre godt med, så luminans og chrominans var fysisk adskildte ligesom i navnebroder-kablet. Vildt nok, at der ikke er nogen forskel, andet end øget båndbredde :)

Jeg har det nu stadigvæk fint med at kalde lagringsteknikken i VHS for "Composite Video" på trods af, at det ikke er teknisk korrekt. I min træge nøddehjerne dækker betegnelsen alle typer analoge videosignaler, hvor al informationen demoduleres fra ét enkelt signal.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 30/11-15 09:09 
Hvis man skal være helt streng, betyder udtrykket "composite video" jo heller ikke andet end at alle video-informationerne kodes sammen i ét signal? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OdinOdinSkrevet 30/11-15 09:17, rettet 30/11-15 09:37 
Jo, du har helt ret - men den klassificering er samtidig så bred, at den kan bruges om rigtig mange videosignalkonfigurationer. Overstående forklaring var for at undgå eventuel forvirring med den type composite video som vi normalt kender som "det der kommer igennem lakridssnoren med det gule stik". For det composite-signal er moduleret anderledes og ikke helt så båndbredde-begrænset som det der er lagret på VHS/S-VHS.
Det var af samme grund at jeg valgte at skrive førstnævnte med stort.
WehnerWehnerSkrevet 30/11-15 20:18 
Ok, den her er måske enkel nok til at ligge ovre i Apple-tråden, men nu får I den altså her.

Jeg spiller musik og vil gerne lave nogle videoer af mig selv, der spiller, med ordentlig lydkvalitet. De gange, jeg har forsøgt mig på pc, er glæden ved projektet altid lynhurtigt blevet dræbt af latency- og sync-problemer, så den vej gider jeg ikke gå igen.

Mon ikke den enkleste måde at gøre det på, er via en iPad med en iRig el. lign., som min bas kører igennem, og så bare kameraet fra iPad'en?

Der skulle vel ikke være nogen herinde, der har prøvet den slags og kan advare om problemer og/eller anbefale en app, der er designet til både at optage video og audio samtidig.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
QQSkrevet 30/11-15 21:31, rettet 30/11-15 21:36 
iPad og iRig burde fungere, men du har ikke et ordentligt lydkort? Har flere gange brugt et lydkort med min macbook (plug'n'play med de fleste), sat det som "Systemlydkort" og så brugt Photobooth. Ingen sync issues overhovedet.

EDIT: Mange af de billige USB lydkort kan faktisk bruges med iPad. Jeg har ikke erfaringer med det, men tænker at du får lidt bedre muligheder for at justere lyden på den måde. En hel tør bas optaget direkte er sjældent brugbar.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
WehnerWehnerSkrevet 30/11-15 21:39 
Jeg har ikke Mac, men pc, og pc'er ER bare mere komplekse med lyd end Apples maskiner.

Derudover har du ret i, at lydklippet helt klart skal poleres noget - og der skal også helst kunne komme backing track på.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 01/12-15 08:24 
Er det da lyden der er forsinket, og ikke billedet?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig